مروری بر بازار جهانی نفت و بازار فرآورده‌های نفتی در آسیا

,
مروری بر بازار جهانی نفت و بازار فرآورده‌های نفتی در آسیا

مروری بر بازار جهانی نفت و بازار فرآورده‌های نفتی در آسیا در فوریه 2020 به نقل از بازار نفت و گاز ایران بنزین در سنگاپور در ماه گذشته در حدود ۱۷ درصد کاهش داشته و طبق آمار موجود به۴۷۹۶۲۰تن در ماه دسامبر رسیده است البته نسبت به سال گذشته ۴.۵۷درصد رشد نشان می‌دهد. هر بشکه نفت در پایانه سنگاپور و بر اساس تحویل بر روی عرشه کشتی با بیش از ۳ دلار افزایش به قیمت ۹۶ دلار رسید.

افزایش بی‌سابقه قیمت بنزین در آسیا

در روز ۱۴ فوریه مصادف با ۲۵ بهمن وضعیت بازار نفت و بنزین در منطقه آسیا  تثبیت گردید پیش‌بینی می‌گردد که این وضعیت تا پایان ماه فوریه ادامه داشته باشد و البته در این روز قیمت‌ها صعودی بود. به نظر می‌رسد که آسان‌تر شدن مقررات مربوط به رفت‌وآمد و رفع  محدودیت‌های تردد باعث گردیده که استفاده از بنزین در این روزها بیشتر شود و قیمت رشد و صعود یابد. تولید بنزین در سنگاپور در ماه گذشته در حدود ۱۷ درصد کاهش داشته و طبق آمار موجود به۴۷۹۶۲۰تن در ماه دسامبر رسیده است البته نسبت به سال گذشته ۴.۵۷درصد رشد نشان می‌دهد.

در مالزی از ماه ژانویه تا پایان دسامبر۲۰۲۱ میزان تولید بنزین به ۶.۴۳۴میلیون رسیده است که بیش از ۲۹ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۲۰ داشته است. رسانه‌های مالزی علت این رشت را برداشتن موانع تردد و آزادسازی رفت‌وآمد بین دو کشور مالزی و سنگاپور بدون انجام قرنطینه در ماه دسامبر می‌دانند که باعث شد که موضوع گردشگری بین دو کشور و تعداد گردشگران افزایش یابد و مسافرت‌ها بین دو کشور تا حد زیادی افزایش پیدا کند.

از هندوستان نیز خبر می‌رسد که این کشور بسیاری از محصولات خود را روانه نه فارس نموده و از هم‌اکنون خود را برای مصرف زیاد بنزین در ماه رمضان در این منطقه آماده می‌نماید.

به گزارش گروه تحلیلی نفت و گاز ، افزایش مصرف بنزین و بالاتر رفتن قیمت نفت خام و ادامه بحران در اروپا باعث گردیده که نوسانات قیمت بنزین که روزانه در حد یک و در بدترین حالت در حد دو دلار بود اکنون به نوسانات سه دلار و بالاتر از ۳دلار برسد که در یک سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

قیمت هر بشکه بنزین

در خلاصه وضعیت بازار فرآورده‌های نفتی آسیا  هر بشکه بنزین با اکتان ۹۱ برای تحویل بر روی عرشه کشتی در پایانه سنگاپور با ۲.۹۳دلار افزایش به ۱۱۱.۲۴۰دلار رسیده است. بنزین با اکتان ۹۷ با افزایش ۳.۵۳۰دلاری به۱۱۳.۷۲دلار رسیده است.

قیمت فرآورده های نفتی در منطقه آسیا در این بازه این افزایش بسیار نادر بوده و تاکنون در هیچ‌یک از گزارش‌ها مربوط به فراورده‌های نفتی در سال گذشته شاهد چنین جهش بی‌سابقه قیمتی نبوده‌ایم. تقاضای بالای گازوییل در آسیا و کاهش آربیتراژ به غرب در روز ۱۴ فوریه تقاضا برای گازوئیل در بازار آسیا تا حدی بود که فروشندگان تمامی محصولات خود را فروش رساندند و آنچه را که معمولاً در انبارها ذخیره می‌کردند به بازار عرضه نمودند.

میزان تقاضا تا حدی بوده است که این افزایش تولید که معمولاً در مخازن ذخیره می‌شد روانه بازار گردید . از سوی دیگر علی‌رغم سودآوری بالای صادرات گازوئیل به اروپا، انجام آربیتراژ به کشورهای غربی متوقف شد. علت متوقف شدن صادرات به اروپا تقاضاهای زیاد در منطقه بود و بعد صادرات چین نیز در این میان کاهش‌یافته و باعث گردیده که عرضه گازوئیل در منطقه آسیایی کمتر از همیشه باشد.

در هفته‌های گذشته و به دلیل نامناسب بودن وضع هوا و نرسیدن خوراک به بعضی از پالایشگاه‌های روسیه و یا وجود اشکالاتی در خطوط لوله این منطقه میزان تولید کاهش‌یافته بود ولی طبق آخرین اخبار پالایشگاه‌هایی که در تولید خود وقف داشتند به‌تدریج و طی هفته جاری وارد سرویس گردیده‌اند و کمبود تولید در منطقه روسیه در حال برطرف شدن است.

"<yoastmark

وضعیت بازار فرآورده های نفتی آسیا 

نرخ گازوئیل در بازار جهانی

قیمت انواع گازوئیل با درجات متفاوت سولفور با حدود۳.۵دلار افزایش در هر تن بین ۱۱۱ تا ۱۱۲ دلار بسته به میزان سولفور موجود در آن‌ها در پایانه سنگاپور در روز ۱۴ بهمن در نوسان بود. در کره ژاپن آفریقای جنوبی و استرالیا میزان افزایش قیمت گازوئیل در هر بشکه کمتر از ۱۰۰ دلار بود اما در خلیج‌فارس این افزایش نسبت به‌روز معاملاتی قبل بیش از ۳دلار بود.

بازار نفتا در آسیا موردحمایت قرار گرفت

در روز ۱۴ فوریه با انجام آربیتراژ از غرب به شرق ،بازار نفتای آسیایی موردحمایت قرار گرفت و فعالیت‌هایی در این بازار دیده شد و معاملاتی برای نیمه اول آوریل در این روزبه ثبت رسید.

تقاضا برای الفین خیلی بالابود و تا حد ۱۲۵ درصد افزایش داشت که منجر به تقاضای بالا برای نفتا گردید. هر بشکه نفت در پایانه سنگاپور و بر اساس تحویل بر روی عرشه کشتی با بیش از ۳ دلار افزایش به قیمت ۹۶ دلار رسید. هر بشکه نفت در منطقه خلیج‌فارس نیز با بیش از ۱۰۰ دلار افزایش به  ۸۴۰دلار رسید.قیمت نفتا به‌صورت سواپ و از پایانه‌های سه‌گانه اروپایی با بیش از ۱۰دلار افزایش در هرتن وبر اساس‌ترم تحویل در مقصد و پوشش بیمه به۸۴۶دلار رسید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *