پروپیلن آمریکا همچنان نزولی است

پروپیلن آمریکا همچنان نزولی است

تحلیل بازار پروپیلن آمریکا به گزارش بازار نفت و گاز ایران:

پلی پروپیلن جهش یافته یا به عبارتی (EPP) حبابی یا لایه‌هایی از پلی‌پروپیلن است. نام علمی و اصلی این مواد پلی پروپیلن (PP) است و همچنین فرمول شیمیایی -[(nCH2-CH(CH3]- می باشد.

قیمت‌های پروپیلن آمریکا

قیمت‌  پروپیلن آمریکا در مسیر خود به سال 2022 به روند نزولی خود ادامه دهند البته به قیمت های خوراک افزایش پیدا نکند و روند مشخص ادامه پیدا کند.مثلا در سال گذشته یعنی در سال 2021  به دلیل تعطیلی واحد‌های تولیدی قیمت‌های پروپیلن گرید پلیمر آمریکا به بالای 1 دلار در هر پوند رسیدند.

براساس داده‌های انجمن صنفی سوخت و تولیدکنندگان پتروشیمی آمریکا، سطوح ذخایر پروپیلن، سال 2021 را با کمترین میزان خود در 17 سال گذشته آغاز کرد، درحالی‌که تقاضا برای مشتقات پروپیلن افزایش یافت.

یخبندان فوریه 2021 که موجب قطعی برق بیشتر ایالت تگزاس همزمان با دمای زیر صفر شد، بسیاری از خطوط تولیدی پروپیلن گرید پلیمر و پروپیلن گرید پالایشگاهی را تعطیل کرد.

با نزدیک شدن به پایان همه‌گیری کرونا در جهان، انتظار برای تبدیل بازار پلی اتیلن (PE) به بازار خریداران (بازاری که به علت مازاد عرضه قیمت توسط خریداران تعیین می‌شود) تقویت شده است.

قیمت‌های پروپیلن آمریکا

قیمت‌های پروپیلن آمریکا-بازار نفت و گاز

بازار جهانی پلیمر

قیمت‌ پروپیلن گرید پلیمر آخر سال

قیمت‌های ماهانه پروپیلن گرید پلیمر تحویل فوری با میزان 1.25 دلار در هر بشکه به بیشترین میزان‌های خود در تاریخ رسیدند، درحالی‌که پلیمر گرید پالایشگاهی تحویل فوری ماهانه میزان 39.875 سنت در هر پوند را به ثبت رساند.

قیمت‌ها همزمان با بازگشت واحدها از تعطیلی‌های مربوط به طوفان‌ افت کردند، اما به دنبال تعطیلی 34 روزه واحد هیدروژن زدایی پروپان Enterprise Product با ظرفیت 750 هزار تن در سال در اواخر ژوئیه، قیمت‌ها مجدد به میزان 1 دلار در هر پوند بازگشتند.

از آن موقع، قیمت‌های پروپیلن گرید پلیمر تحویل فوری ماهانه بیش از 50 درصد افت کرده و به دلیل افت تقاضا و نبودن تعطیلی‌های غیربرنامه‌ریزی شده، عرضه و تقاضای این محصول از تعادل خارج شده است.

واردات پلی‌پروپیلن در سه ماهه سوم موجب شد تا بسیاری از تولیدکنندگان مشتقات برنامه‌هایی برای کنترل ذخایر خود داشته و به دنبال خرید پروپیلن نروند، که این امر موجب افت تقاضای پروپیلن گرید پلیمر شد. سه واحد هیدروژن‌زدایی پروپان سواحل خلیجی هیچ برنامه‌ای برای تعطیلی در اوایل سال 2022 ندارند.

البته پیش بینی می شود ذخایر پروپیلن در مسیر خود در سال جدید به روند صعودی خود ادامه داده و در نتیجه قیمت‌های این محصول را پایین بکشند.

تنها امر احتمالی برای جلوگیری از افزایش ذخایر پروپیلن می‌تواند تعطیلی یکی از واحدهای هیدروژن‌زدایی پروپان یا افزایش قیمت‌های خوراک باشد. قیمت‌های پروپان در سه ماهه چهارم به بیشترین میزان‌های خود در چند سال اخیر رسید، اما اخیراً افت کردند.

از آنجایی که تقاضای مشتقات عموماً از هزینه‌های عرضه بیشتر بودند، افزایش هزینه‌های خوراک در بیشتر مواقع در سال 2021 قیمت‌های پروپیلن گرید پلیمر را تحت تاثیر قرار ندادند، اما همزمان با افزایش ذخایر عرضه، هزینه‌های خوراک می‌توانند قیمت‌های پروپیلن را افزایش دهند.

افزایش قیمت احتمالی در خوراک‌های سنگین‌تر به معنی استفاده اتان بیشتر در کراکینگ‌های اتیلن و پروپیلن (محصول جانبی) کمتر است. افزایش قیمت‌های نفت خام و بنزین نیز می‌تواند پالایشگاه‌ها را تحریک کند تا به جای پروپیلن گرید پالایشگاه، بیشتر بر روی اختلاط اکتان متمرکز باشند.

مزایای پلی پروپیلن

  1. جایگزینی برای بسپار‌های گران
  2. انعطاف‌پذیری پلی‌پروپیلن‌ها نسبت به خواص فیزیکی و شیمیای متغیر
  3. وزن منحصربه‌فرد و نسبتا سبک
  4. قیمت مناسب و نسبتا ارزان
  5. افزایش ویژگی و کاربرد‌های آن
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *