تحلیل قیمت روغن پایه آرگوس ۲۹ آوریل

تحلیل قیمت روغن پایه آرگوس 11 فوریه

تحلیل قیمت روغن پایه به گزارش آرگوس در سطح جهان به نقل از بازار نفت و گاز ایران در روز ۲۹ آوریل 2022 عمدتاً به دلیل کاهش عرضه بخصوص در اروپا و آمریکا افزایش یافته است.

امکان آربیتراژ روغن از آسیا اقیانوسیه به اروپا و آمریکا

در تحلیل خرید روغن پایه قیمت های جهانی نفت پایه در روز ۲۹ آوریل مصادف با ۹ اردیبهشت عمدتاً به دلیل کاهش عرضه بخصوص در اروپا و آمریکا افزایش یافته است.

خریداران، بیشتر به دنبال جایگزینی و پرکردن مخازن خودهستند. مازاد تولید در آسیا اقیانوسیه، بازار های آمریکا و اروپارا هدف قرار داده است و اگر هزینه های حمل مانعی ایجادنکند انجام آربیتراژ به صرفه خواهد بود زیرا میزان عرضه در آمریکا و اروپا کمتر از منطقه آسیا اقیانوسیه است. قیمت ها در آسیا اقیانوسیه مرتبا افزایش می یابد زیرا خریداران از ترس کمبود عرضه، برای خرید شتاب دارند و مرتبا قیمت های بالاتری را به فروشندگان پیشنهاد می دهند و فروشندگان از بازار پررونق و پر مشتری در آمدهای خوب به دست می آورند.

در چین به دلیل تشدید سخت گیری ها برای کنترل ویروس کوید ۱۹میزان تقاضا نسبت به سایر نقاط جهان کم تر است.علاوه بر موضوع ویروس و کنترل ها از سوی دولت ،موضوع دیگر در چین وضعیت لجستیک و حمل بار و رسیدن با تاخیر کشتی هاست که بازار روغن راتضعیف می کند.این در حالی است که رقابت شدیدی در آمریکا و اروپا برای جذب مازاد تولید آسیا به بازار های غرب وجوددارد. پیشنهادات قوی و گران قیمت از اروپا وآمریکا باعث اعمال فشار بر بازار های هندوستان، خلیج فارس، و جنوب شرق آسیا شده است.

با توجه به جنگ روسیه و کاهش عرضه این کشور و همچنین مشکلات لجستیک و شیوع مجدد ویروس کویید ۱۹در چین، در روزهای پایانی ماه آوریل، تولید روغن به طور کلی کاهش یافته و روغن پایه در سطح جهان شرایط آرامی ندارد.

افزایش هزینه‌های حمل وعدم امکان آربیتراژ روغن پایه

افزایش هزینه‌های حمل و عدم امکان آربیتراژ روغن پایه

بازار روغن پایه در خاورمیانه

بیشترین حجم روغن درکشور های جنوب شرق آسیا جذب می شود

در تحلیل قیمت روغن پایه یک تولید کننده تایلندی یک محموله برایت استاک به وزن ۷۰۰۰ تن را به بازار عرضه نموده است. قیمت پیشنهادی فروشنده در حد قیمت متوسط آرگوس است. پیش‌ بینی می‌شود این محموله نهایتاً به جنوب شرق آسیا خلیج فارس و یا به اروپا صادر گردد. یک تولیدکننده دیگر تایلندی روغن برایت استاک گروه یک را برای عرضه به صورت فله به بازار در اختیار ندارد ولی می تواند آن را به صورت تر کیب شده با روغن گروه یک SN500 در ظروف پلاستیکی ضخیم وبزرگ (flexibags) به مشتریان تحویل دهد.

با توجه به کاهش غیر معمول تقاضا از سوی چین، فراوانی روغن های پایه سنگین در بازار برای تحویل آنی بیشتر از گذشته شده است و این در حالی است که در این فصل از سال تقاضا برای خرید روغن های سنگین زیاد است. در حال حاضر انجام آربیتراژ برای برایت استاک امکان پذیر است ولی آربیتراژ برای روغن های سنگین همچون SN500 انجام نمی شود و تعطیلی آربیتراژ روغن های سنگین مدتهاست که ادامه دارد. عرضه برایت استاک نیز در چین کماکان محدود است و قیمت های محلی این محصول در چین بالاست. بعضی از خریداران حاضر هستند علیرغم وجود مشکلات حمل و نقل و لجستیک در چین برایت استاک را به بازار چین عرضه کنند.

یک فروشنده در چین یک محموله ۳ هزار تنی روغن های گروه دوم را به صورت فله ای در ماه می به مقصد جنوب شرق آسیا ارسال خواهد نمود. به دلیل وجود تقاضای زیاد از جنوب شرق آسیا، خلیج فارس و همچنین در هندوستان قیمت ها کماکان در سطوح بالایی قرار دارند. با توجه به عرضه کم محصول، رقابت برای خرید آن چه که به بازار عرضه می‌شود شدید است و این باعث افزایش قیمت‌ها می‌گردد. نه تنها در این مناطق، بلکه در مناطق دیگر رقابت برای خرید محصولات آسیای زیاد است.

آمریکا و اروپا به شدت به دنبال آن هستند که مازاد تولید آسیا را به خود اختصاص دهند. باز بودن آربیتراژ به مقصد اروپا دقیقاً بر عکس روندی است که در چند سال گذشته از اروپا و روسیه به منطقه آسیا-اقیانوسیه برقرار بوده است. اروپا به خصوص به دنبال مازاد تولید روغن های گروه دوم از بازار صادرات آسیا و اقیانوسیه است.

جایگزین نمودن روغن ها در تحلیل قیمت روغن پایه

به تحلیل آرگوس از بازار جهانی روغن‌ پایه علت روی آوردن بسیاری از خریداران به روغن های گروه دوم کمبود عرضه روغنهای گروه اول است که خریداران را برای روغن های جایگزین مشابه در گروه دوم ترغیب نموده است و این اتفاقی است که در سال گذشته نیز در بازار روغن اتفاق افتاد و به تدریج تقاضاها برای روغن های گروه یک کاهش یافت و تقاضای خریداران به سمت روغنهای گروه دوم رفت و تا حدی از فشار برروی روغن های گروه یک کاسته شد.

محموله های زیادی از روغن های گروه ۲ از طرف کره جنوبی در ماه می به مقصد اروپا و آمریکا صادر خواهد شد. عرضه روغن‌ های سبک گروه دوم همچنان کم است زیرا تولید کنندگان این نوع روغن ترجیح داده اند به جای روغن‌های سبک گروه دوم گازوئیل تولید نمایند. تولید کنندگان محلی روغن های پایه گروه دوم در تایوان، روغن های سبک برای تحویل آنی در اختیار دارند ولی قیمت‌ های پیشنهادی فروشندگان در حدی است که در خریداران رغبتی برای خرید ایجاد نمی کند.

به همه شرایط موجود در آسیا باید مقوله مهم لجستیک و تأخیر در ورود کشتی‌ها در سفرهای کوتاه منطقه ای را اضافه نمود که دردسر های زیادی برای خریداران و فروشندگان به دنبال داشته است زیرا صاحبان کشتی تمایل زیادی به انجام سفرها در مسیر های دور همچون اروپا و آمریکا را دارند که در طی مدت طولانی حرکت برروی آبهای کشتی های آن‌ها در هیچ بندری در انتظار تخلیه معطل نماند. با این شرایط و با توجه به تمایل صاحبان کشتی به حرکت در مسیر های دور می توان گفت که انجام آربیتراژ به اروپا و آمریکا تا حدی آسان ترشده است.

قیمت روغن پایه SN500 اروپا

کوید ۱۹در شهر های بزرگ چین و کمبود تقاضا

اعمال قرنطینه در شهر های بزرگ چین باعث کاهش تقاضای روغن در این کشور گردیده است. گفته می شود که تاثیر اعمال قرنطینه در شهر های بزرگ بر روی اقتصاد چین بسیار منفی بوده است. کاهش عرضه های آنی، باعث بالاتر رفتن قیمت روغن های پایه شده است و تولیدکنندگان چینی قیمت های خود را به همین دلیل افزایش داده‌اند.

در قیاس با میزان واردات می‌توان گفت که تولید داخلی بیشتر است و با توجه به میزان خوب تولید های محلی در قیاس با واردات، علی رغم کمبود عرضه در مجموع و کلیت بازار، خریداران سعی می کنند قیمت های زیادی برای کالاهای وارداتی پرداخت نکنند و به محصولات محلی اقبال بیشتری نشان دهند ولی در هر صورت قیمت کالاهای وارداتی افزایش می یابد. کاهش ارزش یوان چین در قبال دلار آمریکا به بالاتر رفتن قیمت واردات کمک کرده است.

قیمت های بالای جهانی و کاهش ارزش یوان باعث گردیده که تولید کنندگان نیز قیمت های خود را حفظ کنند و از قیمت های تعیین شده کم نکنند. میزان عرضه برایت استاک در چین کماکان بسیار پایین است و امید خریداران بیشتر به واردات این محصول از آسیا اقیانوسیه است بنابراین با توجه به کمبود ارزش یوآن در برابر دلار یکی از محصولاتی که گرانتر شده است برایت استاک می باشد. البته میزان واردات برایت است تاکنون خوب بوده و توانسته جوابگوی سطح نیاز بازار باشد. با تحلیل قیمت روغن پایه تقاضای بالا برای برایت استاک و همچنین روغن SN500 قیمت این محصولات را در سطوح بالایی نگه داشته است.

ثبات قیمت روغن در ایران و سایر کشورهای خلیج‌ فارس

در خاورمیانه و خلیج‌ فارس، علیرغم تولید و عرضه زیاد روغن از منابع متعدد، قیمت‌ها با ثبات است.

فاصله‌ای میان قیمت‌های فوب ایران و قیمت CFR امارات وجود دارد که مربوط به هزینه حمل از ایران به امارات است.

با تحلیل قیمت روغن پایه قیمت روغن‌ های تولیدی ایران بسیار رقابتی است و به عنوان مثال روغن SN500 از روغن‌های گروه یک با ترم تحویل بر روی عرشه کشتی در بندر عباس بین ۸۷۵ تا۸۹۰ دلار در هر تن و قیمت روغن SN150 نیز در هفته گذشته ۸۴۰ تا ۸۵۰ دلار بوده است.

دامنه قیمت‌های روغن گروه دوم کمی گسترده‌ تر است و از ۹۰ تا ۱۰۲۰ دلار در هر تن نوسان دارد

.قیمت روغن‌های سنگین‌تر گروه دوم بین۹۸۰دلار تا ۱۰۱۰دلار بر اساس‌ترم تحویل در کنار مخزن هست.در هفته گذشته قیمت روغن‌های گروه سوم نیز ثبات داشت ولی دامنه نوسان آن اندک بود

هرتن روغن گروه سوم بین ۱۳۰۰ تا ۱۳۱۰ دلار در بازار خلیج‌فارس.

بدیهی است که در میان چندین روغن از سه گروه، موارد اندکی از جمله روغن گروه سوم 8cst هستند که تقاضای زیادی نداشته‌اند

ولی ارزیابی کلی روغن‌ها در هفته گذشته حاکی از تقاضای زیاد و در بعضی موارد کاهش عرضه بوده است.

در کشوری همچون ترکیه درحالی‌ که تقاضا به دلیل مسائل فصلی روبه افزایش بوده است، وجود تورم در این کشور و کاهش ارزش پول ملی مزید بر علت شده و کالا های روغنی متقاضیان زیادی داشته‌اند که به هر صورت خواهان خرید بوده‌اند.

البته مشتریان ترک بیشتر خواهان خرید روغن‌ های گروه یک بوده‌اند و روغن‌ های گروه دوم حتی در سطوح پایین‌ تر قیمت بفروش رفته‌ اند

زیرا خرید روغن‌ های گروه یک، از ضروریات آن‌ ها بوده و جنبه اضطرار و جلوگیری از بحران داشته است.

تأثیر او میکرون بر صنعت خودروسازی و مصرف روغن

بیشتر بخوانید : تحلیل آرگوس از بازار روغن‌ پایه در روز ۲۵فوریه

بیشتر بخوانید:قیمت نفتا در اروپا افزایش یافت

تقاضای بنزین در اروپا کاهش یافت

اینستاگرام : https://www.instagram.com/iroilmarket/

تلگرام :https://t.me/iroilmarket

اخبار بازار نفت گاز پتروشیمی انرژی بنزین و گازوئیل

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *