ایران در رقابت با روسیه قیمت‌ نفت خود را کاهش داد

ایران در رقابت با روسیه قیمت‌ نفت خود را کاهش داد

ایران در رقابت با روسیه قیمت‌ نفت خود را کاهش داد.

به گزارش بازار نفت و گاز ایران, ایران هم برای رقابت با روسیه در بازار چین وارد شده و قیمت فروش نفت خود را کاهش داده است.

کاهش قیمت‌ نفت  ایران در رقابت با روسیه 

به گزارش اسپوتنیک، نشریه بلومبرگ می نویسد؛ ایران مجبور است قیمت نفت خود را کاهش دهد، زیرا رقیب اصلی آن (روسیه) به طور فزاینده ای بازار کلیدی چین را به دست می گیرد.
بلومبرگ همچنین می‌افزاید که چین به مقصدی کلیدی برای نفت روسیه تبدیل شده است زیرا مسکو به دنبال حفظ صادرات پس از آغاز عملیات ویژه در اوکراین است که در نهایت منجر به افزایش رقابت با ایران شد.
صادرات روسیه به چین در ماه مه افزایش یافت و این کشور از عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت به چین سبقت گرفت. در حالی که ایران قیمت فروش نفت به چین را برای حفظ توان رقابتی، کاهش داده است اما جریان صادرات نفت ایران به چین همچنان قوی مانده که احتمالا تا حدودی به دلیل تقاضای رو به رشد پس از تسهیل قرنطینه های کووید در این کشور است.
واندانا هری، بنیان‌گذار شرکت مشاور انرژی واندا اینسایتس در سنگاپور، گفت: «تنها رقابت نفتی ایران و روسیه می‌تواند در چین باشد و این هم کاملا به سود پکن است. این مسئله احتمالا برای تولیدکنندگان نفت در خلیج فارس سخت باشد چرا که می‌بینند بازارهای ارزشمند خود را به خاطر نفت ارزان از دست می‌دهند.»
 

جنگ روسیه و اکراین و آغاز فروش نفت به چین

پس از جنگ روسیه و اکراین برخی از کشورها غربی اعلام کردند نفت روسیه را تحریم می‌کنند. روسیه نیز برای عرضه نفت خود تخفیف‌های خوبی در نظر گفت. اینجا بود که چین اولین خریدار نفت روسیه شد و این کشور از عربستان سعودی به‌عنوان بزرگترین صادرکننده نفت به چین سبقت گرفت.

در حالی که ایران قیمت فروش نفت به چین را برای حفظ توان رقابتی، کاهش داده است اما جریان صادرات نفت ایران به چین همچنان قوی مانده است. علت این امر احتمالا به دلیل تقاضای رو به رشد پس از تسهیل قرنطینه‌های کرونا در این کشور است.

قیمت جدید نفت ایران

به گفته معامله گران، نفت ایران حدود ۱۰ دلار در هر بشکه پایین‌تر از قیمت نفت برنت، قیمت‌گذاری شده است تا با محموله‌های نفت اورال که قرار است در اوت به چین تحویل داده شوند، برابری کند.

پیش از جنگ در اوکراین، نفت ایران با چهار تا پنج دلار تخفیف در هر بشکه عرضه می‌شد. گریدهای نفت سبک ایران و نفت سنگین ایران با نفت اورال قابل مقایسه هستند.

پالایشگاه‌های خصوصی چین، خریداران بزرگ نفت روسیه و ایران هستند پس عرضه ارزان آن مهم است. تنها این پالایشگاه‌ها هستند که با مقرراتی پیرامون صادرات سوخت‌ها رو به رو هستند. در صورتی که این محدودیت‌ها برای پالایشگاه‌های دولتی که سهمیه برای صادرات سوخت‌ها به بازارهای خارجی که قیمت‌ها به دلیل کمبود عرضه افزایش وجود ندارد، وضع نشده است.

در عوض، این پالایشگاه‌ها بازار داخلی را تامین می‌کنند و در ماه‌های اخیر که قرنطینه‌هایی برای مقابله با شیوع کرونا اجرا شده است، ضرر کرده‌اند.

به گفته معامله‌گران، نفت اسپو (ESPO) که کیفیت بالا و سولفور کمی دارد و از بندر کازمینو در شرق روسیه صادر می‌شود، گرانتر از نفت ایران است اما در مقایسه با نفت خاورمیانه، همچنان ارزانتر محسوب می‌شود.

تمایل چین برای خرید نفت ارزان بدون توجه به مبدا آن، عرضه از سوی صادرکنندگان دیگر را محدود کرده است. طبق گزارش کپلر، نفت غرب آفریقا به‌خصوص نفت آنگولا، گابن و جمهوری دموکراتیک کنگو شدیدترین آسیب را از این موضوع دیده است.

قیمت جدید نفت ایران

قیمت جدید نفت ایران

بیشتر بخوانید:بررسی بازار جهانی نفت

کاهش واردات نفت از روسیه توسط اروپا

پایگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا مصاحبه بورل را منتشر کرد و مدعی شد: «از آنجایی که روسیه عمدا قوانین بین‌المللی را با حمله به اوکراین نقض کرده، اتحادیه اروپا شش بسته تحریمی را علیه مسکو تصویب کرده است.

اقدامات ما اکنون نزدیک به هزار و ۲۰۰ نفر و ۹۸ نهاد در روسیه و همچنین تعداد قابل توجهی از بخش‌های اقتصاد روسیه را هدف قرار می‌دهد. این تحریم‌ها با هماهنگی اعضای گروه ۷ به تصویب رسید. اثربخشی این تحریم‌ها را در این می‌توان دید که بیش از ۴۰ کشور دیگر آن‌ها را پذیرفته یا اقدامات مشابهی را انجام داده‌اند.»

 

بورل در بخش بعدی سخنان خود اعلام کرد که اتحادیه اروپا تا پایان سال ۲۰۲۲، واردات نفت روسیه را ۹۰ درصد کاهش می‌دهد و به سرعت هم در حال کاهش واردات گاز است. او در ادامه مدعی شد: «این تصمیمات به تدریج ما را از وابستگی رها می‌کند، این وابستگی‌ها مدت‌ها مانع انتخاب‌های سیاسی ما در مواجهه با تهاجم ولادیمیر پوتین شده است.

پوتین احتمالا فکر می‌کرد به دلیل وابستگی انرژی، اروپا نمی‌تواند مسیر تحریم را پیش گیرد. این تصمیم اختلال‌هایی در برخی سیستم‌های ما و دیگر کشور‌ها موجب خواهد شد. اما این بهایی است که باید پرداخت کنیم تا از دموکراسی‌ها و قوانین بین المللی خود دفاع کنیم، البته ما اقدامات لازم را برای مقابله با این مشکلات در همبستگی انجام می‌دهیم.»

 

پیش از این «آنتونی آلبنیزی» نخست‌وزیر استرالیا، در سفر خود به کی‌یف اعلام کرد قصد دارد واردات طلا از روسیه را ممنوع کرده و خودرو‌های زرهی به اوکراین ارسال کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *