گزارش تحلیلی بازار داخلی محصولات پتروشیمی

گزارش تحلیلی بازار داخلی محصولات پتروشیمی

گزارش تحلیلی بازار داخلی محصولات پتروشیمی و فرآورده های پتروشیمی آسیا به نقل از بازار نفت و گاز ایران:

بازار بنزن آسیا صعودی شد!

در جدیدترین تحلیل محصولات پالایشگاهی آسیا  بازار بنزن آسیا در هفته اول ژوئن روند صعودی خود را آغاز کرد و با افزایش 115.66 دلاری در هفته با تأثیر از قدرت بازار بنزن ایالات متحده در بحبوحه مصرف بنزین در فصل تابستان، به 1411.33 دلار در هر متریک تن fob کره رسید.

بازار چین برای گذراندن تعطیلات رسمی بسته شد و در 6 ژوئن برابر با 16 خرداد فعالیت خود را دوباره از سر خواهد گرفت.

بنزن DDP ژوئن ایالات متحده، با وجود تقاضای مداوم برای مشتقات بنزن، 22.50 سنت در روز افزایش داشت.

خرید محموله ها با بارگیری در ژوئیه با افزایش قیمت پیشنهادی fob کره تا 1.425 دلار در متریک تن، قبل از بسته شدن بازار روند افزایشی داشت.

بحث ها برای محموله های اوت (آگوست) با قیمت 1365 دلار در متریک تن fob کره نسبت به 1385 دلار در متریک تن fob کره شنیده شد که روند عقب نشینی جولای/آگوست را از 23 دلار در ابتدای هفته به 44 دلار به ازای هر متریک تن افزایش داد.

به گفته منابع، بازار همچنان به آربیتراژ آسیا-ایالات متحده برای بارگیری بنزن در ژوئیه چشم دوخته است؛

در حالی که جابجایی محموله های آگوست با توجه به زمان حمل، ریسک بیشتری به دنبال خواهد داشت.

تولوئن آسیایی: افزایش نفت خام در بحبوحۀ صعود بازار

در قیمت محصولات پتروشیمی در آسیا قیمت های تولوئن آسیایی در راستای قیمت های پایه پایین دستی نفت خام و بازار مجاور در اولین هفته از ماه ژوئن به شدت افزایش یافت.

به گفته منابع تجاری، تقاضا همچنان قوی بود و عوامل بنیادی بازار تا حد زیادی بدون تغییر باقی ماندند زیرا خریداران تولوئن با وجود کاهش عرضه، دست به تأمین محموله های جولای زدند.

آخرین قیمت های محصولات نفتی

فعالان بازار چین برای تعطیلات رسمی در 3 ژوئن برابر با 13 خرداد از بازار کنار رفتند که باعث کند شدن پیشنهادات برای محموله های آسیایی شد. موجودی انبار ها در شرق چین رو به افزایش است.

با توجه به ارزیابی منابع تجاری، ذخایر تحویل درب مخزن مبدأ (Ex tank) در شرق چین در هفته منتهی به 3 ژوئن 2.800 متریک تن افزایش داشت و به 75.800 متریک تن در هفته رسید.

قیمت های آسیای جنوب شرقی نیز افزایش یافت و به بالاترین حد در هفته رسید. اوایل همین هفته (هفته اول ژوئن) یک شاخص خرید با قیمت 1100 دلار در متریک تن cfr های فونگ شنیده شد و شاخص فروش نیز 1235 دلار در متریک تن cfr جنوب شرق آسیا بود.

با این حال، هیچ معامله ای در بازار انجام نشد. در هند هم تولوئن داخلی با تحویل درب مخزن مبدأ (Ex tank) کاندلا/ مومبای بین 127-126 روپیه در هر کیلوگرم داد و ستد شد.

تهیه تولوئن+ کاربرد آن

موجودی بندر کاندلا 1300 متریک تن گزارش شده است که بسیار کمتر از 3.000 متریک تن گزارش شده در هفته گذشته بود. با این حال، انتظار می رود در هفته آینده با تخلیه بسیاری از محموله ها، عرضه نیز بهبود یابد.

پارازایلن آسیایی: 50 دلار/ میلیون تن در هفته افزایش یافت.

در وضعیت قیمت فرآورده های پتروشیمی آسیا  پارازایلن آسیا در 3 ژوئن برابر با 13 خرداد با 82.83 دلار افزایش به 1352.83 دلار در متریک تن cfr تایوان/چین رسید که دلیل آن هم افزایش قیمت نفت خام و بِلِند بنزین امریکا بود.

قیمت پیشنهادی GS کلتکس برای ژوئیه تا 1370 دلار در متریک تن cfr تایوان/چین ارزیابی شد. تاجران آسیایی معتقدند که قیمت آروماتیک های ایالات متحده در پی افزایش تقاضای بنزین، نرخ پایین عملیات پالایشگاهی و افزایش قیمت نفت به طور قابل ملاحظه ای در طی هفته تقویت شده است.

شاخص پارازایلن fob خلیج امریکا با 5 دلار افزایش در روز به 1563 دلار در متریک تن رسید؛ در صورتی که شاخص بنزن در مدت مشابه با 22.50 سنت رشد در هر گالن به 565 سنت رسید.

معامله گران انتظار دارند که قیمت های بالاتر دست کم تا ماه اوت در ایالات متحده ادامه داشته باشد. به گفته یکی از تاجران آسیایی، انتظار می رود قیمت ها در جولای ثابت بماند اما تاجران همچنان با نبودن فضای کافی و عدم دسترسی به کشتی برای ارسال محموله ها به ایالات متحده درگیر هستند.

اسپرد جولای-آگوست بیش از 24 دلار در روز افزایش داشت زیرا قیمت جولای سریع تر از آگوست روند صعودی در پی گرفت. قرارداد آتی ICE برنت آگوست با 3.7 دلار افزایش در 3 ژوئن برابر با 13 خرداد، به 117.02 دلار در بشکه رسید؛

در حالی که شاخص نفتای ژاپن C+F با 38 دلار رشد به 856.50 دلار در متریک تن رسید.

بیشتر بخوانید:بازار محصولات پتروشیمی اروپا و آمریکا

قیمت متانول آسیایی هفته اول ژوئن

قیمت متانول آسیایی هفته اول ژوئن را با وضعیتی متفاوت به پایان رساند، در حالی که موجودی برخی از بازار ها، با وجود کاهش علاقه خریداران پایین دست به ذخیره مجدد با افزایش محموله های مدت دار، کافی بود.

قیمت متانول cfr چین با افزایش 4 دلاری در هفته به 351 دلار در متریک تن ارزیابی شد که دلیل آن هم احساسات صعودی در بازار آتی نفت خام و متانول در اوایل همین هفته بود.

قرارداد ICE برنت آگوست در هفته آخر ماه می و اوایل هفته اول ژوئن تقریبآ به بشکه ای 120 دلار رسید که منجر به رشد شاخص های فروش شد. متانول ذخیره شده با قیمت 365 دلار در متریک تن عرضه شد.

محموله ای که در نیمه دوم ژوئن وارد چین می شد، 355 دلار در متریک تن cfr و محموله برای بارگیری در ژوئن هم 360 دلار در متریک تن cfr چین قیمت داشت. شاخص خرید 350 دلاری در هر متریک تن نزدیک ترین قیمت به پیشنهادات بود اما هیچ معامله ای با قیمت ثابت انجام نشد.

برای مطالعه بازار جهانی متانول کلیک کنید.

بحث قیمت در 3 ژوئن برابر با 13 خرداد خاموش مانده بود زیرا بازار چین در تعطیلات جشنواره قایق اژدها به سر می برد. به نظر می رسد که عوامل بنیادی (فاندامنتال ها) در جنوب شرقی آسیا روند نزولی دارند چرا که برخی از وارد کنندگان و توزیع کنندگان به اندازه دو ماه در مخازن موجودی داشته باشند.

به گفته منابع تجاری، صادرات کالاهای تولیدی از آسیای جنوب شرقی به اروپا به نظر کند می رسد و با توجه به اینکه هنوز موجودی مخازن به صفر نرسیده است، خریداران پایین دستی در تلاش هستند تا لغو محموله های مدت دار را به تعویق بیندازند.

بازار کره جنوبی نیز در ژوئیه پس از عرضه محموله ای با مبدأ امریکا و قیمت 405 دلار در متریک تن cfr کره در اواسط هفته، ضعیف تر به نظر می رسید.

انتظار می رود محموله در نیمه دوم جولای تحویل داده شود که خارج از دوره ارزیابی پلتس بین 23 ژوئن تا 13 ژوئیه بود.

بازار متانول آسیایی

بازار متانول آسیایی

بیشتر بخوانید:آخرین و جدیدترین خبرهای پتروشیمی

گزارش تحلیلی بازار داخلی  اتیلن آسیایی

بحث ها در مورد اتیلن نقدی در هفته اول ژوئن بسیار اندک بود زیرا فعالان بازار چین و تایوان در تعطیلات رسمی به سر می بردند. اکثر خریداران محموله های ژوئن را به طور کامل پوشش دادند و مذاکرات جولای را هنوز استارت نزده بودند.

انتظار می رود هفته آینده با پایان یافت تعطیلات جشنواره قایق اژدها، بحث ها در بازار از سر گرفته شود. اختلاف زیادی بین شاخص های خرید و فروش همچنان باقی مانده است.

برخی از پیشنهادات جولای با قیمت 1.050 دلار در متریک تن cfr شمال شرق آسیا شنیده شد؛ با اینکه قیمت پیشنهادی 990-950 دلار در هر متریک تن cfr شمال شرق آسیا بود. نرخ های عملیاتی آسیا در این هفته به طور متوسط بین 85-75 درصد بود.

در حالی که این میزان در ماه می 95-80 درصد ثبت شده بود. این امر به احتمال زیاد از عرضه نقدی در بازار اتیلن حمایت کند چون که اکثر اپراتور های کرک بر حجم قراردادی و استفاده محدود از اتیلن در ژوئن متمرکز شده اند.

در بازار آسیای جنوب شرقی، دسترسی به محموله ها محدود بود و پیشنهادات کمتری در بازار شنیده می شد. در پایین دست، حاشیه مشتقات مهم پلی اتیلن (PE)، مونومر استایرن (SM) و مونواتیلن گلیکول (MEG) برای تولید کنندگان غیریکپارچه منفی باقی ماند اما با وجود روند نزولی، قیمت اتیلن در بازار بهبود یافت.

داده های پلاتس نشان داد که حاشی HDPE در 3 ژوئن برابر با 13 خرداد، در مقایسه با 140 دلار در 6 می برابر با 16 اردیبهشت، کمتر از 70 دلار در متریک تن محاسبه شد.

حاشیه MEG هم نسبت به 219 دلار در متریک تن ماه گذشته، کمتر از 114 دلار به ازای هر متریک تن ارزیابی شد. با نزولی ماندن احساسات بازار در پی نوسان بازار نفت خام و نفتا، تقاضای پایین دستی علیرغم لغو قرنطینه در شانگهای بسیار پایین بود.

با توجه به داده های پلتس، اسپرد نفتا-اتیلن 175 دلار در متریک تن محاسبه شد که کمتر از اسپرد معمولی 350-300 دلار در متریک تن است.

قیمت پروپیلن

قیمت پروپیلن وارداتی چین در 3 ژوئن برابر با 13 خرداد، با لغو قرنطینه شانگهای و تقویت نسبی بازار، 15 دلار در متریک تن افزایش داشت.

با این حال، فعالیت تجاری تا حد زیادی کاهش یافت چون که تقاضا از بخش های پایین دستی مانند پلی پروپیلن افزایش نداشت و بهبود تقاضای پایین دست در چین مدت زیادی طول کشید.

به گفته منابع بازار، جهت گیری قیمت ها در بازار پایین دست با افزایش نسبی قیمت های پلی پروپیلن نامشخص بود. در حال حاضر، با وجود رشد تدریجی تقاضای پلی پروپیلن، تولید آن نیز بهبود می یابد.

برخی از فعالان بازار انتظار داشتند که بازار پروپیلن با کاهش فعالیت برخی از کرکر ها در شمال شرق آسیا، شاهد برخی حمایت های قیمتی در هزینه مواد اولیه و کاهش عرض نقدی باشد.

بازار پروپیلن در چین

بازار پروپیلن در چین

ارزیابی بازار بوتادین هفته سوم خرداد

بازار بوتادین آسیا در هفته اول از ماه ژوئن با ثبات ارزیابی شد اما cfr چین در بالاترین سطح 10 ماهه به 1.510 دلار در متریک تن رسید و بحث های قیمت نقدی در 3 ژوئن برابر با 13 خرداد به دلیل تعطیلات رسمی در چین و تایوان محدود شد.

از یک هفته قبل، بوتادین آسیایی 30 دلار رشد داشت که نشان دهندۀ عرضۀ محدود به دلیل کاهش فعالیت کارخانجات است. جوّ بازار از آخرین هفته ماه می به دنبال بهبود تقاضا در کره جنوبی و ژاپن به دلیل کاهش فعالیت کارخانجات بوتادین همچنان ثابت بود.

در 2 ژوئن برابر با 12 خرداد، دو محموله نقدی هر کدام با وزن 1.000 متریک تن برای بارگیری در اوایل ژوئیه با قیمت 1.600 دلار در متریک تن fob کره به مقصد ژاپن داد و ستد شدند.

در 1 ژوئن برابر با 11 خرداد، محموله ای با تحویل در چین نیز به قیمت 1.530 دلار در متریک تن fob چین معامله شده است. یک محموله fob چین با 20 دلار رشد نسبت به آخرین سطح معاملاتی، با قیمت 1.550 دلار در متریک تن در بازار عرضه شد.

به گفته منابع تجاری، این محموله قرار است به کره جنوبی ارسال شود. در جنوب شرقی آسیا، دسترسی به منابع نقدی امکان پذیر است. شرکت PTT تایلند منافص فروش یک محموله 2.000 تنی با بارگیری در 24-22 ژوئن برابر با 3-1 تیر منتشر کرد.

تقاضای بوتادین نقدی در پایین دست محدود شد زیرا حاشیه های منفی برای محصولات کلیدی پایین دست کاهش تولید مشتقات را در پی داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *