وضعیت فرآورده های اروپا سال 2022

فرآورده های اروپا

فرآورده های اروپا در ماه مارس 2022 به گزارش بازار نفت و گاز ایران قیمت بنزین شمال غرب اروپا در جلسه افتتاحیه هفته بالاتر بود و از نفت خام پیشی گرفت، زیرا تحریم‌های جدید روسیه در آخر هفته اعمال شد و تأثیر آن‌ها بر بازارهای انرژی ایجاد شد. .

تغییرات قیمت محموله های بنزین

قیمت بنزین شمال غرب اروپا در جلسه افتتاحیه هفته بالاتر بود و از نفت خام پیشی گرفت، زیرا تحریم‌های جدید روسیه در آخر هفته اعمال شد و تأثیر آن‌ها بر بازارهای انرژی ایجاد شد. نوسانات قیمت در روز دوشنبه از سر گرفته شد و بنزین یوروبوب اکسی 14 تن از بسته شدن در 25 فوریه افزایش یافت. اما کاهش قیمت نفت خام برنت lce بالای /bl100 و قیمت واقعی بنزین در قرارداد آوریل در ساعت 16:30 به‌وقت گرینویچ/bl 11.27 است که/bl 1.53 در روز کاهش یافت.

کشورهای غربی در آخر هفته پس از حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌ها را با قطع ارتباط بانک‌های بزرگ روسیه از ارائه‌دهنده خدمات پیام‌رسان مالی جهانی Swift، تشدید کردند. یک مقام ارشد آمریکایی گفت: تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا که تا به امروز اعلام‌شده‌اند، صادرات انرژی روسیه را هدف قرار نمی‌دهند و هدف کلی حفظ این معافیت است. اما قطع ارتباط بانک‌ها از Swift ممکن است موجب بی‌ثباتی شود. بازار بنزین اروپا هنوز به‌طور مستقیم از تحریم‌های روسیه محافظت می‌کند، اما نسبت به جابجایی در بازارهای مواد اولیه و هزینه‌های کلی پالایشگاه آسیب‌پذیر است.

عدم قطعیت تحریم‌ها بدون در نظر گرفتن تأثیرات خود را دارد، زیرا تاجران در صورت امکان از محصولات با منشاء روسیه اجتناب می‌کنند و به‌طورکلی از نهادهای روسی فاصله می‌گیرند. محموله‌های بنزین غیراکسی از 928.25 در هر تن در روز معاملاتی گذشته 956.25 در هر تن ارزیابی شدند. در غیاب نقدینگی، ارزش ترکیبی 10 تن و تفاضل حمل‌ونقل 15 تن بین ARA و تیمز در ساعت 16:30 به‌وقت گرینویچ به ارزش بارغیراکسی اعمال شد.

ارزیابی قیمت بارهای بنزین

درمجموع 6000 تن بنزین اکسی با میانگین وزنی حجمی (VWA)929 تن از 915 تن در 13000 تن در روز معاملاتی قبلی معامله شد. بنزین غیراکسی درVWA ، 931.25 تن، از 903.25 تن در جلسه قبل ارزیابی شد. توتال انرژی صبح دو فروند اکسی بار به گانور فروخت و بعدازظهر یک‌بار از وارو خرید. معاملات با میانگین 75 تن پریمیوم نسبت به مبادله اساسی یوروبوب اکسی مارس از 1.75 تن تخفیف روز قبل تکمیل شد. بنزین غیراکسی تغییر نکرد.

حداقل حجم کل برآورد نشد و میانگین وزنی حجمی بنزین غیراکسی یوروبوب بر اساس روش آرگوس بر اساس ارزیابی 3000 تن، بر اساس بهترین سطوح پیشنهادی در ساعت 16:30 محاسبه شد. قیمت ارزیابی‌شده در ساعت 16:30 به‌وقت گرینویچ 931.25 تن بود که VWA، 931.25 تن و میانگین حق بیمه به سوآپ اساسی 6.25 تن را به همراه داشت. لیتاسکو یک‌بار بنزین یوروبوب اکسی را به وارو در معاملاتی بعدازظهر و ویتول هر دو را به Shell باقیمت 929 بر تن در تاریخ 7 تا 11 مارس فروخت.

گانور یک‌بار بنزینRon 95 از هر یک از Sahara و ویتول به قیمت 951.50-952 تن در تاریخ بارگیری 3-7 مارس خرید. بارهای درجه تمام‌شده با 26 تن حق بیمه ارزیابی شدند تا بار‌های eurobob oxy را تحریک کنند، از 17 تن حق بیمه روز معاملاتی قبل، که منعکس‌کننده معاملات و ساختار بازار در آن زمان است.

قیمت بارهای بنزینی اروپا سال 2022

بارهای یوروبوب اکسی باقیمت تقریبی 7 دلار در هر تن به سوآپ جدید اساسی در فوریه از 6 تن حق بیمه به ژانویه گذشته رسید. درمجموع 4000 تن بنزین یوروبوب اکسی با میانگین وزنی حجمی (VWA) 740 تن، از 746.75 تن در 8000 تن در 31 دسامبر، دست‌به‌دست شد.

4000 تن بنزین غیراکسی با VWA 753.25 تن از 753.25 تن در 2000 تن در جلسه قبل معامله شد. گانور بارهای اکسی را به بریتیش پترولیوم و لیتاسکو فروخت که همگی با‌قیمت تقریبی 7 تن نسبت به مبادله اساسی یوروبوب فوریه است.

و shell بنزین غیراکسی را به وارو باقیمت تقریبی 15 بر تن نسبت به سوآپ فوریه از 14.50 تن حق بیمه تا ژانویه در جلسه قبل فروخت. در پایان روز سه‌شنبه، بین سوآپ‌های ژانویه و فوریه 7.25 تن عقب‌نشینی وجود داشت.

ویتول یک باربنزین یوروبوب اکسی را به shell در معاملاتی بعدازظهر باقیمت 740 تن در تاریخ‌های 11 تا 12 ژانویه فروخت. گلنکور در همان تاریخ‌ها 1000 تن بنزین درجه تمام‌شده را به لیتاسکو باقیمت 764 تن فروخت.

بارهای بنزین بدون سرب ممتاز با در نظر گرفتن روزهای معاملات فیزیکی و ساختار بازار در آن زمان، باقیمت 20.50 تن ارزیابی شدند تا بار‌های یوروبوب اکسی را از قیمت 18.25 تن افزایش دهند.

افزایش قیمت نفتا

جدیدترین خبر بازار نفت و بنزین اروپا قیمت نفتای شمال غرب اروپا حتی بیش از نفت خام اساسی در روز دوشنبه افزایش یافت، زیرا نگرانی در مورد اطمینان از عرضه روسیه دوباره ظهور کرد. قیمت محموله نفتای شمال غرب اروپا با 37.75 تن در روز معاملاتی افزایش یافت و به 913.50 تن رسید و از قرارداد lce brent ماه اول پیشی گرفت و حاشیه‌های پالایشی را از/bl 1.36 در مدت مشابه به/bl 2.39 رساند. افزایش حق بیمه به نفت خام منعکس‌کننده نگرانی مجدد در مورد عرضه به بازار نفتای اروپا از خروجی‌های بالتیک و دریای سیاه است.

وابستگی شدید اروپا به نفت خام و محصولات پالایش‌شده روسیه، بازار نفتا را نسبت به هرگونه اخبار تحریم که ممکن است بر جریان انرژی روسیه به اروپا تأثیر بگذارد حساس است. فعالان بازار نفتا معتقدند که نفتای روسیه ممکن است تحت تأثیر اقداماتی قرار گیرد که بر جریان خروجی روسیه تأثیر می‌گذارد. زیرا روسیه حدود نیمی از واردات این محصول از طریق دریا را از اروپا تامین می‌کند. اما تحولات آخر هفته، فعالان بازار را مجبور کرد که روز خود را بار دیگر با در نظر گرفتن پیامدهای احتمالی سپری کنند.

شک و تردید گسترده‌ای وجود دارد که تامین کنندگان در دریای مدیترانه یا سواحل خلیج آمریکا قادر به افزایش تولید به میزان کافی برای جایگزینی از دست دادن کل نفتای روسیه هستند، هیچ مخالفتی با این دیدگاه وجود نداشت که قیمت نفتا در هر شرایطی به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد، شامل عرضه کمتر از روسیه است. از سواحل خلیج آمریکا، در مقایسه با روسیه، به این معنی است که هرگونه اتکای جدید به محموله‌های USGC، صرفاً از هزینه اضافی حمل‌ و نقل، افزایش ساختاری در هزینه نفتا برای خریداران اروپایی ایجاد می‌کند.

پیش‌بینی رشد قیمت‌های فرآورده های نفتی آسیا تا ماه رمضان

افزایش قیمت سوخت جت

قیمت‌های سوخت جت اروپا در روز دوشنبه افزایش یافت زیرا قرارداد اصلی ماه اول بنزین LCE قابل‌توجهی را به دست آورد. این دستاوردها پس از زیان‌های شدید روز جمعه به دست می‌آید، زیرا در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین، قرارداد همچنان بی‌ثبات است. معاملات آتی بنزین ماه اول مارس lce در جلسه دوشنبه با 881.25 تن بسته شد که نسبت به پایان هفته گذشته 44.75 تن افزایش یافت. این قرارداد همچنان بی‌ثبات است زیرا بازارها با تحریم‌های مستمر روسیه برای صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی از این کشور مواجه می‌شوند.

وزیر حمل‌ونقل بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد که بریتانیا تحویل هر کشتی روسی به بنادر بریتانیا را ممنوع کرده است. ازنظر تأثیر بر عرضه سوخت جت در بریتانیا، تاجران نشان می‌دهند که احتمالاً حداقل خواهد بود، و تخمین می‌زنند که اروپای غربی تنها حدود 15000 بشکه در روز سوخت جت با منشاء روسی دریافت می‌کند. اما واردات در تقاضای سوخت جت ممکن است قابل‌توجه‌تر باشد.

سازمان هوانوردی غیرنظامی روسیه اعلام کرد که روسیه پرواز 36 هواپیمای کشور اروپایی را در پاسخ به ممنوعیت اتحادیه اروپا برای ورود هواپیماهای روسی به حریم هوایی خود در آخر هفته ممنوع کرده است. بسته شدن تعداد زیادی از حریم هوایی می‌تواند بر ظرفیت پرواز تأثیر بگذارد، زیرا Finnair چشم‌انداز خود را برای سال 2022 در روز دوشنبه کاهش می‌دهد، زیرا مدت‌ زمان پرواز و هزینه‌های آن با بسته شدن حریم هوایی روسیه به‌ طور قابل‌ توجهی افزایش‌ یافته است.

وضعیت بازار فرآورده های نفتی آسیا 

افزایش قیمت نفت و گازوییل

افزایش قیمت نفت و گازوییل

افزایش قیمت گازوئیل

قیمت گازوئیل اروپا در روز دوشنبه به‌ شدت افزایش یافت زیرا بازارهای جهانی نفت تحریم‌های شدید مالی علیه روسیه را هضم کردند. قراردادهای آتی بنزین lce به شدیدترین عقب‌ ماندگی خود از سال 2008 رسیده است. قرارداد ماه اول بنزین در روز دوشنبه با 26.50 بر تن حق بیمه به قرارداد ماه دوم از 20.75 در هر تن در روز جمعه بسته شد. در دسترس بودن محموله‌های دیزلی در شمال غربی اروپا محدود است.

تاجران می‌گویند محموله‌های بسیار کمتری نسبت به معمول برای تحویل به مقاصد شمال غرب اروپا ارائه می‌شود. به نظر می‌رسد تاجران ممکن است منتظر محموله‌های خود از روسیه باشند، زیرا وضعیت ژئوپلیتیکی به‌سرعت در حال تغییر است. فعالان بازار شنیده بودند تعداد مختلفی از محموله‌های دیزلی برای بارگیری مارس در بندر اصلی بالتیک پریمورسک روسیه رزرو شده بودند که بین یک تا هفت محموله است. این یک تضاد کامل با ماه‌های معمولی است، زیرا معمولاً در این زمان بیش از سی رزرو شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *