قیمت متانول آسیایی به بالاترین حد خود در 7 سال گذشته رسید

,
قیمت متانول آسیایی

بر اساس داده های پلاتس گلوبال S&P، پس از چند هفته عقب ماندن از اروپا، قیمت متانول آسیایی در 8 اکتبر به بالاترین سطح خود در 7 سال گذشته رسید که از مارس 2014 مشاهده نشده بود. قیمت متانول آسیایی در هفته منتهی به 8 اکتبر 34-47 دلار/ میلیون تن در هفته افزایش داشت که علت آن را میتوان قیمت بالای مواد اولیه و روند صعودی در اروپا دانست. کمبود زغال سنگ در آسیا و صادرات محدود گاز از روسیه به اروپا باعث کمبود گاز در سراسر جهان شده است.

براساس تحلیل های پلاتس گلوبال S&P در 6 اکتبر، کشورها در زمستان با کمبود ذخایر گاز طبیعی روبرو هستند؛ در حالی که تقاضای جهانی LNG در طی چند ماه گذشته افزایش یافته است. در 7 اکتبر، قیمتها بدون تغییر در 460 یورو/ میلیون تن بود؛ یعنی بالاترین سطح از 3 ژانویه 2008 تاکنون. بازار متانول چین در 8 اکتبر از تعطیلات یک هفته ای با یک پیشنهاد عالی بازگشت؛ با پیشنهاد 3.745 یوان/ میلیون تن مخازن سابق برای تحویل در شرق چین، اما در معاملات اواسط صبح با کاهش 185 یوان/ میلیون تن روبرو شد.

روند نزولی موقت بود و قیمتها در معاملات بعد ازظهر به 3.690-3.715 یوان/ میلیون تن در مخازن سابق بازگشت. بحث در مورد محموله های وارداتی در چین در 8 اکتبر ضعیف بود. قرارداد آتی متانول در ژانویه که در بورس کالای ژنگژو فعال بود، 4.38 درصد بیشتر از شاخص قبلی 3.741 یوان/ میلیون تن در 8 اکتبر معامله شد. در آسیای جنوب شرقی علاقه به خرید محموله های نوامبر در بین تولید کنندگان بیودیزل اندونزی در صورت نیاز اوج گرفت. متانول یکی از مواد اولیه PME یا پالم متیل استر است؛ در اندونزی ترکیب گازوئیل با 30 درصد PME اجباری است.

اتیلن آسیایی: باوجود قیمتهای ثابت بالادستی، ارزیابی 15 دلار/ میلیون تن در عرضه محدود

بحثهای اوایل اکتبر در مورد عرضه فوری تقریبآ پایان یافته است.قیمت اتیلن اسپات آسیایی با افزایش 15 دلار/ میلیون تن در روز در CFR شمال شرق آسیا و 15 دلار/ میلیون تن در مدت مشابه با قیمت 1.065 دلار/ میلیون تن در CFR جنوب شرق آسیا ارزیابی شد. بازار چین در 8 اکتبر پس از تعطیلات یک هفته ای دوباره شروع به کار کرد، در حالی که اکثر شرکت کنندگان در بازار بر روند قیمت و وضعیت فعالیت های کارخانجات در بالا و پایین دست نظارت داشتند. شاخصهای فروش بالای 1150 دلار/ میلیون تن بود. این مباحث موقت بود و زود به پایان رسید زیرا هیچ پیشنهاد جدیدی در دسترس نبود.

به گفته یکی از منابع، به احتمال زیاد عرضه در نیمه دوم نوامبر با ورود محموله های امریکایی به آسیا بهبود یابد. در حال حاضر مسئله اصلی مشکلات حمل و نقل اتیلن است، بطوری که معامله گران به سختی یک کشتی از بازار اسپات اجاره می کنند. قیمتهای بالادستی فشارهای اعمال شده بر حاشیه های کراکر بخار را برای تولید کنندگان کاهش می دهد، در حالی که اپراتورهای کراکر نگران هستند که صادرات ضعیف اتیلن نفتا ممکن است منجر به کاهش عملکرد کراکر شود. پایین دست، قیمت استایرن با افزایش 35 دلار/ میلیون تن در روز 1270 دلار/ میلیون تن در CFR چین ارزیابی شد.

پروپیلن آسیایی: CFR چین

پروپیلن آسیایی: CFR چین در شرایط عرضه محدود 30 دلار/ میلیون تن افزایش یافته است. بازار واردات پروپیلن آسیایی در 8 اکتبر با حمایت شدید روبرو شد زیرا افزایش اخیر مواد اولیه و عرضه محدود باعث افزایش پیشنهادات شد. محدودیت های اجباری مصرف و تولید برق توسط چین باعث افزایش قیمت پروپیلن در طی چن هفته گذشته شده است زیرا خریداران بطور همزمان میزان موجودی و کمبود عرضه را پیش بینی کرده اند.

شاخص فروش پروپیلن CFR چین 1.050-1.150 دلار/ میلیون تن بود، در حالی که شاخص خرید 980-1.030 دلار/ میلیون تن CFR چین برای اکثر خریداران بود. این امر منجر به صادرات کمتر NEA شده است. نفت خام فیرمر و دیگر تولید کنندگان مادۀ اولیه پروپیلن از بازار اسپات حمایت کردند. به گفته یکی از خریداران پروپیلن در شاندونگ، قیمت پروپیلن به دلیل نفت خام سنگین در حال تغییر است. قیمت پروپیلن شرق چین با افزایش 550 یوان به قیمت 850 یوان/ میلیون تن در مخازن سابق رسید، در حالی که قیمت پروپیلن شاندونگ با 1300 یوان افزایش تا 9.400 یوان/ میلیون تن در مخازن سابق افزایش یافت. برخی از تولید کنندگان پروپیلن در شمال شرق آسیا به دلیل قیمت بالای مواد اولیه به دنبال کاهش تولید بودند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *