بزرگترین تولیدکنندگان نفت در آسیا و اقیانوسیه به غیر از خاورمیانه

بزرگترین تولیدکنندگان نفت در آسیا و اقیانوسیه

بزرگترین تولیدکنندگان نفت در آسیا کدام کشورها هستند؟

به گزارش بازار نفت و گاز، آسیا و اقیانوسیه 8.4 درصد از تولید نفت جهان در سال 2020 را به خود اختصاص داده است. این منطقه توسط چین و هند رهبری می شود و چین پنجمین کشور بزرگ تولید کننده نفت در جهان است. در سال‌های اخیر، سهم آسیا از تولید نفت جهان با کاهش آهسته اما پیوسته روبه‌رو بوده است، اگرچه آسیا ۷۷ درصد از رشد تقاضای جهانی نفت را تا سال ۲۰۲۵ به خود اختصاص داده است، به این معنی که اتکای آن به واردات نفت تا سال ۲۰۲۵ به ۸۱ درصد افزایش خواهد یافت.

این در درجه اول نتیجه یکنواختی تولید نفت منطقه ای در طول دوره افزایش تولید کلی جهانی است. با این حال، تقاضا همچنان ادامه دارد، زیرا منطقه آسیا و اقیانوسیه بیشتر نفت جهان را مصرف می کند، تقریبا 38 درصد در سال 2020، که عمدتا ناشی از تقاضای چین است.

بزرگترین تولیدکنندگان نفت در آسیا

بزرگترین تولیدکنندگان نفت در آسیا چین، هند و اندونزی هستند. چین بیش از نیمی از کل تولید آسیا را به خود اختصاص می دهد و نفت اضافی را برای تامین نیاز داخلی وارد می کند.

مالزی و تایلند نیز از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در آسیا هستند. هند سومین کشور مصرف کننده نفت پس از آمریکا و چین است. تقاضا همچنان قوی است و آسیا و اقیانوسیه 38 درصد از تولید نفت جهان را مصرف می کند.

چین

تولید نفت آسیا در سال 2020 7.4 میلیون بشکه در روز (BPD) بود. در حالی که تعدادی از کشورهای منطقه ذخایر جدید بزرگی کشف کرده اند، برخی دیگر با کاهش تولید از میادین نفتی قدیمی مواجه هستند. در نتیجه، تحلیلگران انتظار دارند روند تولید برای کل منطقه ادامه یابد.

چین با تولید 5 میلیون بشکه نفت در روز بزرگترین تولید کننده نفت در منطقه است. چین امیدوار است تولید خود را افزایش دهد تا از انرژی بیشتر مستقل شود، زیرا این کشور بیش از 10 میلیون بشکه در روز در سال 2019 برای تامین نیاز داخلی وارد کرد.

صنعت نفت در چین توسط چندین شرکت بزرگ انرژی در جهان رهبری می شود: شرکت نفت و شیمی چین، معروف به سینوپک. شرکت ملی نفت فلات قاره چین یا CNOOC؛ و پتروچاینا این سه شرکت اکثریت کل تولید سالانه کشور را تولید می کنند.

هندوستان

هند 771000 بشکه در روز در سال 2020 تولید کرد. در حالی که رشد تولید در سال های اخیر ثابت بوده است، مصرف نفت در هند به رشد جهشی ادامه می دهد. هند پس از آمریکا و چین سومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است.

تولید نفت در هند تحت سلطه شرکت دولتی، شرکت نفت و گاز طبیعی است که تقریباً 71 درصد از تولید داخلی را به خود اختصاص داده است. انرژی PLC، دومین شرکت بزرگ در بازار نفت هند است که 24 درصد نفت خام داخلی هند را تولید می کند.

اندونزی

اندونزی با تولید حدود 743000 بشکه در روز در سال 2020 پس از هند قرار دارد. در دهه 1990 تا سال 2000، زمانی که تولید در اوج بود، اندونزی بین 1.5 تا 1.7 میلیون بشکه در روز تولید می کرد.

با این حال، از آن دوره به بعد، تولید یک روند نزولی تقریبا ناگسستنی را تا سطح فعلی دنبال کرده است. در سال 2009، ترکیب کاهش تولید در میادین نفتی کهنه و افزایش تقاضای داخلی، اندونزی را مجبور کرد از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که از سال 1962 عضو آن بود، خارج شود. این سازمان مجددا در سال 2016 به عضویت آن درآمد.

پی تی شورون پسیفیک اندونزی، یکی از شرکت های تابعه غول انرژی آمریکایی شورون، و پی تی پرتامینا دو تا از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در اندونزی هستند. شرکت های نفتی خارجی از جمله Total SA، ConocoPhillips و CNOOC نیز تولیدکنندگان مهمی در منطقه هستند.

مالزی

مالزی در سال 2020 روزانه 596000 بشکه نفت تولید می کرد که بیشتر آن از میادین فراساحلی استخراج می شد. در طول دهه گذشته، تولید از سال 2016 با روندی نزولی نسبتا ثابت بوده است. از آنجایی که بخش نفت و گاز بخش مهمی از رشد اقتصادی مالزی است، دولت بر افزایش تولید هیدروکربن تمرکز کرده است.

پترولیام ناسیونال برهاد که با نام پتروناس نیز شناخته می شود، شرکت انرژی دولتی مالزی است. تمام منابع نفت و گاز کشور را کنترل می کند و مسئولیت توسعه آن دارایی ها را بر عهده دارد. شرکت های نفت و گاز یکپارچه بین المللی، مانند ExxonMobil Corporation، Murphy Oil Corporation، و Royal Dutch Shell PLC، با پتروناس در فعالیت های تولید نفت در مالزی مشارکت دارند.

تایلند

تولید نفت تایلند در سال 2020 معادل 418 هزار بشکه در روز بود. تایلند باید مقادیر زیادی نفت وارد کند تا بتواند تقاضای رو به رشد داخلی را برآورده کند زیرا ذخایر نفت خام داخلی در حال کاهش است. سرمایه گذاری اندکی در فعالیت های بالادستی به دلیل بحران های سیاسی، سیل و دشواری در تصویب بازنگری در قانون نفت صورت گرفته است.

شورون تولید کننده اصلی نفت در تایلند است. این شرکت بزرگترین میدان نفتی تایلند، بنجاماس را اداره می‌کند و در بسیاری از سایت‌های تولید مهم دیگر در این کشور سرمایه‌گذاری می‌کند. شرکت نفت دولتی تایلند، PTT Exploration and Production، دومین تولیدکننده بزرگ نفت این کشور است. از دیگر شرکت های بین المللی که در تولید نفت در تایلند فعالیت دارند می توان به شرکت انرژی ساحلی و سالاماندر انرژی PLC اشاره کرد.

تولیدکنندگان نفت در آسیا و اقیانوسیه

کدام کشور آسیا بیشترین تولید نفت را دارد؟

در آسیا، چین بیشترین تولید نفت را دارد. در سال 2020، این کشور 4.93 میلیون بشکه در روز تولید کرد. کشوری که پس از چین بیشترین تولید نفت در آسیا را داشت، هند بود.

تولید کنندگان بزرگ نفت در دنیا / ۲۰۲۲

بزرگترین تولیدکنندگان نفت کدام کشورها هستند؟

در سال 2020، بزرگترین تولیدکنندگان نفت و میزان نفتی که تولید کردند، آمریکا (18.60 میلیون بشکه در روز)، عربستان سعودی (10.82)، روسیه (10.50)، کانادا (5.26) و چین (5.93) هستند.

چه کسی بیشترین نفت را دارد؟

ونزوئلا دارای بزرگترین ذخایر نفت در جهان است. تخمین زده می شود که این کشور 300.0 میلیارد بشکه ذخایر نفت داشته باشد، اما دستیابی به بسیاری از این ذخایر دشوار است. پس از ونزوئلا، عربستان سعودی با 266.5 میلیارد بشکه دارای بیشترین ذخایر نفتی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *