بررسی بازار اوره جهانی سال 2022

,
بررسی بازار اوره جهانی

بررسی بازار اوره جهانی سال 2022 در این تحلیل به نقل از بازار نفت و گاز ایران در هفته منتهی به ۲۸ سپتامبر معاملات انجام شده در بازار جهانی اوره کاهش یافت و خریداران از خرید اوره کنار کشیدند.

کاهش قیمت اوره در همه بازار ها

در بعضی از بازار ها قیمت ها روند نزولی یافت زیرا تامین کنندگان اوره نیاز به نقدینگی داشتند. در آسیا نیز معاملات اوره کاهشی بود زیرا خریداران به دنبال خرید ارزان تر بودند. قیمت ها در خارج از چین برای اوره پریل رو به کاهش رفت ولی تامین کنندگان تلاش می‌کردند قیمت های خود را برروی ۶۳۰ دلار در هر تن بر اساس ترم فوب عرضه کنند. پاکستان رسما خرید ۳۰۰ هزار تن اوره طی یک معامله بین دو دولت چین وپاکستان را تایید نمود. 

در خاورمیانه گزارش هایی مبنی بر انجام معاملات بیشتر با قیمتهای کمتر دریافت شده است ولی به طور کلی فراوانی این محصول در منطقه برای ماه اکتبر کم شده است و تولیدکنندگان تمایل زیادی به فروش دارند. قیمت ها در اروپا نیز به دلیل کاهش تمایل به خرید و کاهش تقاضا روند نزولی را طی می کند. در آمریکا و برزیل قیمت ها کاهش یافته و به ۶۴۰ تا ۶۸۰ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویلCFR رسیده است. اوره تولید شده در نیواورلئان آمریکا به پایین ترین سطوح خود برای فروش در ماه اکتبر رسید ولی مجددا بعضی از ضرر ها در این منطقه جبران شد.

کاهش قیمت اوره در همه بازار ها

مقایسه قیمت های اوره در مبادی کلیدی صادرات اوره در هفته منتهی به ۲۹ سپتامبر نسبت به هفته قبل ازآن یعنی هفته منتهی به ۲۲ سپتامبر نشان می دهد که قیمت ها یا بدون تغییر باقی مانده و یا در اغلب مناطق کاهش یافته اند. در مناطقی همچون دریای بالتیک قیمت اوره پریل کاهش یافته است. اوره گرانول نیز در مصر منطقه بالتیک خلیج آمریکا برزیل و فرانسه کاهش یافته است. قیمت اوره گرانول در خاورمیانه و جنوب شرق آسیا تغییری نداشته است.

عوامل تاثیر گذار و چشم انداز ۳۰تا۶۰روزه

بر اساس بازار اوره جهانی، از عوامل تاثیر گذار بر بازار اوره می توان به قیمت گاز اشاره نمود که همچنان در اروپا به عنوان مشکل اصلی صنایع تولید کننده اوره مطرح است و بنابراین بسیاری از واحدهای تولیدی اوره در اروپا کماکان به دلیل گرانی قیمت گاز تعطیل باقی خواهند ماند و این به معنای واردات بسیار زیاد اروپا در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی خواهد بود.

هندوستان نیزکه همیشه با خرید های سنگین خود در بازار تاثیر می گذارد در نیمه دوم اکتبر، مناقصه ای برگزار خواهد نمود و باعث افزایش تقاضا وقیمت خواهد شد ولی هرگونه تاخیر در انجام این مناقصه می تواند باعث کساد شدن بازار اوره گردد.بنابر این ،چشم انداز ۳۰ تا ۶۰ روزه اوره ابتدا کاهشی خواهد بود که دلیل آن نیز کاهش تقاضا می باشند ولی به تدریج و با توجه به افزایش تقاضا از سوی اغلب بازارها، تمایل به خرید افزایش خواهد یافت و در ۳۰روز دوم شاهد تقاضاهای بیشتری خواهیم بود

آمادگی کشورهای حوزه بالتیک برای مناقصه هند

تقاضا برای اوره پریل و گرانول در بازار اوره جهانی و در هفته منتهی به ۲۹ سپتامبر و بر اساس بازار اوره جهانی، کاهش یافت ولی تولیدکنندگان در حوزه دریای بالتیک با خیالی آسوده هم اکنون سرگرم تهیه محموله های خود برای فروش به هندوستان ومناقصه پیش رو در این کشور هستند. معامله‌گران قصد دارند ۵ محموله برای مناقصه هندوستان ازحوزه بالتیک صادر نمایند که تاکنون سه کشتی ۴۵ هزار تنی درUst-Loga و یک کشتی ۵۰ هزار تنی درKotka برای ارسال به هندوستان آماده شده است.

یکی از معامله گران معامله خود را برای خرید ۴۵ هزار تن اوره گرانول برای هندوستان به قیمت ۵۶۵ تا ۵۷۰ دلاردر هر تن و بر اساس ترم فوب Ust-Loga نهایی نموده است و محموله های دیگری نیز پیش از این مورد توافق خریدار و فروشنده قرار گرفته است. قیمت اوره پریل در این هفته ۵۸۰ دلار در هر تن بوده است. بعضی از تولید کنندگان این نوع اور قیمت ۶۵۰ دلار در هر تن را برای محصولات خود در نظر گرفته‌اند که بعید به نظر می رسد که مورد توجه خریداران قرار گیرد و معامله ای با این قیمت ها انجام شود.

در حدود ۱۲ هزار تن اوره پریل از کشورهای حوزه دریای بالتیک به قیمت ۶۲۰ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویل بر روی عرشه کشتی(فوب) در ماه اکتبر برای آمریکای لاتین همراه با نیترات به فروش رسیده است. اوره پریل نیز به مقصد ساحل غرب آمریکای لاتین با قیمت ۵۶۵ دلار در هرتن همراه با سایر کودهای شیمیایی و بر اساس ترم فوب دریای بالتیک به فروش رسیده است.

از خریداران صنعتی اروپا در این هفته خبری مبنی بر خرید اوره پریل گزارش نشده است و معاملات انجام شده در اروپا دراین هفته در زیر سطح معاملات قبلی بوده است. تقاضای اروپا برای اوره گرانول نیز کاهش یافته و به این ترتیب در ماه اکتبر تمایل به خرید اوره گرانول کمتر خواهد بود.

صادرات محدود از دریای سیاه به اروپا وترکیه

طبق آخرین تحلیل از بازار اوره جهانی ،میزان نقدینگی برای خرید در این هفته در حوزه دریای سیاه کاهش یافت و فقط تعداد اندکی محموله‌های اوره پریل از کشورهای دریای سیاه به اروپا و ترکیه فروخته شد.

یکی از معامله‌گران یک محموله ۵۰۰۰ تنی اوره پریل را با قیمت ۵۳۰ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویل CFR ترکیه برای بارگیری در ماه اکتبر به فروش رساند که در صورت تغییرات در شروط معامله می تواند تا ۵۸۰ دلار نیز بر اساس ترم فوب معامله شود. یک محموله دیگر ۵۰۰۰ تنی اوره پریل نیز با قیمت ۶۵۰ دلار در هر تن براساس ترم فوب دریای سیاه برای حمل در ماه اکتبر و ارسال به اروپا در منطقه دریای سیاه معامله شد و قیمت ها نیز در منطقه مذکور تا ۶۷۵ دلار نیز بالا رفت.

حذف تعرفه واردات اوره وآمونیاک از سوی اروپا

شورای اروپا برنامه کمیسیون اروپا برای حذف موقت تعرفه ورودی بر روی اوره و آمونیاک را در روز ۲۸سپتامبرمورد بحث و بررسی قرار داد. این کمیسیون در روز ۱۹ جولای سال جاری میلادی پیشنهاد کرده بود که اعمال هرگونه تعرفه بر روی واردات اوره و آمونیاک از سوی هر یک از کشورها به جز روسیه و بلاروس تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴ متوقف گردد.

بازار اوره جهانی در فرانسه 

قیمت اوره در در هفته منتهی به ۲۹ سپتامبر در فرانسه به ۸۴۰ تا ۸۵۰ یورو بر اساس ترم تحویل FCAفرانسه رسید. خبرهایی مبنی بر فروش ۱۰ هزار تن اوره گرانول تولیدشده در خاورمیانه براساس ترم تحویل FCA منتشر شد ولی به طور کلی تقاضا در سطح پایینی قرار دارد.

بازار اوره جهانی در آلمان

در آلمان نیز اوره با قیمت ۸۹۰ یورو در هر تن بر اساس ترم تحویلFCA قابل خریداری بود ولی تمایل به خرید در این کشور نیز همانند فرانسه کم بود.

برای مطالعه مقاله بررسی قیمت اوره صنعتی کلیک کنید.

افزایش قیمت اوره درلهستان

بر اساس بازار اوره جهانی، قیمت های اوره در هفته منتهی به ۱۱ آگوست مجدداً در لهستان افزایش یافت . یک محموله پنج هزار تنی اوره گرانول به قیمت ۸۰۰ دلار در هر تن بر اساس ترم CFR برای حمل در ماه آگوست مورد معامله قرار گرفت. یک محموله ۲۰ هزار تنی نیز از الجزایر بر اساس یک قرارداد قدیمی به قیمت ۷۴۰ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویل CFR به یکی از بنادر لهستان وارد شد.

در ترکیه وارد کنندگان اوره چند محموله اوره ایران را برای حمل در ماه آگوست در این هفته خریداری نمودند . در حدود ۲۵ الی ۳۰ هزار تن اوره گرانول با قیمت ۵۵۰ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویل CFR خریداری نمودند . ۳۰ هزار تن اوره نیز در این هفته مورد معامله قرار گرفت که قیمت آن هنوز مشخص نیست.

در منطقه آفریقا و به خصوص در کشور مصر که یکی از تولید کنندگان مهم اوره به شمار می رود تولید کنندگان مصری برای تولیدات خود قیمت ۸۰۰ دلار در هر تن را برای محموله های گرانول تحویل در ماه سپتامبر بعنوان هدف در نظر گرفته اند. البته بعضی از عرضه کنندگان اوره در بازار اوره جهانی ، قیمت هایی در حدود ۷۸۰ دلار بر اساس ترم تحویل بر روی عرشه کشتی را پیشنهاد داده‌اند . معامله گران تمایل زیادی برای خرید اوره به دلیل کمبود نقدینگی نداشتند . اوره پریل با قیمت ۷۵۰ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویل فوب به بازار عرضه شد که بعضی از این محموله ها در ماه آگوست قابل حمل خواهند بود.

صادرات اوره ایران به افغانستان و برزیل و ترکیه

سه شرکت مهم تولید کننده اوره در ایران یعنی شرکت های پردیس، شیراز و کرمانشاه، اوره گرانول خود را در هفته منتهی به ۱۱ آگوست به قیمت ۵۰۰ دلار در هر تن به بازار عرضه نمودند ولی هدف آنها برای فروش قیمت ۵۳۰ دلار در هر تن برای بازارهای اروپایی است.

درشروع هفته قیمت ها در حدود ۴۸۰ دلار در هر تن بود ولی یکی از تولیدکنندگان اوره محصول خود را که شامل ۳۰ هزار تن اوره گرانول بود در طول هفته که قیمت ها به تدریج افزایش یافت ۵۰۰ دلار در هر تن برای حمل به ترکیه به فروش رساند . بر اسا بازار اوره جهانی، دو محموله ۳۵ هزار تومانی اوره گرانول تولید شرکت های پتروشیمی ایران به قیمت ۵۰۰ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویل بر روی عرشه کشتی در این هفته به بازار آفریقا عرضه شد .

یک محموله به مقصد برزیل در هفته منتهی به ۱۱ آگوست از سوی شرکت های پتروشیمی ایران برای حمل در پایان ماه آگوست و شروع ماه سپتامبر مورد مذاکره قرار گرفت که قیمت اولیه ۵۳۰ دلار در هر تن برای این مزایده مطرح شده است اگر چه به نظر می رسد که این قیمت مورد تجدید نظر قرار خواهد گرفت. پیشنهادهای اوره به صورت بسته بندی شده در پلاستیک برروی ۵۶۰ دلار بر اساس ترم تحویل فوب خلیج فارس با ثبات باقی ماند ولی البته خرید جدیدی هم صورت نگرفت.

درروز ۶ آگوست شرکت پتروشیمی بندر امام خمینی مزایده فروش یک محموله پنج هزار تنی اوره پریل خود را که به صورت بسته بندی و در بسته های پلاستیکی برای کشور افغانستان عرضه می گردد به پایان رسانید . خریداران باید پیشنهادهای قیمت خود را تا روز ۱۱ آگوست به فروشنده تحویل دهند . از نتایج این مزایده هنوزخبری منتشر نشده است.

کاهش قیمت اوره در آفریقا با دستی پر از اوره

تشریفات طولانی صادرات اوره چین

صادرات اوره چین طبق بازار اوره جهانی کاملا تحت کنترل است وفقط تجار و معامله گران به سختی برای صادرات اقدام می کنند . قیمت های اوره پریل چین در این هفته افزایش یافت وقیمت ها در این کشور کمتر از ۴۸۵ دلار بر اساس ترم فوب برای اوره پریل و بالاتر از ۵۰۰ دلار در هر تن برای اوره گرانول بود. فقط مقادیر کمی اوره به بازار عرضه می گردد و ضمن اینکه تشریفات گمرکی به منظور صادرات ، بسیار طولانی شده و در حدود دو تا سه ماه وقت می برد.

شرکت Pupuk اندونزی در ماه سپتامبر مقادیری اوره به شکل پریل و گرانول صادر خواهد نمود ولی روز مشخصی برای این کار اعلام نشده است. واحد تولیدی Kaltim5 در این کشور از مسیر تولید خارج شده و به نظر می رسد که در ماه اکتبر مجددا راه اندازی شود زیرا تعمیرات این واحد تولیدی پس از وقوع انفجار در روز ۲۴ جولای تا ماه اکتبر به درازا خواهد کشید.

برای مطالعه مقاله بررسی وضعیت بازار اوره جهانی کلیک کنید.

پتروناس مالزی و چانه زنی با خریداران

بر اساس تحلیل بازار اوره جهانی، در تایلند فصل درخواست اوره فقط ۴۵ روز است و برای واردکنندگان اوره هم اکنون این امکان فراهم نیست که برای واردات اقدام کنند . واردکنندگان اکنون به موجودی انبارها و محموله هایی که طبق قرارداد قرار است به تایلند وارد شود دل بسته اند. در برونئی شرکت BFI در تدارک انجام تعمیرات برنامه ریزی شده واحد تولیدی خود می باشد که تا قبل از پایان ماه آگوست شروع به کار نخواهد کرد.

شرکت پتروناس مالزی بر اساس بازار اوره جهانی، همچنان سرگرم مذاکره با معامله گران در خصوص محموله ای است که تا پایان ماه آگوست به بازار عرضه خواهد نمود و در این رابطه برای خریداران فرمول خاصی را تعیین کرده که به مذاق آنها خوش نیامده و آن را غیر معمول می دانند.

شرکت Coromandel در هندوستان یک محموله ۱۵۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰تنی‌ از اوره پریل را به شرکت سامسونگ به قیمت ۶۳۰ دلار در هر تن سفارش داده که براساس ترم CFR قرار است در ماه آگوست به مقصد هندوستان حمل گردد و هزینه حمل آن نیز در حدود ۴۲ تا ۴۳ دلار در هر تن خواهد بود.

انجام مناقصه بعدی خرید به زودی نخواهد بود. معامله گران بین المللی منابع محلی می‌گویند که مناقصه مهم بعدی هند برای خرید اوره، زودتر از پایان ماه آگوست و شروع ماه سپتامبر نخواهد بود.

شرکت CA Mau ویتنام محموله ای به وزن ۳۰ هزار تن اوره گرانول در این هفته به بازار عرضه نموده که قیمت آن در حدود ۵۴۰ تا ۵۸۰ دلار بر اساس ترم تحویل فوب می باشد ولی این تولید کننده قصد دارد محموله خودرا به قیمت هر تن ۶۰۰ دلار به فروش برساند. تقاضا در ویتنام برای اوره در بازار محلی کماکان ضعیف است و خریداران بیشتر از کشورهای همسایه ای همچون کامبوج و لائوس در این ماه تمایل به خرید داشته اند. اوره پریل شرکت پترو ویتنام نیز به قیمت ۶۰۳ دلار در بازار عرضه می گردد.

بررسی بازار اوره و سولفات آمونیوم در هفته دوم آوریل 2023

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *