سوخت جت

سوخت جت پالایشگاه های چینی با وجود افزایش نسبی سفر های هوایی در سپتامبر، تولید سوخت جت را کاهش می دهند.

کاهش سوخت جت

براساس نمودار زیر، میزان تولید سوخت جت در آگوست به 710.000 بشکه در روز کاهش یافت که 280.000 بشکه کمتر از نیمه اول سال و حتی پایین ترین میزان از زمان تعطیلی کشور در آوریل 2020 بود. سفر های هوایی در سپتامبر پس از کاهش آخرین محدودیت های تردد در کشور بهبود یافته است اما سهام پالایشگاه ها همچنان بالا است و آنها به دنبال صادرات در چهارچوب محدودیت ها هستند. سوخت جت در سطح جهانی در مقایسه با سایر محصولات ضعیف است.

کاهش سوخت جت

کاهش سوخت جت

مبادله جت در سنگاپور کمتر از گازوئیل معامله می شود. براساس ارزیابی های اطلاعات پرواز رادارباکس، افزایش سفر های هوایی چین در سپتامبر بسیار پایین تر از آگوست بود اما تعداد متوسط پرواز های روزانه کمتر از ماه های ژانویه تا جولای است و افزایش نسبی در سفر های هوایی در اواسط پاییز مشاهده شد.

انتظار می رود مسافرت های طولانی با هواپیما در طی تعطیلات یک هفته ای چین در اوایل اکتبر افزایش یابد اما ساکنان استان جنوب شرقی فوجیان و شهر هاربین در شمال شرقی همچنان به دلیل شیوع واریانت دلتا از ورود مسافران جلوگیری می کنند. این امر باعث شده است تا پالایشگاه های چینی پس از سقوط 33 درصدی سفر های هوایی در ماه اوت که اندکی پس از ممنوعیت فروش پتروشیمی در خارج از حوزه هوانوردی بود، برای کاهش ذخایر خود تلاش کنند.

تقاضای ظاهری سوخت جت چین در ماه گذشته به کمترین میزان در 16 ماه گذشته یعنی 510.000 بشکه در روز کاهش یافت.

سوخت جت چیست؟

نفت سفید (Kerosene) برشی است که گستره جوش آن پس از بنزین قرار گرفته است و شامل هیدروکربن های ۱۰ تا ۱۴ کربنه می باشد. نقطه ۶۵ درصد تقطیر این برش باید کمتر از ۲۵۰ درجه سانتی گراد و نقطه جوش ۸۰ درصد آن نیز پایین تر از ۲۸۵ درجه سانتی گراد باشد.

با توجه به تحولات و تغییرات ایجاد شده در سبد مصرفی انرژی مناطق مختلف دنیا و البته کشور عزیزمان ایران، استعمال این فراورده برای ایجاد روشنایی و گرمایی در حال از بین رفتن و محدود شدن است. نفت سفید را می­ توان پس از تخلیص و بی بو کردن به عنوان حلال حشره کش ها نیز به کار برد.

بکار بردن واژه (Kerosene) در کشورهای مختلفی اعم از آرژانتین، استرالیا، کانادا، هند، نیجریه و آمریکا مرسوم است اما در کشورهایی همچون شیلی، آفریقای جنوبی، نروژ و انگلیس از واژه (پارافین) (Paraffin)استفاده می‌کنند. از نفت سفید به طور گسترده به عنوان سوخت موتور جت و سوخت خانه‌ها بهره می‌گیرند. حتی بسیاری از مولدهای برق قدیمی نیز از نفت به عنوان سوخت استفاده می‌کنند.

با ظهور هواپیماهای جت، کاربرد دیگری برای برش نفت سفید به صورت سوخت جت پیدا شد. سوخت های جت انواع گوناگون دارند که بر حسب کاربرد نظامی یا مسافری، اسامی آنها در کشورهای مختلف متفاوت است. فراورده ای که بیشترین کاربرد را دارد توربو راکتور یا JP8 است که به F34 و F35 نیز شناخته می شود. در هواپیماهای نظامی از سوخت فرارتری به نام JP4، Jet B، F45 و F40 استفاده می شود که به دلیل اختلافات جزئی دارای اسامی مختلفی نیز هستند. همچنین سوخت جت سنگین تر و با فراریت کمتر (ایمنی بیشتر در هنگام ذخیره شدن دارد) با نام JPS نیز وجود دارد.

انواع سوخت جت

انواع سوخت جت

برخلاف موتورهای پیستونی، موتورهای جت از جریان مداوم گاز استفاده می کنند. مشخصات شیمیایی مربوط به احتراق خود به خود در اینجا هیچ نقشی ندارد. مشخصات مطرح شده سوخت جت در ارتباط با تهیه مخلوط مناسب سوخت-هوا، تشعشع شعله و پتانسیل تشکیل رسوب های کربنی می باشند. همچنین با توجه به ارتفاع زیاد، آشکار است که سوخت جت باید در دماهای بسیار کم نیز سیالیت خود را حفظ نماید. علاوه بر این، تحت شرایط خاص به ویژه در هواپیماهای ما فوق صوت، پایداری حرارتی بالا نیز لازم است.

خوراک اصلی برای تولید سوخت جت برش ۱۴۵ تا ۲۴۰ درجه سانتی گراد حاصل از تقطیر مستقیم نفت خام است. میزان تولید آن بستگی به نوع نفت خام دارد و البته عرضه نفت سفید با توجه تغییر الگوی مصرف مازاد بر تقاضا است. در عین حال پالایشگر باید مشخصات زیر را برای سوخت جت تامین نماید:

  • نقطه انجماد مناسب که با تغییر محدوده برش تنظیم می شود.
  • میزان مجاز آروماتیک ها که بستگی به انتخاب مناسب نفت خام اولیه دارد.
  • مقدار گوگرد، اسیدیته، وضعیت خورندگی باید بررسی و تنظیم شوند.

البته این را نیز می توان اشاره کرد که برش های میان تقطیر حاصل از فرایند هیدروکراکینگ نیز جهت تولید نفت سفید و سوخت جت مناسب می باشند.

کاربردهای نفت سفید

همانطور که در ابتدای متن گفته شد، نفت سفید به عنوان بخش اصلی سوخت هواپیما به شمار می‌آید که حدود ۶۰ درصد از کل این سوخت را تشکیل می‌دهد. البته انواع مرغوب و تصفیه شده این هیدروکربن به عنوان سوخت موشک مورد استفاده قرار می‌گیرند که آن‌را همراه با اکسیژن مایع، می‌سوازنند.

علاوه بر این، از این ماده می‌توان به عنوان سوخت مصرفی وسایل گرمایشی و همچنین به عنوان پاک‌کننده (حلال) استفاده کرد. بعلاوه، این ماده به نسبت بنزین، خطر آتش‌سوزی کمتری دارد و به عنوان خنک‌کننده در برخی فرآیندهای تولید فلزات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صنایع نفتی نیز از این ماده برای شبیه‌سازی آزمایشات مربوط به خوردگی در میادین و تاسیسات نفتی بهره می‌گیرند.

با وجود این‌که استفاده از این ماده به عنوان سوخت به دلیل دسترسی به برق کاهش پیدا کرده است اما در کشورهای در حال توسعه همچنان منبع اصلی سوخت اجاق‌های خوراک‌پزی است که البته نسبت به سوخت‌های جامدی مانند زغال‌سنگ و چوب، سوخت بهتری به شمار می‌آید. البته در کشورهای توسعه‌یافته‌ای همچون ژاپن نیز از نفت سفید در وسایل گرمایشی سیار استفاده می‌شود و هر میزان از این ماده به راحتی در دسترس است.

نفت سفید را می‌توان برای پاک‌کردن لکه‌های روی شیشه ناشی از چسب و حشرات به کار برد. همچنین، نقاشان از این ماده در رنگ‌های پایه‌ نفتی و برای پاک‌ کردن قلم‌مو‌های خود استفاده می‌کنند.

منبع: ویکی پدیا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *