آخرین خبر از افزایش قیمت قیر 

,
آخرین خبر از افزایش قیمت قیر ارگوس

بررسی بازار جهانی قیر از نگاه آرگوس در هفته منتهی به ۱۲ آگوست به نقل از بازار نفت و گاز ایران در هفته ۶ تا ۱۲ آگوست قیمت قیر در کلیه مناطق حوزه دریای مدیترانه، روتردام، حوزه دریای بالتیک، سنگاپور، کره جنوبی و خاورمیانه و مناطق مختلف آفریقا با افزایش همراه بود و بیشترین افزایش در روتردام بالتیک و کره جنوبی اتفاق افتاد که افزایش قیمت بین ۲۰ تا ۲۱ دلار در هر تن بود.

کاهش قیمت قیر در اروپا و افزایش قیمت در آسیا

قیمت های قیر به دلیل بالا رفتن قیمت نفت خام و سوخت کوره با ثبات بود و بازار قیر از نظر قیمت مورد حمایت قرار گرفت.
افزایش قیمت قیر صادراتی در اروپا سنگاپور و کره جنوبی ضمن اینکه تقاضای قوی تر در چین نیز باعث حمایت از قیمت قیر در آسیا اقیانوسیه گردید. در حوزه دریای مدیترانه نیز قیمت محموله های قیر با توجه به بالا رفتن قیمت نفت خام افزایش یافت ولی قیمت سوخت کوره با درصد بالای سولفور متعادل بود.
وضعیت بازار های اروپای مرکزی و بخصوص رومانی باعث گردید که قیمت قیر برای حمل زمینی با کامیون با توجه به ایام تعطیلات و کاهش تقاضا در میان بسیاری از کشورهای اروپای مرکزی و شمالی کاهش یابد. همچنین بازار آسیا-اقیانوسیه با توجه به افزایش قیمت سوخت کوره با درصد گوگرد بالا و کاهش عرضه آن از سوی سنگاپور مورد حمایت قرار گرفت.

افزایش تقاضا ی چین عامل رشد قیمت قیر آسیا

افزایش تقاضای قیر از سوی چین باعث حمایت از بازار این محصول گردید . انتظار می‌رود که با رسیدن فصل جاده سازی و استفاده از قیر برای آسفالت نمودن جاده ها و معابر از ماه سپتامبر خریداران چینی به دنبال محموله های بیشتری باشند که همین امر باعث افزایش شدید قیمت قیر کره جنوبی در هفته منتهی به ۱۲ آگوست شد . قیمت های قیر درSub Saharan آفریقا نیز با افزایش قیمت قیر صادراتی ایران به این منطقه افزایش یافت . در غرب آفریقا نیز قیمت ها تا حدودی بالاتر رفت و در جنوب آفریقا قیمت محموله های قیر به صورت تحویل زمینی در کامیون با توجه به افزایش قیمت نفت خام و سوخت کوره بالاتر رفت .

قیمت قیر در آسیا

قیمت محموله های قیر pen ۶۰/۷۰ بر اساس حمل دریایی از سنگاپور و تایوان از نظر نوسانات قیمتی مشابهت زیادی به یکدیگر داشته و از نوامبر سال گذشته تاکنون قیمت قیر در این دو کشور بسیار نزدیک به هم بوده و تا مرز ۶۰۰ دلار نیز رسیده است که در روزهای پایانی ماه جولای به تدریج کاهش قیمت یافته و در هر دو کشور به کانال ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار وارد شده است.

 قیمت  محموله  های  قیر 

تفاوت قیمت قیر و سوخت کوره با درصد بالای گوگرد از سپتامبر سال ۲۰۲۱ تا ۱۲ آگوست سال ۲۰۲۲ نشان می دهد که این تفاوت گاه به بالای ۱۰۰ دلار میرسد و گاه قیمت قیر از قیمت سوخت کوره کمتر میشود اما بیشترین میزان تفاوت قیمت قیر و سوخت کوره با درصد سولفور بالا را میتوان در اروپا و ساحل عاج پیدا نمود که قیمت قیر در این مناطق بین ۷۰ تا ۱۲۰ دلار با قیمت سوخت کوره با سولفور بالا تفاوت داشته و بیشتر از آن بوده است.

کاهش فعالیت ها و بسته شدن واحدهای قیر فرانسه

در فرانسه فعالیت های ساختمانی به پایین ترین حد خود در طول تابستان رسید که باعث گردید بسیاری از پروژه های ساختمانی با کندی پیگیری شده و یا متوقف شده و واحدهای تولید آسفالت نیز به دنبال آن بسته شوند در حالی که موضوع عرضه قیر در اروپا با چالش بزرگی همچون مسئله حمل نیز مواجه شد.

ادامه یافتن هوای گرم و خشک در شمال اروپا باعث گردید که رودخانه راین باز هم کم آب تر شود هزینه‌های حمل و نقل در این رودخانه افزایش یابد ضمن اینکه رفت و آمد و حرکت بارج ها در این رودخانه با مشکلات زیادی مواجه شد به گونه ای که امکان حمل و جابجایی قیر تولیدی یکی از کارخانه های بزرگ وجود نداشت و این به کاهش عرضه دامن می زد.
پس از کاهش ۵۰ یورویی قیمت قیر برای معاملات ماه آگوست نسبت به معاملات ماه جولای، مسیر قیمت مشخصی در بازار کشورهای بنلوکس دیده نمی شود و هم اکنون ارزیابی قیمت در کشورهای هلند و بلژیک بر اساس ترم تحویل در بیرون کارخانه تولیدی بین ۵۷۵ یورو تا ۵۸۵ یورو می باشد.

کاهش فعالیت های ساختمانی در فرانسه و بسته شدن واحدهای قیر

افزایش عرضه و کاهش قیمت قیر آلمان

قیمت های قیر برای حمل زمینی به وسیله کامیون در بخشی از آلمان کاهش یافت زیرا همزمان با کاهش تقاضا میزان عرضه در بازار آلمان بیشتر شده است، ضمن اینکه حمل و نقل و مسائل لجستیک نیز در این میان به عنوان بخشی از مسائل قیر در آلمان مطرح است. پالایشگاه ۱۸۷۰۰۰بشکه ای Godorf متعلق به شرکت شل در روز ۳ آگوست پس از به وجود آمدن مشکل فنی در نیروگاه برق این پالایشگاه ، از سرویس خارج شد و در این شرایط به جای تولید فراورده های میان تقطیر میزان زیادی از ته مانده های برج تقطیر را به قیر تبدیل نموده است که این باعث افزایش عرضه شده ولی البته این خبر هنوز مورد تایید قرار نگرفته است.
بیشترین کاهش قیمت قیر در شمال آلمان دیده می شود که در آنجا قیمت قیر با ۱۵ یورو کاهش بر اساس ترم تحویل در بیرون کارخانه به ۵۴۵ تا ۵۵۵ یورو در هر تن رسیده است و یکی از عرضه کنندگان نیز قیر خود را به قیمت ۵۴۰ یورو در هر تن به فروش رسانده است. همین عرضه کننده قیر قیمت خود را در جنوب غرب آلمان به ۵۶۰ یورو در هر تن رسانده است در حالی که ارزیابی قیمت منطقه جنوب غرب ۵۶۵ تا ۵۷۵ یورو می باشد. قیمت ها در شمال و غرب آلمان با ۵ یورو کاهش در هر تن به ۵۷۰ تا ۵۸۰ و ۵۶۵ تا ۵۷۵ یورو رسید.

برای مطالعه مقاله از قیر قاجاری تا کود شیمیایی! کلیک کنید.

افزایش قیمت قیر در آسیا و اقیانوسیه

افزایش قیمت قیر در آسیا و اقیانوسیه

تغییرات قیمتی قیر در هفته ۶ تا ۱۲ آگوست در آسیا اقیانوسیه نشان می دهد که در کشورهای ایران سنگاپور تایلند ،کره جنوب،چین و ویتنام قیمت های قیر افزایش داشته و در ژاپن و هندوستان کاهش یافته است .در منطقه آسیا و اقیانوسیه قیمت های قیر سنگاپور تا حدودی افزایش یافت زیرا فشار موجود از سوی محموله‌های خاورمیانه که قیمت ارزان تری داشتند در این هفته اندکی کاهش یافت که باعث افزایش قیمت در سنگاپور شد. این افزایش همچنین ناشی از کم شدن تعداد قراردادهای فروش آنی برای ماه سپتامبر از سوی پالایشگاه های بزرگ بوده است.
یک محموله سه هزار تنی قیر بر اساس ترم تحویل فوب سنگاپور برای تحویل به صورت جداگانه به دو بندر اندونزی با قیمت ۵۵۰ دلار در هر تن در این هفته به فروش رسید. قیمت هر تن قیر در پایان هفته از ۵۶۰ دلار در هر تن به بالاتر از ۵۷۰ دلار در هر تن رسید که به دلیل پیش‌بینی کاهش عرضه قیر در منطقه در روزهای آینده بود . افزایش قیمت سوخت کوره با درصد بالای سولفور ورسیدن آن به بالاتر از ۵۰۰ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویل فوب سنگاپور نیز باعث گردید که قیمت قیر مورد حمایت قرار گیرد.

مقایسه  قیمت  قیر 
مقایسه قیمت قیر Pen60/70 براساس حمل دریایی و همچنین قیمت سوخت کوره با درصد سولفور بالا از نوع 180cst از نوامبر سال گذشته تا روز ۱۲ آگوست سال جاری نشان می دهد که قیمت سوخت کوره در ماه های اولیه سال جاری بسیار بالا بوده و به ۷۰۰ دلار نیز رسیده است ولی در ماه آگوست قیمت آن از قیمت قیر کمتر شده و در حال حاضر این دو محصول از نظر قیمتی بسیار به هم نزدیک شده اند.
تقاضا در اندونزی به دلیل انجام تعمیرات پالایشگاهها در سطح منطقه به خصوص در جاوه و سوماترا با ثبات است . تقاضا برای محموله های وارداتی به منطقه Sulawesi نیز باعث افزایش قیمت گردید. تقاضا از سوی اندونزی ممکن است در ماه سپتامبر یعنی زمانی که فعالیتهای آسفالت و جاده سازی بیشتر میشود افزایش یافته و تا ماه اکتبر ادامه یابد. پیمانکاران جاده سازی ترجیح می دهند که پروژه های خود را تا قبل از پایان سال میلادی به پایان برسانند و از این نظر ممکن است که تقاضا باز هم افزایش یابد.

قیمت تولیدات محلی قیر در چین که بزرگترین مصرف کننده قیر در منطقه می باشد

  قیمت  قیر در چند روز اخیر حالت رقابتی داشته و نسبتا افزایشی بوده است اگر چه این افزایش در شرق چین اندکی کند بوده و فقط ۵ یوآن در هر تن در روز ۵ آگوست بوده است. این در حالی است که در سایر مناطق چین قیمت قیر ۲۵ یوان در هر تن افزایش داشته است. قیمت های چین اخیرا به دلیل بودجه‌ای که برای جاده سازی در نظر گرفته شده بالا رفته است ولی با توجه به شیوع مجدد کوید ۱۹ در بعضی از مناطق این افزایش کمتر بوده است.

کاهش جاده سازی در هند به دلیل باران های موسمی

فعالیتهای جاده سازی در هندوستان که یکی از بزرگترین مصرف کنندگان قیر می باشد کاهش یافته است زیرا باران های موسمی در این ماه مانع کار جاده سازی شده است و احتمالا این وضعیت تا شروع ماه سپتامبر ادامه خواهد داشت. پیش بینی شده است که در مرکز هندوستان در پنج روز آینده باران‌های سنگینی خواهد بارید. قاعدتا خریداران قیر هندوستان باید از ماه سپتامبر اقدام به واردات قیر به صورت دریایی بنمایند زیرا هم اکنون سطوح ذخایر قیر هندوستان در حد بالایی قرار دارد و کماکان امکان برداشت از ذخایر وجود دارد.

کاهش جاده سازی در هند به دلیل باران های موسمی

هزینه های حمل دریایی قیر از بندرعباس به بنادر مختلف هندوستان در هفته منتهی به ۱۲ آگوست بین ۵ تا ۱۰ دلار در هر تن افزایش داشته است و در چند مورد از بنادر هندوستان بدون تغییر باقی مانده است.

تعطیلات و نوسانات نفت و ارز باعث کاهش فعالیت در ایران

در این هفته با توجه به بالا تر رفتن قیمت خوراک واحد قیر سازی یعنی وکیوم باتوم (VB) قیمت قیر ثبات یافت ولی فعالیت های تجاری به دلیل تعطیلات مذهبی ماه محرم اندکی کاهش یافت. بسیاری از عرضه کنندگان نتوانستند محموله ای تا روز ۱۰ آگوست به بازار خاورمیانه عرضه کنند و فقط موارد آنی و فوری برای خرید و فروش دیده می شد. در این هفته نوسانات شدید ارز ی و همچنین تغییر قیمت نفت خام باعث گردید که میزان فعالیت های تجارقیر در ایران کاهش یابد.
در هفته منتهی به ۱۲اگوست فقط در روزهای اوایل هفته چند محموله قیر در ایران به قیمت ۳۰۵ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویل فوب بندر عباس به فروش رسید.
قیمت قیر فله ایران بین ۳۲۴ تا ۳۳۰ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویل فوب بندر عباس بود که در یکی از خرید ها که در پایان هفته صورت گرفت قیمت به ۳۱۸ دلار در هر تن رسید . محموله جدیدی از سوی بندر امام خمینی واصل نشد در حالی که فعالان بازار انتظار داشتند که با ۱۵ تا ۲۰ دلار تخفیف بتوانند محموله های خود را از بندر امام خمینی به فروش برسانند .

برای مطالعه تحلیل قیمت جهانی قیر کلیک کنید.

صادرات قیر اصفهان به پاکستان

صادرات قیر ایران به پاکستان ادامه دارد و قیمت هر کیلوگرم قیر ۴ هزار ریال نسبت به هفته قبل افزایش یافت. قیمت هر کیلوگرم قیر فله بین ۹۹۰۰۰ تا ۱۰۱ هزار ریال بر اساس تحویل در بیرون کارخانه شرکت نفت جی در اصفهان بود . هزینه حمل به ازای هر کیلوگرم قیر ۱۲ هزار ریال تا مرز تفتان و ۹۰۰۰ریال تا مرز پیشین به ازای هر کیلوگرم می باشد . یک عرضه کننده مواد نفتی، سه محموله بزرگ و در حد یک کشتی را به وزن هفت هزار تنVG40 به قیمت ۳۵۰ دلار در هر تن بر اساس ترم فوب بندرعباس و به صورت خرید آنی خریداری نمود.

در هفته منتهی به ۱۲ آگوست شرکت پالایش نفت بندرعباس ۴۰ هزار تن خوراک وکیوم باتوم با قیمت متوسط ۹۵,۰۹۹ریال وبا افزایشی برابر با ۲۵۳۹ریال در هر کیلوگرم ( معادل ۸ دلار در هر تن ) نسبت به هفته گذشته به فروش رساند. پالایشگاه تهران نیز ۱۵ هزار تن خوراک وکیوم بتن را با قیمت ۸۳,۸۳۲ ریال در این هفته به فروش رساند. پالایشگاه تبریز هشت هزار تن وکیوم باتوم را به قیمت ۸۸۷۹۹ ریال در هر کیلوگرم به فروش رساند.

پالایشگاه آبادان ۱۵ هزار تن خوراک وکیوم باتوم را با قیمت ۸۳,۷۰۰ ریال در هر کیلوگرم به فروش رساند. پالایشگاه اصفهان ده هزار تن خوراک وکیوم باتوم را با قیمت ۹۰,۶۷۳ ریال در هر کیلوگرم به فروش رساند.

پالایشگاه شیراز ۱۰ هزار تن وکیوم باتوم را با قیمت ۸۸۵۲۰ ریال‌در هر کیلوگرم به فروش رساند. پالایشگاه اراک همین میزان وکیوم باتوم را با قیمت متوسط هر کیلو گرم ۸۸,۳۵۰ریال به فروش رساند . پیش بینی می شود در هفته های آینده قیمت وکیوم باتوم افزایش یابد. تولید کنندگان قیر نیز در این هفته ۲۶۲۰ تن قیر را با قیمت ۹۲۶۹۰ تا ۱۶۵۰۰۰ ریال در هر کیلو به فروش رساندند.

قیمت قیر در بازار جهانی به گزارش آرگوس در نوامبر 2022

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *