ساخت تاسیسات ذخیره سوخت هسته ای در سوئد

ساخت تاسیسات ذخیره سوخت هسته ای در سوئد

به گزارش بازار نفت و گاز، سوئد ساخت تاسیسات ذخیره سوخت هسته ای مصرف شده را تایید کرد. این تاسیسات برای دفن سوخت مصرف‌شده برای 100000 سال آینده، زباله‌های بسیار پرتوزا را ذخیره می‌کند که از نیروگاه‌های هسته‌ای کشور که از دهه 1970 کار می‌کنند و حدود 8000 تن تولید کرده‌اند، می‌آیند.

ساخت تاسیسات ذخیره سوخت هسته ای در سوئد

دولت سوئد موافقت خود را برای ساخت تاسیسات ذخیره سازی سوخت هسته ای مصرف شده از نیروگاه های این کشور صادر کرده است. کارخانه ذخیره سازی به گونه ای طراحی خواهد شد که سوخت مصرف شده را تا 100000 سال آینده دفن کند. پس از آنلاین شدن در دهه 1970، نیروگاه های هسته ای در سوئد حدود 8000 تن زباله بسیار پرتوزا تولید کردند.

زباله های هسته ای در عمق 500 متری در بستر نزدیک نیروگاه هسته ای فورسمارک دفن خواهند شد. سوخت رآکتورها که انتظار می‌رود در دهه 2040 فعالیت خود را متوقف کنند نیز در این تاسیسات ذخیره خواهد شد.

پس از پر شدن تونل ها که حدود 70 سال طول می کشد، از خاک رس بنتونیت برای بسته بندی تونل ها استفاده می شود تا از تماس آب جلوگیری شود. بعداً تأسیسات سوخت هسته ای مصرف شده پلمب می شود.

سخن وزیر محیط زیست سوئد

آنیکا استراندال، وزیر محیط زیست سوئد به نقل از این خبرگزاری گفت: «نسل ما باید مسئولیت زباله های هسته ای را بپذیرد. این نتیجه 40 سال تحقیق است و تا 100000 سال امن خواهد بود.

راه‌حل ذخیره‌سازی نهایی سوخت هسته‌ای مصرف‌شده از طریق آن، ما اطمینان می‌دهیم که می‌توانیم از انرژی هسته‌ای کنونی خود به عنوان بخشی از گذار برای تبدیل شدن به اولین کشور بدون فسیل و توسعه‌یافته در جهان استفاده کنیم.»

مدیریت سوخت و زباله هسته‌ای سوئد

شرکت مدیریت سوخت و زباله هسته‌ای سوئد (SKB) مسئول ساخت مخزن سوخت هسته‌ای مصرف‌شده در فورسمارک در شهرداری اوستامار و یک کارخانه کپسوله‌سازی در Oskarshamn خواهد بود. انتظار می رود پروژه مخزن نهایی با سرمایه گذاری حدود 19 میلیارد کرون (2 میلیارد دلار) ساخته شود و نزدیک به 1500 شغل ایجاد کند.

انتظار می رود که ساخت این تاسیسات با دریافت مجوزهای لازم 10 سال طول بکشد. این شرکت با مشارکت کارشناسانی از دانشگاه ها، موسسات تحقیقاتی و موسسات آموزش عالی در سوئد و سایر کشورها، ادعا می کند که بیش از 40 سال است که فناوری را برای مخزن نهایی توسعه داده است.

یوهان دشت، مدیرعامل SKB گفت: «این یک تصمیم تاریخی است که SKB را قادر می‌سازد زباله‌های هسته‌ای را که نسل ما تولید کرده است دفع کند. این تصمیم با آغوش باز مواجه می شود. ما اکنون مشتاق اجرای بزرگترین پروژه حفاظت از محیط زیست سوئد هستیم.”

بر اساس برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در حال حاضر نزدیک به 370000 تن سوخت هسته‌ای مصرف‌شده با رادیواکتیو بالا در تأسیسات ذخیره‌سازی موقت در جهان قرار دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *