قیمت نفت خام و فراورده های نفتی

قیمت نفت خام و فراورده های نفتی

گزارش قیمت نفت خام و فراورده های نفتی در روز ۲۵می به تحلیل بازار نفت و گاز ایران

  • نفت خام نسبت به اوج ۱۳۹ دلاری که در ابتدای وقوع جنگ روسیه و اوکراین محقق شده بود، در سطوح بسیار پایین‌‌‌تر (۱۱۲ دلاری) معامله می‌شود؛ با این وجود، فرآورده‌‌‌ها به رکوردشکنی تاریخی خود ادامه می‌دهند.

کاهش ذخایر بنزین به زیر متوسط ۵ ساله در آمریکا

به تحلیل قیمت نفت خام و فراورده های نفتی درروز ۲۵ می برابر با ۴خرداد با توجه به تمرکز پالایشگاهها برروی تولید میعاناتی همچون سوخت جت وگازوئیل ، کاهش  ذخایر بنزین در آمریکا ادامه یافت .

به گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا با  فرارسیدن فصل گرم سال وافزایش رانندگی ، برداشت از ذخایر بنزین بیشتر از گذشته شده است .

یکی از تحلیلگران بازار اعلام نمود که انتظار می رود ذخایر بنزین آمریکا تا ۲۵می کاهشی در حدود ۴,۸۰۰,۰۰۰هزار بشکه داشته و به ۲۱۹.۷ملیون بشکه رسیده باشد .

نهاین هشتمین هفته متوالی است که ذخایر بنزین آمریکا در زیر حد معمول خود است وهم اکنون ۸درصد در زیر متوسط حجم ذخایر ۵سال گذشته خود قراردارد .

البته در پایان ماه مارس  میزان تولید از متوسط تولید در ۵سال گذشته فراتر رفت و تا روز ۱۳ می به ۸.۸۳ملیون بشکه در روز رسید .

این حجم از تولید نشان دهنده همین میزان تقاضا در بازار است وتحلیلگران برای هفته های بعد افزایش ۸درصدی در تقاضا را پیش بینی می کنند واز هم اکنون نسبت به ذخیره سازی بیشتر بنزین اقدام می کنند که این اقدام باعث تقاضای بیشتر در بازار وافزایش قیمت می گردد .

بیشترین برداشت از ذخایر نفت آمریکا به دو منطقه کوهستانی راکی با ۷۰۰هزار بشکه برداشت و همچنین برداشت از منطقه غرب میانی با ۷۶۰هزار بشکه می باشد. ذخایر منطقه غرب میانی از ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ذر پایین ترین حد خود قرار دارند وبه  ۹درصد کمتر از متوسط ۵ساله خود رسیده اند .

با توجه به انجام واردات از بنادر سواحل اقیانوس اطلس ، حجم ذخایر این منطقه بارشد ۶۶۰هزار بشکه ای به ۵۲.۰۷ملیون  بشکه رسیده ولی با این وجود ذخایر این منطقه ۲۲درصد کمتر از متوسط ۵ساله است .

برداشت بیش از حد از ذخایر منطقه راکی باعث گردیده که حجم ذخایر این منطقه به ۷درصد زیر متوسط ۵ساله برسد .

هم اکنون میزان ذخایر بنزین آمریکا در خارج از سواحل غربی ، کمتر از حجم معمول است .

افزایش خرید نفت خام روسیه از سوی چین وهند

با توجه به تخفیف های زیادی که روسیه برروی نفت خود برای فروش بیشتر اعمال نموده است ،

انگیزه های زیادی در بازارهای غیررسمی برای خرید نفت روسیه وجوددارد

در این میان هند وچین برای خرید نفت آرال روسیه با تخفیف های زیاد رغبت بیشتری نشان می دهند .

تمایل به خرید این دو کشور باعث گردیده که خاور میانه برای پیداکردن مشتری به  سراغ  خریداران  اروپایی برود ونفت خود را در بازارهای اروپا عرضه نماید .

پالایشگاههای اروپایی هم تمایل به خرید نفت ترش خاورمیانه داشته اند .

در نروژ ، شرکت های نروژی که قبلا معاملات ومراوداتی با شرکتهای روسی در زمینه  خرید نفت داشتند کلیه معاملات آتی خود را لغو نمودند و هرگونه تعهد خود در مقابل روسیه را به صفر رساندند .

در این هفته در آسیا، کره جنوبی خریدهایی از نفت خام موربان ، ام لؤلؤ وزاکوم امارات متحده عربی برای ماه جولای داشته است .

قیمت محصولات پتروشیمی در بازار آسیا 

افزایش ظرفیت تولید نفت خام و فراورده های نفتی در آنگولا

در ماه آوریل ظرفیت تولید کشور آنگولا مجددا افزایش یافت و به ۱.۱۸ملیون بشکه در روز رسید .

این عضو اوپک در ماه آوریل تولید خود را از ۳۵,۱۲۳,۱۲۶بشکه به ۳۵,۴۶۸,۵۷۰ بشکه رساند. به عبارت دیگر کشور آنگولا موفق شد تولید روزانه خود را از ۱.۱۳ ملیون بشکه در ماه مارس به ۱.۱۸ ملیون بشکه در روز در ماه آوریل برساند .

آنگولا به دلیل نداشتن بودجه برای رفع اشکالات موجود مدتها قادر نبود که افزایش تولید داشته باشد ولی اخیرا با انجام تعمیرات وبهبود زیر ساختها در حال افزایش میزان تولید خود می باشد که پیش بینی می شود این افزایش در ماه‌های بعد  ادامه یابد .

این افزایش ها در تولید در پالایشگاههای متعلق به شرکت بریتیش پترولیوم انگلیس ،توتال انرژی ،و شرکت آنی ایتالیا بوده است.

از سوی دیگر آنگولا تلاش زیادی کرده تا در زمینه اکتشاف نیز میزان حفاری های خود را گسترش دهد و آن  به سطح قابل قبولی برساند تا بتواند خوراک مورد نیاز پالایشگاهها را تامین نماید .

میزان حفاری در آنگولا تا ۳۰درصد کاهش یافته بود که بتدریج در حال افزایش بوده ولی هنوز به سطوح قبلی نرسیده است.

افزایش ظرفیت تولید نفت خام و فراورده های نفتی

افزایش ظرفیت تولید نفت خام و فراورده های نفتی

کاهش بهره برداری نفت خام و فراورده های نفتی ژاپن

به تحلیل نفت خام و فراورده های نفتی در هفته ۱۵تا ۲۱ماه می سال جاری میلادی ظرفیت بهره برداری ازپالایشگاههای ژاپن به ۷۵.۳درصد کل ظرفیت پالایشی ژاپن کاهش یافت .

این کمترین ظرفیت پالایشگاهی بدون اجرای تعمیرات ویا شرایط فورس ماژور در ژاپن در ۶هفته اخیر بوده است  .

هفته قبل از آن ظرفیت بهره برداری پالایشگاهی ژاپن ۷۷.۷درصد بوده است.

پایین ترین میزان بهره برداری مربوط به تاریخ ۹آوریل می شود که در آن روز سه واحد تقطیر به دلیل وجود مشکلات فنی از تولید باز ماندند وپالایشگاه با ظرفیت ۷۴.۴درصد به کار خود ادامه داد .

در روز ۲۴می هفت پالایشگاه در ژاپن جمعا  با ظرفیت ۶۶۵,۱۰۰هزار بشکه تحت تعمیرات برنامه ریزی شده ویا برنامه ریزی نشده قرار داشته و خارج از سرویس بوده وتولید را متوقف کرده بوده اند به این ترتیب ۱۹.۲درصد از ظرفیت پالایش  نفت ژاپن در این روز کاهش یافت .

همچنین ورودی نفت پالایشگاهها در حدود ۳.۱درصد کاهش یافت  و به ۲.۶ملیون بشکه درروز رسید . با توجه به تعطیل بودن بعضی از پالایشگاهها خوراک ورودی آنها واردذخایر نفتی گردیده وبنابراین مجموعه ذخایر نفتی ژاپن نسبت به هفته گذشته ۲.۸درصد رشد کرد و به ۵۸.۰۶ ملیون بشکه در تاریخ ۲۱می رسید .

البته حجم ذخایر موجود نفتی ژاپن درروز ۲۱ می سال جاری میلادی نسبت به روز مشابه سال گذشته ۱۹ذرصد کاهش نشان می دهد .

ذخایر نفتی در گردش  میعاناتی که هنوز تبدیل به محصول نهایی نشده اند در این روز ۴۱.۵۵ ملیون بشکه بوده است که ۳.۱درصد کاهش نسبت به هفته قبل نشان می دهد .

در هفته قبل میزان محصولاتی که هنوز به محصول نهایی تبدیل نشده بودند واصطلاحا محصولات ناتمام خوانده می شوند ۴۲.۸۷ ملیون بشکه بوده است .

این محصولات نیز نسبت به ذخایر سال گذشته ۳.۸درصد کاهش نشان می دهند .

بیشتربخوانید:قیمت گازوئیل در اروپا کاهش یافت

 

 

 

بیشتر بخوانید :آخرین و جدیدترین خبر های پتروشیمی

اینستاگرام : https://www.instagram.com/iroilmarket/

تلگرام :https://t.me/iroilmarket

اخبار بازار نفت گاز پتروشیمی انرژی بنزین و گازوئیل

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *