تنش‌های روسیه اوکراین و تاثیرش بر بازار روغن پایه اروپا

,
بازار روغن پایه اروپا

بررسی و بررسی بازار نفت و گاز از وضعیت و بازار روغن پایه اروپا از نگاه ICIS در اروپا در تاریخ ۲۵ ژانویه:

احتمال کمبود عرضه به دلیل تنش‌های روسیه اوکراین

در تاریخ ۵ بهمن مصادف با ۲۵ ژانویه قیمت روغن‌های پایه گروه اول باثبات بود ولی قیمت روغن‌های گروه دوم و سوم شیب نزولی یافت این در حالی است که در هفته گذشته هر سه گروه روغن در وضعیت مناسبی قرار داشتند و دارای ثبات قیمتی بودند اما پس از عرضه زیاد روغن‌ها و محصولات گروه دوم و سوم به‌تدریج بازار اشباع گردید.

در خصوص روغن‌های گروه اول که معمولاً تقاضاهای بالاتری دارند و تعداد معاملات انجام‌شده بر روی آن‌ها ازنظر وزنی و آماری بیشتر است باید گفت که به دلیل تنش‌های موجود بین روسیه و آمریکا در خصوص تجمع نیروهای نظامی در مرز اوکراین این احتمال وجود دارد که عرضه روغن از سوی روسیه کاهش یابد و همین امر باعث شده که روغن‌های گروه اول کاهش قیمت نداشته باشند و بازار در انتظار است تا نتیجه مخاصمات مشخص گردد و ازاین‌رو احتمال افزایش قیمت نیز وجود دارد.

البته در هفته گذشته قیمت روغن‌های صادراتی اروپا کاهش یافت ولی قیمت روغن در کشورهای حوزه دریای بالتیک باثبات بود که البته با توجه به سبکی و یا سنگینی روغن تا حدودی حالت کاهشی نیز پیدا کرد و در درجات سنگین‌تر، مشتری‌های کمتری در بازار بودند.

بازارهای صادراتی آرام باقی ماندند و میزان تقاضاها در حد معمول و یا حتی تا حدودی کاهشی بود. در حال حاضر پالایشگاه‌های تولید روغن‌پایه متعلق به شرکت ENI درحالی‌که انجام تعمیرات سالانه خود هستند و با توجه به گرانی گاز در اروپا در سردترین ماه‌های سال این شرکت تصمیم گرفته است تعمیرات خود را در این ماه‌ها انجام دهد.دهزینه گاز از سایر ماه‌های دیگر گران‌تر است. تعمیرات سالانه و یا مقطعی شرکت Capsa نیز که قرار بود در همین روزها انجام شود به ماهمی موکول گردید.

افزایش تقاضا روغن‌پایه جهانی

عدم‌تغییر قیمت‌های روغن‌های گروه ۱

یک نگاه اجمالی به قیمت روغن‌ها در ۲۵ ژانویه و مقایسه آن‌ها با معاملات انجام‌شده در ۴ هفته قبل یعنی قبل از شروع سال میلادی نشان می‌دهد که قیمت‌های خرید Spot نسبت به سال گذشته در گروه یک روغن‌های پایه ثبات داشته و هیچ‌گونه تغییری مشاهده نشده است. بر این اساس قیمت هر تن روغن پارافینی SN150 بر اساس‌ترم تحویل بر روی عرشه کشتی در شمال غرب اروپا که در ۴ هفته پیش از قرار هر تن ۹۳۰ تا ۱۰۳۰ دلار قیمت داشت در روز ۵ بهمن بین ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار معامله شد و تا حدود زیادی مشابه قیمت‌های ماه دسامبر بود.

در همین روز قیمت یک‌تن از روغن مذکور بر اساس‌ترم تحویل بر روی کامیون بین ۸۹۰ تا ۹۸۰ یورو معامله گردید که در آخرین روزهای ماه دسامبر قیمت این محصول بین ۹۲۰ تا ۱۰۱۰ یورو در هر تن بود و لذا تغییر چندانی ازنظر قیمت نداشت. روغن پارافینی SN500 که از روغن‌های سنگین‌تر گروه اول هست در روزهای پایانی ماه دسامبر بین ۱۲۵۰ تا ۱۲۹۵ و در روز ۲۵ ژانویه بین ۱۲۲۰ تا ۱۲۶۵ دلار در هر تن بود.

قیمت هر تن برائت ستاک برای تحویل بر روی عرشه کشتی در شمال غرب اروپا نیز ۱۴۰۰ تا ۱۵۲۰ دلار بود درحالی‌که در ماه دسامبر قیمت این محصول بین ۱۴۸۰ تا ۱۶۰۰ دلار بود که البته تفاوت چندانی بین این دو قیمت مشاهده نمی‌شود. پیش‌بینی می‌شود که با توجه به تنش‌های موجود در مرزها روغن‌های پایه گروه ۱ که معمولاً باغ تارازم اروپا می‌شود با تأخیر بیشتری مواجه شود و قطارها نتوانند به‌موقع از مرزهایی که مناقشه در آنجا وجود دارد عبور کنند و بدین ترتیب عرضه روسیه به بازار روغن‌پایه اروپا کاهش خواهد یافت و بر روی قیمت تأثیرگذار خواهد بود.

در حال حاضر و با توجه به جابجایی‌های انجام‌شده نیروهای نظامی در دو سوی مرزهای روسیه با اروپا، خریداران و فروشندگان در حال بررسی وضعیت امنیت حمل‌ونقل در منطقه هستند تا بتوانند برای خریدهای ماه فوریه برنامه‌ریزی نمایند.

بررسی بازار جهانی وکس

قیمت‌های روغن‌های گروه ۱

قیمت‌های روغن‌های گروه ۱

عرضه روغن پایه به تحلیل آرگوس

روغن‌های گروه دوم و کاهش قیمت

صادرات تمامی روغن‌های گروه دوم از اروپا در هفته گذشته با کاهش قیمت توأم بود. در ماه ژانویه واژ ابتدای این ماه تاکنون، هم عرضه و هم تقاضا در حدی بسیار پایین بوده و معاملات چندانی را در بازارهای اروپایی در گروه دوم شاهد نبودیم. البته مشتری روغن‌های گران‌قیمت گروه سوم بخصوص برای خریدهای آنی و spot نسبت به روغن‌های گروه دوم بیشتر بود تقاضاهای زیا دو عرضه‌های کم برای روغن‌های گروه سوم وجود داشت ولی درمجموع روغن‌های گروه دوم و سوم نسبت به در روغن‌های گروه اول مشتریان کمتری داشتند.

در هفته گذشته بازار در کشورهای حوزه دریای سیاه و دریای بالتیک آرام بود و معاملاتی انجام نشد. گران شدن نفت خام نیز هنوز تأثیر خود را بر روی قیمت‌های روغن‌های هر سه گروه نگذاشته است ولی باید بدانیم که تأثیر نهایی افزایش قیمت نفت خام بر روی خوراک ورودی واحدهای روغن‌سازی خواهد بود و این واحدها ناچار هستند لوب کات موردنیاز خود را که از محصولات میانی و نسبتاً سنگین برج تقطیر در خلا هست باقیمت بیشتری خریداری کنند ولی بالاتر رفتن قیمت نفت خام به‌تنهایی نمی‌تواند بر موضوع عرضه و تقاضا تأثیر چندانی بگذارد و معمولاً قیمت نهایی روغن را میزان عرضه و تقاضا در بازار و یا مسائل لجستیک از قبیل در دسترس بودن وسایل حمل و یا پر یا خالی بودن مخازن و سایر موارد دیگر تعیین می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *