بررسی تحولات بازار نفت

,
بررسی تحولات بازار نفت

بررسی تحولات بازار نفت خام و فراورده های نفتی،۶ژوئن

افزایش مستمر قیمت بنزین در آمریکا

سود حاصل از پالایش نفت خام در آمریکا در هفته های اخیر در حال افزایش بوده است و طبق ارزیابی های انجام شده توسط  پلتس در روز ۶ ژوئن برابر با ۱۵ خرداد،انتظار می رود

با توجه به آسان شدن مقررات کوید ۱۹وافزایش رانندگی وحمل جاده ای در ماه پر تردد ژوئن در آمریکا، وتقاضای زیاد برای بنزین وگازوییل در این ماه ،این افزایش سود حاصل ازتولید فراورده های پالایشی با توجه به کمبود عرضه وافزایش تقاضا باز هم بیشتر شود.

قیمت بنزین برای هفتمین هفته متوالی با افزایش ۲۶سنتی در هر گالن نسبت به هفته گذشته به ۴.۸۵ دلار در هر گالن رسید که ۱.۸۱ دلار در هر گالن نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می دهد.

افزایش قیمت نفت خام از سوی عربستان

شرکت آرامکو عربستان سعودی قیمت های رسمی نفت خام خود به مقصد آسیا رابرای بار گیری در ماه جولای علیرغم ارزیابی های اولیه قیمت توسط S&P افزایش داده است.

به گفته یک مقام مطلع ،این افزایش به دلیل افزایش تقاضای جهانی برای خرید نفت خام  و همچنین حاشیه سود بالای پالایش فراورده های نفتی می باشد. شرکت آرامکو، نفت خام فوق  سبک خود برای تحویل به آسیارا ۲.۷۵ دلار در هر بشکه افزایش داده است.

همچنین یک نفت سبک دیگر تحویلی به آسیا  ۲.۵۰دلار افزایش قیمت داشته است.نفت خام متوسط وسنگین نیز ۱.۸۰دلار در هر بشکه افزایش یافتند.

هفته گذشته یعنی هفته منتهی به ۳ژوئن، عربستان سعودی وکشورهای اوپک پلاس با افزایش ۵۰درصدی در میزان سهمیه تولید موافقت کردندومقرر گردید در ماه جولای سهمیه از ۴۳۲۰۰۰بشکه درروزبه ۶۴۸۰۰۰بشکه درروز برسد

مشابه همین میزان سهمیه برای ماه آگوست نیز تکرار گردد ولی علیرغم توافق اعضای اوپک وعربستان،به نظر می آید با توجه به تحریم شدید روسیه ومحدود شدن عرضه، امکان عملی شدن این وعده به آسانی میسر نگردد .

اروپا با توجه به تحریم اعمال شده ، توقع دارد کسری نفت خام وارداتی  خوداز روسیه را از بازار نفت خاور میانه تامین نماید .

یکی از دلایل افزایش قیمت نفت خام در قراردادهای فروش نفت عربستان ، حاشیه سود بالای حاصل از فروش فرآورده ها ی نفتی بوده است.

بررسی تحولات بازار نفت درلیبی

تولید نفت خام در لیبی بعد از شروع به کار  و بهره برداری مجدد از حوزه تعطیل شده  نفتیShararaافزایش یافت ولی بنادری که باید این نفت از آنجا صادر گردد کماکان دچار تنش ودر گیری هستند.

حوزه نفتی مذکور باظرفیت تولید ۳۰۰هزار بشکه در روز، در روز۴ژوئن راه اندازی شد و سطح تولید آن در چندروزبه ۲۰۰هزار بشکه در روز رسید.

این حوزه نفتی از نیمه ماه آوریل به دلیل اعتراض نسبت به نحوه توزیع ثروت های نفتی در مناطق لیبی تعطیل شده بود.

صادرات کل نفت خام کشور عراق با در نظر گرفتن صادرات منطقه شبه خودمختار کردستان عراق،در ماه می۱.۸درصد نسبت به ماه قبل از آن  علیرغم افزایش سهمیه این کشور از سوی اوپک کاهش داشت.

کل صادرات از ۳.۷۹۳میلیون بشکه در روز به ۳.۷۲۶ میلیون بشکه در روز رسید.صادرات نفت منطقه کردستان عراق براساس آمارهای ارائه شده از ترمینال‌های صادراتی نفت عراق به ترکیه ،  ۳.۲درصد افزایش یافت و در ماه می به ۴۲۶۰۰۰بشکه درروز  رسید.

سهمیه اختصاص داده شده به کشور عراق ازسوی اوپک ،در ماه آوریل از ۴.۴۱۴ملیون بشکه در روز به ۴.۴۶۱ملیون بشکه افزایش یافت.سهمیه تولید نفت  کشور عراق که دومین کشور تولید کننده نفت در سازمان اوپک است برای ماه ژوئن ۴.۵۰۹ملیون بشکه در روز است.

در ماه آوریل کشور عراق روزانه ۴.۴۲ملیون بشکه نفت درروز تولید کرد که ۸۰۰۰۰بشکه در روز نسبت به ماه مارس بیشتر بوده است.

بررسی تحولات بازار نفت درلیبی 

بررسی تحولات بازار نفت درلیبی

افزایش تقاضای بنزین در چین و هند ومالزی

قیمت مجموعه بنزین با اعداد اکتان مختلف در روز ۶ژوئن بو دلیل تقاضای بالای کشورهای هندوستان ،چین ومالزی تقویت شد.علت افزایش تقاضا در هندوستان، کاهش مالیات اعمال شده برروی فراورده های نفتی سوختی است .

علت افزایش تقاضا در چین ،برداشتن محدودیت های مبارزه با کوید ۱۹ در شانگهای بوده است و مردم باهجوم به رستورانها واماکن تفریحی بیشتر از قبل در شهر تردد می کنند.

در مالزی نیز افزایش ترددها عامل افزایش تقاضا بوده است.این کشور به دنبال خرید ۳۰۰هزار بشکه بنزین با اکتان ۹۵ بوده است.

روسیه به دنبال بی اثر کردن تحریمهای بانکی وبیمه ای

در بررسی تحولات بازار نفت صادرات دیزل وگازوییل از بندر نوروسیسک روسیه در ماه‌های مارس، آوریل ومی در همان حد معمول خود باقی ماند که به ترتیب ۳۸۸,۲۰۰تن،۵۶۰,۷۰۰تن،و ۴۲۰,۱۰۰تن بوده است که بیشتر به  حجم این صادرات به دو کشور یونان و ترکیه بوده است.

امابا توجه به انجام تحریم های بانکی اتحادیه اروپا بر علیه بانکهای روسیه  وخاتمه بسیاری از معافیت ها در ماه می ،پیش بینی می شود در چند ماه آینده ،صادرات این بندر کاهش یابد.

باتوجه به انجام بعضی تعمیرات پالایشگاهی در ماه می و ادامه یافتن آن در ماه ژوئن ،میزان تولید روسیه در این ماه کاهش خواهد یافت که مسلما برروی صادرات نیز اثر گذار بوده وباعث کاهش صادرات در ماه ژوئن خواهدشد.

روسیه انتظار دارد که بتواند تحریم بیمه ای ومالی اتحادیه اروپا را با تضمین های دولتی  خود خنثی نماید .

این را دیمیتری مدودوف جانشین  شورای امنیت روسیه  در کانال تلگرامی خود اعلام نموده است.اوگفته است راه حل این مسئله آسان است و کافی است که توافقی بین کشور خریدار وروسیه انجام شود وکشور ثالثی آن را تضمین نماید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *