دلایل افزایش قیمت قیر در هفته جاری

,
دلایل افزایش قیمت قیر در هفته جاری

به گزارش بازار نفت و گاز، قیمت قیر عمدتآ بالا بود، چرا که نفت خام قوی و نفت خام با گوگرد بالا (HSFO) در هفته جاری افزایش یافت. قیمتها در بیشتر نقاط تجاری مهم افزایش یافت و در سنگاپور، کره جنوبی، میدل ایست و مدیترانه قدرت خود را نشان داد.

تداوم افزایش قیمت های HSFO در منطقه قیمتها را بیشتر تقویت کرد. تقاضای شدید برای HSFO به منظور تولید برق از منطقه در هفته های اخیر قیمتها را به شدت افزایش داده است و در نتیجه، گسترش قیر HSFO در پایان هفته با کاهش 47 دلاری در هر تن همراه بود.

فروشندگان منطقه ای با استناد به حاشیه های فشرده، کاهش نرخ تولید و انگیزۀ قوی برای هدایت منابع به حوضچۀ HSFO افزایش قیمت را تحت فشار قرار دادند. در همین حال تقاضا به دلیل ادامه رکود، شرایط نامساعد جوی و محدودیتهای کووید-19 در کشورهای اصلی بسیار ضعیف باقی ماند. در آفریقای سیاه روند قیمتها عمدتآ بیشتر بود زیرا افزایش نفت خام و نفت کوره منجر به افزایش ارزش صادرات قیر از اروپا و میدل ایست شد؛ در حالی که نرخ حمل و نقل کانتینری بالا بود و بر ارزش تحویل محموله افزوده می شد.

 بالاترین افزایش مجدد قیمت نفت خام در اروپا

فصل سنگفرش های اروپایی پس از یک سال مختلط تاکنون و افزایش شدید فعالیتها در ماه سپتامبر بیش از آنچه آنها انتظار داشتند، پس از تعطیلات ژوئیه/ آگوست به تدریج رو به افزایش بود.

بسیاری انتظار دارند ماه اکتبر بطور بالقوه مهمترین ماه سال برای پروژۀ راهسازی در بسیاری از بازارهای کلیدی شمال غربی اروپا باشد و امید است که یک دوره پایدار از هوای معتدل و خشک باعث شود فعالیت و میزان مصرف در نوامبر نیز همچنان پایدار باقی بماند.

با افزایش مجدد قیمت نفت خام و نفت HSFO در سپتامبر، در حالی که یورو نسبت به دلار امریکا در حال تضعیف است، افزایش قیمت ماهانه قیر برای اکتبر نیز در نظر گرفته شد. علاوه براین، حق بیمه محموله های روتردام و بالتیک به بارج های فوب روتردام HSFO سقوط کرد و کاهش 2-3 دلاری در هر تن این حق بیمه را به 30 دلار در تن و 20-25 دلار در تن فوب نسبت داد.

نرخ حمل و نقل برای محموله های استاندارد 5000 تن به پایانه های تیمز بدون تغییر 22-25 دلار در تن از روتردام، 29-32 دلار در تن از هامبورگ، 48-50 دلار در تن از کلایپدا و 40-44 دلار در تن از لاکرونیا ارزیابی شد. آربیتراژ اقیانوس اطلس به سمت غرب کاملآ بسته و بدون فروش فوری باقی ماند؛ آن را میتوان یک عامل کلیدی دانست که به حفظ دسترسی از پالایشگاه های شمال و مرکز اروپا برای تأمین تقاضای فعلی و پیش بینی شده در منطقه کمک می کند.

تفسیر بازار مدیترانه

قیمتهای قیر مدیترانه با افزایش مجدد قیمت نفت خام و گوگرد بالا (HSFO) تنها با کاهش جزیی حق بیمه محموله های اسپانیایی مواجه شد، در حالی که حق بیمه صادرات ایتالیا و یونان ثابت ماند.

حق بیمه صادرات اسپانیا 2-3 دلار در تن با 20-25 دلار در تن فوب ارزیابی شد؛ زیرا علاوه بر اینکه اثرات عدم وجود آربیتراژ در اقیانوس اطلس به شدت احساس می شد، شواهدی از کاهش تقاضای متوسط در حوضه مدیترانه در مواجهه با افزایش قیمتهای مستقیم نیز وجود داشت. حق بیمه محموله های فوب یونان به محموله های HSFO مدیترانه ای بدون تغییر در 15-20 ¢ در تن، با بیشتر صادرات ترکیه در همان محدوده، ارزیابی شد؛ در حالی که حق بیمه محموله فوب ایتالیایی نیز بدون تغییر در 15-20 ¢ در تن برآورد شد.

دسترسی به دریای مدیترانه رو به افزایش بود، در حالی که تقاضا برای محموله در بازار اسپات ضعیف تر بود؛ زیرا بازار به سه ماهه چهارم می رسد و فعالان بازار نیز چشم به راه کاهش بخش پاوینگ هستند.

فرصتهای آربیتراژ همچنان در خارج از مدیترانه وجود ندارد و تقاضای کمتری از سواحل شرقی ایالات متحده برای محموله های معمولی از ارمنستان وجود دارد. محموله های داخل ایالات متحده بصورت cif به ساحل شرقی با قیمت 440-450 دلار در تن عرضه می شد و شرکت کنندگان در بازار ضرورت افزایش حداقل 30 دلار در هر تن cif سواحل شرقی ایالات متحده برای گشایش آربیتراژ اقیانوس اطلس به سمت غرب از اروپا را نشان دادند.

بیشتر بخوانید:حرکت قیمت نفتا به بالاترین سطح چند سال اخیر شد.

اینستاگرام : https://www.instagram.com/iroilmarket/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *