بازار فرآورده‌های پتروشیمی اروپا و آمریکا ۱۸ فوریه

بازار فرآورده‌های پتروشیمی اروپا و آمریکا ۱۸ فوریه

تحلیل بازار نفت و گاز ایران از تحلیل بازار فرآورده های نفتی اروپا و آمریکا ۱۸ فوریه:

در آمریکا نیز قیمت بنزن ۴ سنت در هر گالن بر اساس‌ ترم تحویل DDP افزایش یافت و به قیمت ۳۷۲ سنت در هر گالن رسید که البته ۷ سنت نسبت به قیمت کل هفته کاهش داشت.

تنش در اروپا عامل گرانی بنزن واستایرن

در هفته منتهی به ۱۸ فوریه که مصادف با ۲۹ بهمن بود در حالی‌ که بازار عرضه و تقاضای فرآورده‌های پتروشیمی در اروپا متعادل بود قیمت بنزن افزایشی بود که البته این افزایش قیمت به دلیل کاهش عرضه و یا ازدیاد تقاضا نبود بلکه نگرانی‌های ناشی از تنش‌های سیاسی و مرزی در اروپا و به‌ خصوص در اوکراین باعث گردید که قیمت افزایش پیدا کند.

در روز ۱۸ فوریه ،قیمت یک‌تن بنزن بازمان تحویل ۵ تا ۳۰ روز و به‌ صورت تحویل بر اساس‌ ترم CIF, در یکی از بندرها سه‌گانه اروپا یعنی آمستردام روتردام و آنتورب ۱۰۷۹.۵۰ دلار بود که نسبت به قیمت روز قبل ۱.۲۵ دلار افزایش و نسبت به قیمت کل هفته ۱۱.۵۰ دلار افزایش داشت. اما به نظر می‌رسد که قیمت استایرن باثبات‌تر بوده است و با قیمت ۱۵۳۶.۵۰ دلار در هر تن، افزایش قیمتی معادل ۵.۲۵ دلار نسبت به‌کل هفته داشته و نوسانی قیمتی کمتری را پشت سر گذاشته است.

در آمریکا نیز قیمت بنزن ۴ سنت در هر گالن بر اساس‌ ترم تحویل DDP افزایش یافت و به قیمت ۳۷۲سنت در هر گالن رسید که البته ۷ سنت نسبت به قیمت کل هفته کاهش داشت. قیمت بنزن در آمریکای لاتین و بر اساس‌ ترم فوب برزیل، با ۱۸ دلار کاهش به ۹۲۴ دلار در هر تن رسید. در برزیل قدرت پول ملی نسبت به هفته گذشته بیشتر شد و برابری ریال برزیل در مقابل دلار آمریکا از ۵.۱۹ به ۵.۱۳ تقلیل یافت. کم‌ ارزش‌ترین مقدار ریال در برزیل مربوط به زمانی می‌شود که هر دلار معادل ۵.۷۵ ریال بود.

بازار متعادل تولوئن باعرضه کم

تحلیل قیمت محصولات پتروشیمی آمریکا و اروپا بازار تولوئن متعادل است ولی احتمالاً تا پایان هفته پیش رو عرضه آن کم خواهد شد و در آن صورت احتمال افزایش قیمت به دلیل کمبود عرضه بیشتر می‌شود.

یک تولیدکننده گفته است همه محموله‌ها تحویل مشتریان شده و چیزی باقی نمانده است. یکی از فعالان بازار اعلام نمود که دلیل افزایش تقاضا برای تولوئن، blender ها یا کسانی هستند که از تولوئن برای رقیق کردن محصولات بنزین خود استفاده می‌کنند و یا به هر صورت تولوئن را به‌عنوان جزئی از ترکیبات محصولات خود ضروری می‌دانند.

برداشت بیش‌ از حد بنزین از مخازن نگهداری در سه بندر مذکور به تغییرات در مشخصات فنی بنزین زمستانی نیز مربوط می‌شود که گردانندگان را مجبور نمود بنزین قدیمی خود را عرضه نمایند تا بنزین جدید با مشخصات مورد نظر وارد مخازن نگهداری شود و بنابراین از این به بعد آن‌ها باید نسبت به ترمیم موجودی ذخایر بنزین خود اقدام کنند.

Nitration grade toluene در آمریکا باثبات بود و در روز ۱۸ فوریه ۵ سنت افزایش یافت. NGT در ماه فوریه به ۳۴۱ سنت در هر گالن بر اساس‌ ترم تحویل فوب خلیج آمریکا رسید که بالاترین قیمت در ۷ سال گذشته بود. آخرین بار در اکتبر سال ۲۰۱۴ قیمت NGT به ۳۴۶ سنت در هر گالن رسیده بود. کارشناسان و تحلیلگران علت افزایش بی‌سابقه قیمت را آتش‌سوزی در پالایشگاه آکسون موبایل و همچنین گران‌تر شدن قیمت نفت خام می‌دانند.

افزایش قیمت تولوئن وزایلین در آمریکای لاتین و کاهش در آسیا

تحلیل فرآورده های پتروشیمی اروپا در آمریکای لاتین تولوئن با افزایش ۱۲ دلاری در هرتن به ۸۲۶ دلار در هرتن بر اساس‌ترم تحویل فوب برزیل رسید. قیمت زایلین ترکیبی که ترکیب انواع زایلین ها است نیز در روز ۱۸ فوریه و بر اساس‌ ترم تحویل فوب برزیل در هرتن به ۸۳۸ دلار رسید.

 در برزیل نرخ برابری ریال، واحد پول برزیل در برابر دلار آمریکا تقویت شد و از ۵.۱۹ به ۵.۱۳ رسید. در آسیا قیمت هر تن تولوئن در روز ۱۸ فوریه با یک دلار کاهش به ۸۷۳ دلار در هرتن بر اساس‌ ترم تحویل فوب کره جنوبی رسید. قیمت‌ها برای نیمه دوم مارس و نیمه اول آوریل نیز کماکان با یک دلار کاهش و با همان قیمت ۸۷۳ دلار در روز ۱۸ فوریه معامله شد.

در چین نیز قیمت هر تن تولوئن بر اساس‌ ترم CFR به ۹۰۶ دلار در هر تن رسید که یک دلار کاهش نسبت به ۱۱ فوریه نشان می‌دهد. قیمت ایزومر MX بر اساس فوب کره جنوبی ۹۳۷ دلار بر اساس CFR تایوان ۹۵۸ دلار و بر اساس CFR چین ۹۴۷ دلار در هر تن در تاریخ ۱۸ فوریه معامله شد که تغییری نسبت به‌ روز قبل نداشت.

افزایش قیمت تولوئن وزایلین در آمریکای لاتین

افزایش قیمت تولوئن وزایلین در آمریکای لاتین

بازار فراورده‌های پتروشیمی در آمریکا و اروپا ۴ مارس

کاهش تولید استایرن در آمریکا و گران شدن آن

به تحلیل بازار فرآورده‌های پتروشیمی اروپا و آمریکا ۱۸ فوریه قیمت استایرن در آمریکا در روز ۱۸ فوریه ۱۲ دلار نسبت به‌ روز قبل و ۵ دلار نسبت به قیمت کل هفته افزایش یافت. دلیل این افزایش قیمت، کاهش تولید در کل کشور به دنبال تعطیلی واحد‌های تولیدی در آمریکا صورت گرفت و قیمت را به ۱۵۴۰ تا ۱۵۵۰ رساند. این در حالی بود که پایین‌ترین قیمت هفته، ۱۴۶۰ تا ۱۴۸۰ دلار در هر تن بود.

 گفته می‌شود که فروشندگان تا پایان ماه فوریه و برای ماه مارس محصولی در موجودی انبارهای خود برای عرضه ندارند. از زمان فروش محموله ۲۰ تا۳۰ هزار تنی در هفته گذشته هیچ معامله دیگری ثبت‌ نشده است و برای خریدهای فوری هیچ محصول استایرن آماده برای فروش وجود ندارد.

البته با شنیده شدن خبر راه‌اندازی مجدد دو واحد بزرگ تعطیل‌ شده که ممکن است ظرف چند روز آینده صورت بگیرد ممکن است که علاوه بر اشباع بازار از استایرن، حتی بی‌رغبتی نسبت به خرید تا هفته بعد صورت بگیرد زیرا دو واحد بزرگ یکی با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در سال و دیگری با ظرفیت ۴۵۳ هزار تن در سال قادر خواهند بود به‌ سرعت کمبود بازار را جبران نمایند و بعضی از خریداران با آگاهی از بازگشایی این دو واحد در هفته بعد، ترجیح می‌دهند فعلاً خرید نکنند تا اوضاع بازار استایرن در آمریکا به حالت نرمال خود بازگردد.

البته باید به این نکته توجه داشت که در حال حاضر تقاضا برای خرید استایرن نهایتاً باعث گرانی آن شده است و مسلماً فروشندگان و تولیدکنندگان استایرن ابتدا به پر کردن ذخایر خود اقدام خواهند نمود و مشکل عرضه استایرن ممکن است در کوتاه‌ مدت باقی بماند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *