تحلیل آرگوس از بازار جهانی گاز مایع در روز 9 مارس

تحلیل آرگوس از بازار جهانی گاز مایع در روز 9 مارس

گزارش بازار نفت و گاز تحلیل آرگوس از بازار جهانی گاز مایع در روز 9 مارس:

طبق گزارشات آرگوس در منطقه دریای سیاه نیز تقاضا برای محصول ترکیبی بوتان وپروپان کاهش یافته است ولی قیمت ها با ثبات است. آرگوس موسسه‌ای است که بازارهای انرژی، مواد شیمیایی و معدنی و فلزات اوره، نفت خام و روغن و گاز مایع و ده‌ها محصول دیگر را مرتباً رصد می‌کند. با خرید اشتراک ارگوس می توان به تحلیل ها و بررسی های به روز محصولات نفتی دسترسی پیدا کرد.

افزایش قیمت پروپان و بوتان باحمل زمینی کامیون و قطار

در روز 9 مارس که مصادف با 18 اسفند بود بر اساس بررسی های آرگوس در طول هفته،شرکت BP انگلیس در معاملات خاصی که بر روی پروپان انجام داد نهایتا قیمت 936 دلار در هر تن را برای این گاز رقم زد.

توضیح اینکه در برخی از معاملات با مشخص شدن دو قیمت برای دو مقطع زمانی مختلف،خریدار محموله مورد نظر را به دو قسمت 50 درصدی تقسیم میکند که هریک قیمت خاص خود را دارد ولی معدل قیمتی هر دو محموله در زمان اجرا یکسان خواهد بود که در معاملات ذکر خواهد شد.

و در ارزیابی های روز 9 مارس و با در نظر گرفتن فرمول های متوسط قیمت، پروپان روی 936 دلار بر اساس تحویل در بنادر سه گانه اروپایی روتر دام، آنتورب و آمستردام و برای محموله های بزرگ تثبیت گردید.

در بنادر سه گانه اروپایی ARAا نجام معاملات آنی واز طریق حمل با کامیون و قطار شدت بیشتری یافته به گونه ای که فقط در روز چهارشنبه، سه معامله آنی کامیونی باقیمت های متفاوت از ۱۹۳۶تا۱۹۹۰دلار در هر تن براساس ترم FOT= Free on Truck انجام شد.

۲۰۰ تن پروپان نیز از طریق حمل ریلی در روز چهارشنبه باقیمت ۱۵۵۰دلار یعنی ۲۸ دلار افزایش نسبت به آخرین معامله با ترم تحویل ریلی معامله گردید. این افزایش ها به دلیل نگرانی از تامین کالا در روزهای پیش رو می باشد.

عدم امنیت مسیر گاز مایع روسیه به لهستان

صرف نظر از موضوع تحریم های گسترده آمریکا و انگلیس برروی فراورده های نفتی وگاز روسیه و همچنین تحریم سویفت وحداقل سه بانک بزرگ روسیه از انجام هر گونه معامله از طریق سویفت که ضرر های زیادی به صنعت نفت روسیه وارد می کند، نا امن شدن اوکراین وتبدیل شهرهای اصلی این کشور به صحنه جنگ خیابانی باعث شده که کشور اوکراین ومناطق هم مرز آن در روسیه مسیرهای مناسبی برای حمل گاز مایع نباشد و خریداران لهستانی که همسایه اوکرایین هستند در فکر یافتن بازار های دیگر برای تامین گازمایع مورد نیاز خود هستند.

بنابراین بهترین جایگزین گاز مایع روسیه در حال حاضر برای خریداران لهستانی بنادر سه گانه ARA خواهند بود و همین موضوع باعث جهش قیمتی گاز مایع به صورت زمینی شده است. در حال حاضر تقاضایی برای خرید ندارد و یا در ترکیه با توجه به ادامه فصل سرما انتظار می رفت تقاضا در این کشور برای خرید گاز مایع بیشتر باشد ولی با توجه به گران شدن محصولات گاز مایع ،خرید ها بر اساس انتظارات انجام نشده است.

هر تن پروپان براساس ترم تحویل فوب دریای سیاه ۸۶۵ دلار وهر تن بوتان ۸۶۰ دلار وهرتن محصول ترکیبی بوتان و پروپان براساس تحویل برروی عرشه کشتی در منطقه دریای سیاه در هفته گذشته ۸۶۰ دلار بوده است.

عدم امنیت مسیر گاز مایع روسیه به لهستان

عدم امنیت مسیر گاز مایع روسیه به لهستان

عرضه محموله های گاز مایع از سوی Petrogas

در تایوان شرکت Formosa طی مناقصه ای در خواست خرید۴۶ هزار تن گاز مایع باره گونه نسبت ترکیبی برای تحویل به بندر Mailiao  برای بازه زمانی ۱۶تا۳۰ آوریل را نموده است. شرکت آمریکایی Petrogas یک محموله ۴۶ هزار تنی برای تحویل در تاریخ ۸تا۱۲ آوریل را برنامه ریزی نموده است که قرار است از Prince Rupert حمل شود.

این شرکت آمریکایی همچنین دومحموله ۲۲ هزارتنی ویک محموله ۱۱هزار تنی برای حمل در تاریخ ۱۸تا۲۴ آوریل و از بندر Ferndale به بازار عرضه نموده است.این شرکت همچنین یک عرضه ۴۶ هزار تنی برای ۲۸ آوریل تا ۳ می به بازار خواهد داشت.

عرضه های شرکت Petro gas براساس متوسط قیمت محصول تر کیبی بوتان وپروپان در بازه زمانی ۳تا۱۵ آوریل، طبق ارزیابی های شاخص AFEI که شاخص خاور دورموسسه  آرگوس می باشد از قرار هر تن ۱۰۲۴.۵دلار بوده است. برای نیمه دوم آوریل این شاخص ۱۰۱۴.۵ دلار بوده است.

متوسط قیمت پروپان براساس شاخص Ningbo برای ماه آوریل از سوی آرگوس ۱۰۱۸.۷۵ دلار در هر تن بوده و برای پروپان نیز ۱۰۳۳.۷۵ دلار بوده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *