بررسي واکنش بازار محصولات پتروشيمي اروپا

بررسي واکنش بازار محصولات پتروشيمي اروپا

بررسي واکنش بازار محصولات پتروشيمي اروپا در روز ۱۵ آوریل به تحلیل بازار نفت و گاز ایران:

در آمریکای لاتین قیمت بنزن با افزایش ۵۰ دلاری در هر تن به ۹۸۹ دلار برای تحویل در ماه آوریل رسید. این درحالی است که در خلیج آمریکا نیز ۱۷ سنت به قیمت هر گالن بنزن در ماه آوریل اضافه شده است.

آربیتراژ ازکره جنوبی و اروپا به آمریکا

در روز ۱۴ آوریل مصادف با ۲۵ فروردین، قیمت بنزن بر اساس ترم تحویل DDP خلیج آمریکا، با ۴ سنت افزایش در هر گالن به قیمت ۴۱۳ سنت در هر گالن رسید.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با ۲.۷۰ دلار افزایش در هر بشکه به ۱۰۶.۹۵ دلار در روز ۱۳ آوریل مصادف با ۱۴ فروردین رسید و ۲.۵۹ درصد رشد داشت. در همین روز قیمت بنزن ۹۸. درصد رشد داشت. نسبت بنزن به نفت خام نیز ۱.۶۲ درصد بود. قیمت بنزن پیش از این ۴۰۹ سنت در هر گالن بوده است.

در روز ۱۳ آوریل پنجره ۱۰ روزه معاملات ماه می گشایش یافت تا مظنه قیمت در این ماه مشخص گردد. وضعیت نقدینگی در این هفته مناسب نبود ولی انتظار می رود در هفته های آینده وضعیت بهتر شود. پیش از این قیمت معاملات ماه آوریل به ازای هر گالن ۴۰۹ دلار تعیین و تثبیت شده بود.

انجام آربیتراژ از سوی کره جنوبی و اروپا به آمریکا بر روی کاغذ در پایان هفته عملی به نظر می رسید ولی تامین وسیله نقلیه مشکلات خاص خود را دارد و از بعد از حمله روسیه به اوکراین و گران شدن سوخت دریایی، انجام آربیتراژ عملا با مشکلاتی مواجه بوده و عرضه بنزن در آمریکا نیز کاهش یافته است. هزینه بیمه هر تن بنزن در روز ۱۳ آوریل ۴۸.۳۵ دلار بوده است. هزینه حمل نیز بین ۴۰ تا ۴۵ دلار برای هر تن بر آورد گردیده است.

آربیتراژ از کره جنوبی

آربیتراژ از کره جنوبی

افزایش قیمت تولوئن در آمریکا و برزیل

به نقل از پلتس در هفته منتهی به ۱۴ آوریل مصادف با ۲۵ فروردین، قیمت تولوئن در برزیل با ۷ دلار افزایش در هر تن به۱۰۳۰دلار بر اساس ترم تحویل فوب برزیل رسید. قیمت تولوئن برای ماه آوریل و بر اساس ترم تحویل فوب خلیج آمریکا به ۴۱۶ سنت در هر گالن رسید وبرای ماه بعد ۴۲۶ سنت در هر گالن بر اساس ترم تحویل فوب خلیج آمریکا می باشد.

در روز ۴ آوریل قیمت زایلین ترکیبی (MX) با ثبات بود و به ۹۵۰ دلار بر اساس ترم تحویل فوب برزیل رسید. قیمت زایلین ترکیبی آمریکا برای ماه جاری میلادی و ماه بعد ۳۹۶ سنت در هر گالن بر اساس ترم تحویل فوب خلیج آمریکا می باشد. حق بیمه زایلین ترکیبی در اروپا با ۶ دلار کاهش به ۷۴ دلار کاهش براساس ترم تحویل فوب بنادر سه گانه اروپایی برای ماه آوریل رسید.

قیمت هر تن پارازایلین اروپا بر اساس ترم تحویل فوب بنادر سه گانه اروپایی به ۱۳۱۰.۵۰ دلار در هر تن رسید که ۱۶.۵۰ دلار افزایش قیمت در روز ۱۴ آوریل داشته است. اورتو زایلین نسبت به روز قبل یعنی ۱۳ آوریل تغییری نداشته و قیمت آن در روز ۱۴ آوریل در هر تن ۱۴۳۰دلاربر اساس ترم تحویل در بنادر سه گانه اروپایی بوده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *