کاهش تمایل بازار به نفت خام خاورمیانه در پی افزایش معاملات آربیتراژ

کاهش تمایل بازار به نفت خام خاورمیانه در پی افزایش معاملات آربیتراژ

کاهش تمایل بازار به نفت خام خاورمیانه در پی افزایش معاملات آربیتراژ انتظار می رود افزایش سهمیه های صادراتی جدید چین، تأثیر محدودی بر بازار تقاضا داشته باشد IOC به فعالیتهای تدارکاتی سالم خود ادامه می دهد بنا به گفته منابع فعال در بازار نفت، تمایل بازار نسبت به گرید های نفت خام گوگرد بالای خاورمیانه تحت تاثیر افزایش معملات آربیتراژی بازار کاهش یافته است و به همین دلیل افت چشمگیری در تقاضای محموله های بارگیری ماه اکتبر ایجاد شده است.

این در حالیست که اکثر تجار و فعالان بازار، منتظر آغاز مناقصه کلیدی میدان نفتی الشاهین (میدان تولید نفت و گاز در سواحل شمال شرقی قطر) از سوی شرکت قطر پترولیوم برای فروش فرآورده های نفتی قبل از شروع فعالیت تجاری هستند؛ تمایل زیاد بازار برای آغاز این چرخه ی تجاری حساسیت آن را بالا می برد.

یک از تاجران نفت خام مستقر در جنوب آسیا در این خصوص خاطر نشان کرد: ﺍﺧﺘﻼﻑ ﻗﻴﻤﺖ ﺷﺎﺧﺺ ﺑﺮﻧﺖ – ﺩﻭﺑﻲ (EFS) کاهش پیدا کرده است … اسپرِد زمانی ماهانه برنت در حال از بین رفتن است. وی همچنین افزود که این موضوع می تواند از گسترش جریان آربیتراژ نفت خام در آسیا حمایت کند.

به گفته یکی دیگر از تاجران نفت خام آسیای شمالی، در حال حاضر آربیتراژ نفت خام ترش گرید متوسط ​​مانند Mars که در سطح پایین تری نسبت به نفت خام عمان ارائه می شود، جریان دارد و این نشان می دهد که هنوز هم مواردی برای تعدیل قیمت نفت خام ترش خاورمیانه وجود دارد.

یکی دیگر از تجار فعال در جنوب شرقی آسیا می گوید:

در نظر داشته باشید که شرایط بازار ضعیف به نظر می رسد، اگرچه شرایط در حاشیه بازار خوب است. برخی از آربیتراژ ها هنوز هم فعال هستند … نوسانات قیمت نفت خام غرب آفریقا نیز در حال کاهش است. در همین حال، دومین سهمیه صادرات فرآورده های نفتی از سوی دولت چین در 9 آگوست به صادر کنندگان تخصیص داده شد. فعالان بازار در این خصوص عقیده دارند، در حالی که افزایش سهمیه های صادرات فراورده های نفتی می تواند تقاضای نفت خام را در کوتاه مدت در بین کاربران نهایی چینی افزایش دهد، انتظار می رود حمایت های دولت این کشور از واردات همچنان محدود بماند؛ چرا که سهمیه های صادر شده کمتر از حد انتظار بود.

با این حال که بیشتر مناطق هند در حال مبارزه با ویروس کووید – 19 و انجام اقدامات گسترده برای بهبود شرایط هستند،اما این کشور همچنان یکی از بزرگترین وارد کنندگان نفت خام آسیا می باشد. بر اساس توضیحات منابع ما در بازار، طبق آخرین اطلاعات منتشر شده از مناقصات و معاملات شرکت نفت هند (Indian Oil Corporation)، این شرکت 2 میلیون بشکه نفت خام Zakum (نفت میدان‌ نفتی زاکوم امارات متحده عربی)، 1 میلیون بشکه نفت خام Murban (نفت میدان‌ نفتی مربان باب امارات متحده عربی) و 2 میلیون بشکه نفت خام نیجریه خریداری کرده است.

اگرچه در آن زمان نگارش این مقاله هنوز اطلاعات بیشتری از سایر معاملات در دست نیست.داده های منتشر شده از سوی S & P Global Platts نشان می دهد که در ساعت 3 بعد از ظهر سنگاپور (07:00 به وقت گرینویچ) روز دهم آگوست، اسپرِد زمانی (time spread) معاملات اکتبر – نوامبر در 58 سنت در روز، ثابت شده بود که این رقم 5 سنت در روز کمتر از اسپرِد زمانی ششم آگوست بود. اسپرد نقدی / آتی (cash / futures spread) دبی نیز در به 2.48 دلار در هر بشکه رسید، که این میزان 30 سنت در هر بشکه نسبت به روز قبل افزایش یافت بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *