فعالیت های تجاری منطقه برای محموله های نفت خام

فعالیت های تجاری منطقه برای محموله های نفت خام

به گفته منابع بازار نفت گاز پتروشیمی محموله های نفت خام در بازار میعانات و فراورده های نفتی روز 31 آگوست آسیا و اقیانوسیه، فعالان بازار مشتاقانه منتظر آغاز فعالیت های تجاری و معاملات برای میعانات استرالیایی و نفت خام شیرین و سنگین این کشور هستند. چرا که در حال حاضر، عملا فعالیت های تجاری منطقه برای محموله های نفت خام بارگیری در ماه اکتبر عمدتا به پایان رسیده است.

در بازار معاملات میعانات استرالیایی، اخباری به گوش می رسد مبنی بر آن که شرکت توتال محموله ای به حجم 650 هزار بشکه از میعانات Ichthys (یک میدان گاز طبیعی است که در دریای تیمور، در سواحل شمال غربی استرالیا واقع شده است) را برای بارگیری در ماه اکتبر، به شرکت SK Energy با حق بیمه ای در حدود 1.20 دلار در هر بشکه تا 1.30 دلار در هر بشکه به ارزیابی پلتس روز نفت خام برنت و بر اساس FOB فروخته است.

منابع ما در بازار نفت توضیح دادند که محموله های شرکت توتال، به تازگی به برنامه ی محموله های میعانات Ichthys تحویل در ماه اکتبر اضافه شده است. برنامه بارگیری اصلی، پیشتر تنها سه محموله ی میعانات Ichthys را برای چرخه ی محموله های تحویل اکتبر شامل می شد که همه ی آنها توسط شرکت Inpex ژاپن نگهداری می شدند. در اوایل ماه شنیده ها حاکی از آن بود که شرکت Inpex سه محموله ی میعانات Ichthys را به چند کاربران نهایی با حق بیمه ای در حدود 1.30 دلار در هر بشکه تا 1.90 دلار در هر بشکه به ارزیابی پلتس روز نفت خام برنت و بر اساس FOB فروخته است.

اما از سوی دیگر، پس از آنکه شرکت Pertamina (شرکت دولتی نفت و گاز اندونزی که بزرگترین تولیدکننده و صادر کننده گاز مایع در جهان می‌باشد) مناقصه ی خود برای محموله های 250 تا 650 هزار بشکه ای میعانات را که برای تحویل در تاریخ 1 تا 5 اکتبر برنامه ریزی شده بود، بدون انتظار برای اتمام مدت آن متوقف کرد، نواسانات بازار میعانات نیز بالا گرفت. اگرچه فعالان بازار اعتقاد دارند که هنوز هم ممکن است مناقصه مجددا برگزار شود.

در خصوص بارگیری محموله ها نیز اخباری به گوش می رسد مبنی بر آن که چندین نفت کش که برای بارگیری یا تحویل محموله ها در ماه اکتبر رزرو شده اند، از جمله محموله ی Wheatstone ، محموله ی Escravos و محموله ی ماهانه ی North West Shelf ، هنوز برای فروش در دسترس تجار و خریداران قرار نگرفته است. البته این امر ممکن است مرتبط با توقف بازار برای شروع چرخه ی معاملات محموله های ماه نوامبر باشد و تمام این محموله ها برای بارگیری و تحویل در نوامبر ارائه شوند.

در حالی که اکثر محموله های اخیر میعانات استرالیایی مانند Wheatstone با حق بیمه ای در حدود 1 دلار در هر بشکه، به ارزیابی پلتس روز نفت خام برنت و بر اساس FOB معامله شده اند، برخی از تجار معتقدند که ارزش حق بیمه ی میعانات خلیج شمال غربی استرالیا نیز باید در محدوده ای پایین تر و در حدود 50 سنت در هر بشکه به ارزیابی پلتس روز نفت خام برنت و بر اساس FOB معامله شود. با توجه به نوسانات موجود در بازار میعانات، تقاضا در پی افت قیمت کرَک های نفتا پایین آمده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *