پیش‌بینی رشد قیمت‌های فرآورده های نفتی آسیا تا ماه رمضان

پیش‌بینی رشد قیمت‌های فرآورده های نفتی آسیا تا ماه رمضان

به تحلیل بازار نفت و گاز ایران پیش‌بینی رشد قیمت‌های فرآورده های نفتی آسیا تا ماه رمضان در روز ۱۵ فوریه

پیش‌بینی رشد قیمت‌ها تا ماه رمضان

علاوه بر مسائلی همچون قیمت نفت خام ،در دسترس بودن کشتی جهت حمل فرآورده‌های نفتی، کاهش یا پر بودن ذخایر نفتی، تنش‌های سیاسی و یا تحرکات نظامی،تعطیلات سالانه کشورها اعیاد و مراسم ملی و مذهبی و چندین عامل دیگر در تعیین میزان تقاضا و قیمت‌های فرآورده‌های نفتی تأثیرگذار است.

درحالی‌که در هفته گذشته شاهد افزایش بی‌سابقه قیمت نفت خام و فرآورده‌های پالایشی بودیم، در هفته‌های پیش از آن به دلیل تعطیلات و کم شدن تردد و یا کاهش معاملات و مناقصات قیمت‌ها دچار نوسان گردید. ابتدا تعطیلات سال نو میلادی و سپس تعطیلات چین و کشورهای آسیای جنوب شرقی به مناسبت آغاز سال Lunar هر یک به نحوی بر روی قیمت‌ها تأثیر گذاشتند و حالا خبر می‌رسد که تحرکات زیادی درزمانی تقریباً در حدود دو ماه قبل از ماه رمضان انگیزه‌هایی برای خرید بیشتر فرآورده‌های نفتی بخصوص بنزین در بازار دیده می‌شود.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که میزان تقاضا از هم‌اکنون تا روزهای شروع ماه رمضان و در طول ماه افزایش یابد زیرا در این ایام در کشورهای پرجمعیت ای همچون اندونزی و مالزی که جمعیت مسلمانان آن‌ها زیاد است اقدام به برگزاری مراسم و حضور در اماکن مذهبی می‌نمایند و در محاسبات خریداران و فروشندگان فرآورده‌های نفتی این تحرک گسترده در منطقه به‌عنوان یک عامل تقویت‌کننده تقاضا شناخته‌شده است.

تنش‌های سیاسی چند روز اخیر در حدی بود که قیمت بنزین به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافت و مرزهای ۱۱۳ دلار را نیز رد کرد.

کاهش ظرفیت ناوگان‌های هوایی

به وجود آمدن مسائل و مشکلاتی در تولید سوخت جت از سویی برخی از تولیدکنندگان و همچنین به‌صرفه بودن صادرات سوخت جت از شرق به غرب در قالب آربیتراژ و در نهایت مصرف مستمر سوخت جت در خطوط هوایی، باعث گردیده که در حال حاضر و در روز ۱۵ فوریه بازار سوخت جت ثبات داشته باشد اما این به آن معنا نیست که ظرفیت صنایع هوایی و یا تعداد صندلی‌های ناوگان‌های هوایی بیشتر شده است.

به گزارش گروه تحلیلی نفت و گاز در کشوری همچون ویتنام میزان واردات فرآورده‌های نفتی در حدود ۲۶ درصد تا پایان ماه ژانویه نسبت به سال قبل کاهش داشته است که بخشی از این واردات مربوط به سوخت جت بوده است. کل واردات فراورده‌های نفتی ویتنام در حدود ۶۱۳ هزار تن بوده است ولی واردات سوخت جت در همین بازه زمانی بیش از ۳۲ درصد افزایش‌ یافته تحلیلگران کاهش مقررات ورودی در فرودگاه‌ها را یکی از عوامل اصلی در افزایش تقاضای سوخت در این منطقه می‌دانند.

بعضی از تحلیلگران با استناد به آمار مسافران در خطوط هوایی در کل جهان اعلام نموده‌اند که ترافیک مسافران هوایی در سطح جهان‌ بین ۲۶ تا ۳۱ درصد نسبت به قبل از پاندمی کاهش نشان می‌دهد و تعداد صندلی‌ها نیز از ۲۰ تا ۲۳ درصد کاهش‌ یافته است. در خوش‌ بینانه‌ترین حالت پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که حداکثر ترافیک مسافران به ۸۶ درصد ظرفیت قبل از پاندمی برسد.

البته پیش‌بینی‌های اعلام‌ شده پیش‌بینی‌های خوش‌ بینانه بوده است ولی پیش‌بینی‌های بدبینانه ترافیک مسافر بین‌المللی را ۵۸% و ترافیک مسافر بومی درون هر کشور را ۸۶% ظرفیت قبل از پاندمی اعلام نموده است. قیمت یک بشکه کروسین در پایانه سنگاپور بر اساس‌ترم تحویل بر روی عرشه کشتی ۱۰۷ دلار و در پایانه خلیج‌فارس ۱۰۵ دلار معامله گردید و در ژاپن بر اساس‌ ترم تحویل CFR بیش از ۱۰۸ دلار معامله گردید.

کاهش ظرفیت ناوگان‌های هوایی

کاهش ظرفیت ناوگان‌های هوایی

احتمال تحریم نفت روسیه

با توجه به اختلافات شدید بین مسکو و واشنگتن و بین کشورهای اروپایی این احتمال وجود دارد که نفت خام روسیه تحت تحریم‌های آمریکا قرار بگیرد اگر چنین تحریم‌هایی اعمال گردد کشورهایی همچون کره جنوبی ژاپن قطعاً به آن پایبند خواهد بود و ترجیح خواهند داد که نفت موردنیاز خود را از منابع دیگری تهیه کنند.

شاید چند کشور آسیایی دیگر نیز مجبور به امتناع از خرید نفت خام از روسیه شوند البته چین در این میان استثنا خواهد بود و اصولاً چین هیچ‌گاه برای خرید نفت خام خود به تحریم‌های آمریکا توجه خاصی نمی‌کند همان‌ گونه که نفت ایران را تاکنون خریداری نموده است. شرکت Surgutneftegaz اعلام آمادگی خود را برای تحویل سه محموله ۷۰۰ هزار بشکه‌ای نفت خام ESPO برای بارگیری در روزهای پایانی ماه آوریل نموده است. شرکت نفت کویت نیز نفت خام OSP خود را برای تحویل به آسیا ۷۵ سنت گران‌تر نموده است.

قیمت فرآورده های نفتی در منطقه آسیا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *