بازار فرآورده های نفتی چین تا ۹ آگوست

بازار فرآورده های نفتی چین تا ۹ آگوست

گزارش بازار فرآورده های نفتی چین تا ۹ آگوست تهیه شده توسط تیم تحلیلی بازار نفت و گاز:

بازار گازوئیل در منطقه شاندونگ ودر پالایشگاههای بخش خصوصی ، هفته گذشته وضعیت بهتری داشت و تقریبا به حالت تثبیت رسید ولی بازار بنزین کماکان دچار نوسانات است.بازار دارای ثبات نسبی بود و البته متقاضیان گازوئیل در قیاس با بنزین بیشتربودند.عمده تقاضاها برای مصارف ضروری روزانه است.

هر تن گازوئیل خرده فروشی با یک هزارم درصد گوگرد،به طور متوسط۸۰۰۶ یوآن معامله گردیدوتغییری نسبت به هفته قبل نداشت. محموله های عمده فروشی برای تحویل برروی کامیون در خارج از ترمینال فروش،از قرار هرتن ۶۱۹۰ یوآن معامله گردید بنزین خرده فروشی با اکتان ۹۲ و یک هزارم درصد گوگرد، هر تن ۹۲۹۰یوآن و برای تحویل برروی کامیون در خارج از ترمینال بارگیری، ۷۸۰۶ یوآن معامله گردید.

قیمت بنزین در هفته گذشته کاهشی بود وبرای هر تن بنزین با توجه به عدداکتان ، بین ۲۱تا ۳۸یوآن در هر تن کاهش مشاهده گردید. تا پایان ماه جولای،قیمت سوخت جت پس از پرداخت مالیات و براساس حمل در یایی و ترم تحویل در مقصد، هر تن ۴۴۶۰ یوآن معامله گردید که ۲۴۰ یوآن افزایش داشت. به گزارش وبا بررسی تیم تحلیلی نفت وگاز واردات نفت خام چین در ماه جولای سال جاری میلادی به ۲۴/۴۱ میلیون تن رسید که کاهش درحدود ۲۰درصد نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته رانشان می دهد.

واردات نفت خام چین در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰بیش از ۵۱میلیون تن بوده است که باتوجه به آغاز شیوع ویروس کوید۱۹به پایین ترین حدقیمتی خودیعنی ۲۰ دلاررسیده بود و دولت چین درفاصله ماههای می تا سپتامبر سال گذشته بیشترین حجم واردات را انجام داد.

با توجه به شیوع مجدد این ویروس در ماه آگوست سال جاری واعمال محدودیت های گسترده ازسوی دولت،و همچنین با توجه به وقوع توفان در سواحل شرقی چین،واردات نفت خام در ماه آگوست کاهش خواهدیافت و وضعیت چه برای شرکتهای تحت کنترل دولت و چه برای پالایشگاه مستقل یکسان خواهد بود و فرایندهای پالایشی با نقصان مواجه خواهندشد. بخصوص این که شرکتهای خصوصی اخیرا از سوی دولت با محدودیتها ایی مواجه شده اند و سهمیه های صادراتی آنها کاهش یافته است.

سیستم قیمت گذاری فرآورده های نفتی در چین به گونه ای است که چنانچه قیمت هر تن فرآورده نفتی کاهش در حد ۵۰ یوآن در هر تن داشته باشد ،قیمت تغییری نخواهد داشت ولی اگر این تغییربیشترباشد نسبت به تعدیل قیمت اقدام خواهد شد.این تغییرات پس از ده هفته کاری صورت می پذیرد ودر طی این مدت قیمت ثابت است.

باید در نظر داشت که سیاست کاهش تدریجی کربن از فرآیندهای پالایشی و ایجاد صنعت سبز که بهشدت از سوی دولت پی گیری می شود،تا حد زیادی باعث کاهش سهمیه های وارداتی و صادراتی بخش خصوصی و نارضایتی آنان گردیده و این سیاست کماکان ادامه دارد،اگرچه در ماه آگوست با کسب مجوز از دولت،بعضی شرکتها مجددا اقدام به صادرات کرده اند ولی کماکان با احتیاط عمل می کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *