تحلیل روزانه ی بازار نفت خام شیرین مدیترانه و دریای سیاه

تحلیل روزانه ی بازار نفت خام شیرین مدیترانه و دریای سیاه

سطح معاملات در بازار نفت خام دریای مدیترانه و دریای سیاه در 9 آگوست بسیار ضعیف بود و تجار فعال در بازار نفت همچنان در انتظار آغاز چرخه معاملاتی ماه سپتامبر بودند؛ فرصت های آربیتراژ محدود باعث ایجاد شرایط منفی در بازار شده و عمده ی فروشندگان به دنبال معاملات با خریداران اروپایی و ارسال محموله های خود به سمت بازار اروپا بودند.

نفت خام شیرین CPC قزاقستان پس range bound و تکمیل برنامه بارگیری آگوست، به طور کامل به فروش رفت. برنامه معاملات ماه آگوست، کوتاهترین برنامه CPC از اکتبر 2016 تا به امروز بود. اما فعالان بازار عقیده دارند که برنامه ی ماه September پس از پیشرفت پروژه های تعمیر و نگهداری میدان نفتی Tengiz (مستقر در شمال غربی قزاقستان) نسبت به این ماه بسیار گسترده تر خواهد بود.

در حال حاضر کارشناسان پیشبینی می کنند که فرصت های آربیتراژ در معاملات با شرق با کاهش چشمگیر تقاضا در چین، در پی افزایش موارد ابتلا به کووید – 19 و گسترش قرنطینه ی سراسری همچنان محدود باقی بماند.

در آخرین تحولات بازار نفت خام، اسپِرد یا اختلاف قیمت نفت خام برنت نسبت به نفت خام دبی آخرین بار در 3.23 دلار در بشکه مشاهده شد. از سوی دیگر، فروشندگان نفت خام azeri light آذربایجان تحت فشار قرار دارند؛ چرا که خریداران همچنان به دنبال نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت (WTI)  نسبتاً ارزان و نفت خام غرب آفریقا هستند.

یکی از منابع فعال در بازار در این خصوص توضیح داد: ارزش azeri light مطمئنا کاهش می یابد. WTI و نفت خام نیجریه به سطح بسیار ارزانی خواهند رسید. با نگاهی به بازار نفت خام دریای سیاه، محموله ی نفت سبک Siberian Light ماه آگوست که از بندر Novorossiisk روسیه در دریای سیاه بارگیری شده بود، به طور کامل به فروش رفته است. فعالان بازار همچنان منتظر برنامه 1 تا 5 سپتامبر اورال بودند که انتظار می رود در هفته ی آینده ارائه شود.با نگاهی به بازار شرق و بر اساس اطلاعات اداره کل گمرک چین، واردات نفت خام چین در ماه جولای نسبت به سال گذشته 20 درصد کاهش یافته و به 9.75 میلیون بشکه در روز رسیده است که این ارقام نشان می دهد که واردات این کشور نسبت به ماه ژوئن 0.6 درصد کاهش یافته است. این بدان معناست که واردات سالانه ی نفت خام چین، در ماه های ژانویه تا ژوئیه 5.6 درصد کمتر بوده و به 301.83 میلیون تن رسیده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *