آیا نفت ۱۲۰ دلار حقیقت دارد؟

,
آیا نفت ۱۲۰ دلار حقیقت دارد؟

به گزارش فارکس دیلی در هفته گذشته قیمت نفت به بالغ بر ۸۵ دلار رسید و ممکن است از مرز 100 دلار تا آخر سال رد شود مساله ای که شاید در نگاه اول برای کشورهای صادرکننده نفت مزیت اقتصادی زیادی داشته باشد ولی اثرات مخربی روی روند بازسازی اقتصاد دنیا در دوره پسا کرونا خواهد داشت.

فارکس دیلی پیش بینی کرده است تا انتهای امسال سه رقمی شدن قیمت نفت مساله ای قابل پیش بینی است و اگر کشورهای نفت خیز حجم تولید را افزایش ندهند تا میزان عرضه متناسب با میزان تقاضا شود، این روند افزایشی در سال ۲۰۲۲ سرعت می گیرد. در این سال شمار بیشتری از کشورهای دنیا مرزهای خود را به روی پروازهای بین المللی باز می کنند و سرعت رشد تقاضا برای نفت و فراورده های نفتی بیشتر می شود. به همین دلیل مشاهده قیمت ۱۲۰ دلاری برای هر بشکه نفت در فصل اول سال ۲۰۲۲ چندان دور از انتظار نیست.

قیمت نفت در یک هفته گذشته

رشد قیمت نفت در بازار جهانی از ماه سپتامبر شروع شده است گزارش بانک جهانی هم نشان می دهد رشد قیمت نفت در بازار جهانی از ماه سپتامبر شروع شده است و در ماه اکتبر سرعت ان افزایش بیشتری پیدا کرده است. بانک جهانی در گزارش خود نوشت:

«در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۱ میلادی هر بشکه نفت برنت در دنیا با قیمت ۷۴.۶ دلار مبادله شد که نسبت به متوسط قیمت ماه قبل از ان با افزایش بالغ بر ۴.۵ دلاری همراه بود.

حال با گذشت یک ماه از ان تاریخ قیمت هر بشکه نفت برنت در بازار جهانی از مرز ۸۵ دلار گذشته است. مساله این جاست که هنوز تصمیمی جدی برای افزایش تولید نفت وجود ندارد اگرچه برخی از کشورهای نفت خیز برای ارتقای میزان تولید اعلام امادگی کرده اند.»

بانک جهانی در گزارش خود متوسط قیمت هر بشکه نفت دوبی را برابر با ۷۲.۲ دلار و متوسط قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس را برابر با ۷۱.۶ دلار در ماه سپتامبر اعلام کرد و تاکید کرد که قیمت این دو نوع نفت نسبت به ماه هشتم میلادی با افزایش همراه بود.

نفت ۱۲۰ دلار حقیقت دارد؟1 1 - بازار نفت و گاز پتروشیمی

بیشتر بخوانید:تحلیل نفت شیل امریکا در سال جاری

قیمت نفت در 2021 میلادی بر مبنای این گزارش متوسط قیمت هر بشکه نفت برنت در فصل سوم سال ۲۰۲۱ میلادی برابر با ۷۳ دلار بود در حالیکه هر بشکه نفت دوبی ارزشی بربار با ۷۱.۴ دلار و هر بشکه نفت وست تگزاس قیمتی برابر با ۷۰.۶ دلار داشت. متوسط قیمت هر میلیون بی تی یو گاز طبیعی دراروپا در فصل سوم امسال برابر با ۱۶.۹۳ دلار بود در حالیکه در فصل دوم امسال هر میلیون بی تی یو با قیمت ۸.۷۹ دلار فروخته شده بود.

با وجود اینکه گاز تولیدی در امریکا قیمت کمتری داشت ولی بازهم ارزش ان در فصل سوم امسال در مقایسه  با فصل دوم رشد زیادی را تجربه کرد. در فصل سوم سال ۲۰۲۱ هر میلیون بی تی یو گاز طبیعی امریکا۴.۳۲ دلار قیمت داشت

در حالیکه در فصل دوم قیمت ان برابر با ۲.۹۱ دلار بود. قیمت گاز طبیعی هم در این ماه رشد زیادی را تجربه کرد. آمارها نشان می دهد هر میلیون بی تی یو گاز طبیعی در ماه سپتامبر امسال با قیمت ۲۲.۸۴ دلار در بازار اروپا مبادله شد که بالغ بر ۷ دلار نسبت به ماه قبل از ان رشد کرده بود.

بیشتر بخوانید: گازوئیل در چین سهمیه بندی شد

اینستاگرام : https://www.instagram.com/iroilmarket/

تلگرام :https://t.me/iroilmarket

اخبار بازار نفت گاز پتروشیمی انرژی بنزین و گازوئیل

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *