گزارش تحلیلی بازار محصولات پتروشیمی

گزارش تحلیلی بازار محصولات پتروشیمی

گزارش تحلیلی بازار محصولات پتروشیمی آسیا اقیانوسیه و خلیج‌فارس در ۲۸ژانویه به تحلیل بازار نفت و گاز ایران

او میکرون حریف افزایش قیمت بنزین نشد

در روز ۸ بهمن و در حالی‌ که او میکرون با شدت بی‌سابقه‌ای کلیه رکوردهای ابتلا را شکسته است، بنزین هم با سرعت زیاد در حال گران‌تر شدن است. قبل از اینکه یخ‌های زمستانی آب شوند و در شرایطی که معمولاً به دلیل سردی بیش‌ از حد هوا ترددهای از تمام ماه‌های دیگر سال کمتر است،

شاهد هستیم که قیمت هر بشکه بنزین با اکتان های ۹۱، ۹۲، ۹۵ و ۹۷ مجدداً از کانال صد دلار عبور نموده و بعنوان مثال دو نوع بنزین با اکتان ۹۵ و ۹۷ به ترتیب به ۱۰۴ و ۱۰۵دلار در پایانه سنگاپور رسیدند و این قیمتی است که بعد از گسترش واکسیناسیون و اتمام تعطیلات اوت در ماه‌ سپتامبر شاهد آن بودیم.

در آمریکا شرکت Valero Energy اعلام نموده است که به سودآوری دو محصول بنزین و گازوییل در سال ۲۰۲۲ خوش‌بین است و این خوش‌بینی درحالی‌که اولین ماه سال هنوز به پایان نرسیده است کاملاً واقعی به نظر می‌رسد. این شرکت شروع سودآوری دو محصول مذکور را از سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۱اعلام نموده است و با توجه به کلیه اتفاقات رخ‌ داده در ماه‌های پایانی سال گذشته، افزایش بیش از ۱۰ دلاری در هر بشکه فروش بنزین خود را از سال ۲۰۱۵ تاکنون بی‌ سابقه دانسته است.

این شرکت روزانه ۲.۶ میلیون بشکه نفت خام را پالایش می‌کند که بیش از نیمی از نفت خام ورودی آن در خلیج آمریکا تأمین می‌شود. پیش‌بینی می‌شود تقاضای بنزین در سال ۲۰۲۲همانند سال ۲۰۱۹ یعنی قبل از شیوع ویروس کرونا باشد و این به آن معناست که اخبار نگران‌کننده مربوط به انتشار گسترده ویروس او میکرون نتوانسته تأثیرات مخرب سویه دلتا را داشته باشد به نظر می‌رسد اغلب کشورها دیگر توان محدود کردن گسترده کسب‌ و کارها و سفرهای بین‌ شهری و درون‌ شهری را ندارند و حداقل می‌توان گفت که در ماه اول سال، آثار جدی از اعمال محدودیت‌های گسترده دیده نشده است.

از سوی دیگر کاهش ذخایر بنزین باعث گردیده که تقاضا برای پر نمودن و تکمیل ذخایر بیشتر شود و این به تثبیت تقاضا و افزایش احتمالی قیمت بنزین در هفته‌های پیش رو دامن زده است.

افزایش صادرات بنزین از پایانه سنگاپور

نگاهی به میزان صادرات گسترده بنزین از پایانه سنگاپور به‌ خوبی نشان می‌دهد که دلیل عبور قیمت بنزین با درجات مختلف اکتان از مرز ۱۰۰دلار چیست. به گزارش گروه تحلیلی نفت و گاز، کافی است به این موضوع اشاره شود که فقط در هفته گذشته صادرات بنزین از پایانه سنگاپور بیش از ۸۸ درصد نسبت به هفته گذشته رشد داشته و به نزدیک ۵۰۰ هزار تن رسیده است.

صادرات بنزین از پایانه سنگاپور به مالزی بیش از ۳۷ درصد رشد داشته و به ۱۵۱ هزار تن رسیده است. همچنین صادرات بنزین به اندونزی از پایانه سنگاپور با ۱۴۴ درصد افزایش به بیش از ۱۴۰هزار تن رسیده است. البته رشد واردات بنزین اندونزی بیش از ۴۷ درصد بوده و به نزدیک ۱۴ میلیون بشکه رسیده که بخشی از آن از طریق پایانه‌های دیگر تأمین گردیده است.

این میزان واردات بنزین به اندونزی از سال ۲۰۱۳ بی‌سابقه بوده است. لازم به ذکر است که در ماه نوامبر کشور اندونزی هیچ‌گونه صادرات بنزین هم نداشته است و این حجم از واردات هم‌ زمان با عدم انجام صادرات نشان می‌دهد که تردد وسایل نقلیه موتوری بیش از گذشته بوده و همان‌ طوری که آمارها نشان می‌دهد در ماه نوامبر شاخص تردد که نشان از افزایش مصرف بنزین است در ماه نوامبر بیش از ۳۰ درصد و در ماه ژانویه بیش از ۱۵درصد بالاتر از خط مبنا در این کشور بوده است و این به‌ خوبی دلیل واردات گسترده بنزین و عدم صادرات را نشان می‌دهد.

گفتنی است که قیمت بنزین در پایانه‌های خلیج‌فارس، فجیره، کره جنوبی، ژاپن، هندوستان، چین، افریقای جنوبی و سایر پایانه‌های آسیا اقیانوسیه و آفریقای افزایشی بوده است. در پایانه‌های اروپای در ایتالیا، هلند بلژیک و شمال غرب اروپا نیز افزایش قیمت بنزین کاملاً در گزارش‌ها و آمارهای ارائه‌شده مشهود است.

سوخت کوره جایگزین سوخت‌های دیگر

فعالان بازار انرژی به‌خوبی می‌دانند که بیشترین مصارف سوخت کوره در نیروگاه‌های تولید برق است. در تابستان‌ها که مصرف برق در وسایل سرمایشی خانگی افزایش می‌یابد، تقاضاها برای خرید سوخت کوره بالا می‌رود تا نیروگاه‌ها بتوانند با حداکثر ظرفیت برق موردنیاز را تهیه کنند بزرگ‌ترین خریداران سوخت کوره کشورهایی همچون پاکستان و هندوستان هستند که سوخت‌های سنگین کوره موردنیاز خود را از کشورهایی همچون عربستان و کویت خریداری می‌کنند.

همچنین، شناورهای دریایی نیز سوخت کوره موردنیاز خود را از طریق ترکیب گازوییل با سوخت سنگین کوره تأمین می‌کنند. علت ترکیب گازوییل با سوخت کوره به حداقل رساندن گوگرد موجود و رقیق کردن سوخت جهت پیشگیری از خوردگی قطعات است که هزینه‌های سنگینی در پی دارد اما وجود سولفور و درصد بالای گوگرد باعث نمی‌شود که خریداران به‌کلی از مصرف آن اجتناب نمایند زیرا سوخت کوره جایگزین مناسبی برای گاز نیز هست.

مورد استفاده از سوخت کوره

در بسیاری از پالایشگاه‌ها در صورت افت فشار گاز و یا به‌ صرفه نبودن استفاده از گاز و یا کمک به افزایش فشار گاز خانگی، از سوخت کوره یا fuel oil استفاده می‌شود که باقیمانده سنگین‌ترین هیدروکربن‌های نفتی است که هیچ‌گونه پالایش بیشتری برای آن متصور نیست و درنتیجه به مصرف سوخت می‌رسد.

استفاده از این سوخت نه‌ تنها باعث خوردگی تجهیزات می‌شود بلکه تبعات زیست‌ محیطی زیادی در پی دارد و اینکه در ماه‌های سرد زمستان شاهد آلودگی بیشتر در شهرهای بزرگ هستیم به دلیل استفاده بیشتر از سوخت مایع سنگین به‌ جای گاز هست که در بسیاری از کشورها رخ می‌دهد.

در روز ۲۸ ژانویه که یکی از سردترین روزهای سال است بازار سوخت کوره از ثبات برخوردار بود و بخش‌های نیروگاهی متقاضی اصلی استفاده از سوخت کوره با نیم درصد گوگرد بودند.

ذخایر سوخت کوره در سنگاپور بیش از ۱۲ درصد افزایش یافت و به ۳.۷۵میلیون تن رسید. واردات سوخت کوره به پایانه سنگاپور بیش از ۱۶۹درصد رشد یافت و به ۱.۵۴ میلیون تن در هفته گذشته رسید. واردات سوخت کوره سنگاپور در هفته قبل تنها ۵۷۱ هزار تن بوده است. بیشترین واردات سوخت کوره سنگاپور از آمریکا بوده است که در حدود ۱۰برابر افزایش‌ یافته و از ۳۰۴۸۸ تن در هفته قبل به بیش از ۳۰۷ هزار تن افزایش‌ یافته است.

اما واردات از برزیل از این هم بیشتر بوده است و در هفته جاری ۴۸۶درصد نسبت به هفته گذشته رشد داشت و به ۱۷۹ هزار تن رسید. برزیل بزرگ‌ترین تأمین‌کننده سوخت کوره با درصد سولفور کم برای منطقه آسیاست ضمن اینکه محموله‌های نیز از اکوادور و کلمبیا نیز به این منطقه ارسال می‌شود.

ذخایر سوخت کوره

ذخایر سوخت کوره

بیشتر بخوانید:آخرین و جدیدترین خبرهای پتروشیمی

صادرات سوخت کوره

صادرات سوخت کوره از سنگاپور نیز ۷.۱درصد نسبت به هفته قبل کاهش داشته است و به حدود ۲۴۰.۷ هزار تن در هفته ۲۲ تا ۲۶ ژانویه رسیده است. همچنین صادرات قیر سنگاپور ۱۰.۷درصد در هفته مذکور کاهش یافت و به ۵۰۷۳۷ تن رسید.

علت کاهش صادرات سنگاپور ،کم شدن محموله‌های صادراتی به چین ،استرالیا و تایلند بوده است. در هفته گذشته صادراتی به استرالیا از سنگاپور گزارش نشده است و صادرات سنگاپور به چین نیز بیش از ۲۸ درصد کاهش‌یافته است. بنگلادش نیز واردات سوخت کوره با درصد بالای سولفور خود را افزایش داده است البته واردات سوخت کوره با سولفور کم به دلیل اعمال سهمیه‌بندی سال ۲۰۲۲ از سوی دولت ،نسبت به سال گذشته کاهش خواهد یافت.

علیرغم کاهش واردات چین، در قیمت محصولات پتروشیمی در آسیا بازار سوخت کوره نشان می‌دهد که عرضه کم و تقاضا زیاد و قیمت‌ها باثبات است. در ماه ژانویه بنگلادش واردات سوخت کوره سبک خود را به ۴۰۰ هزار تن خواهد رساند. در ماه دسامبر، میزان واردات بنگلادش ۳۵۰هزار تن بوده است.

اخیراً و به دلیل مشکلات فنی، تولید گاز طبیعی در این کشور کاهش‌یافته است این کشور به دنبال جایگزین نمودن سوخت سبک کوره برای صرفه‌جویی در مصرف گازمی باشد تا شرایط به حال عادی برگردد. البته درمجموع در اغلب پایانه‌های آسیایی در روز ۸ بهمن علیرغم تقاضا برای سوخت کوره ولی قیمت‌ها نوسانات بسیار جزئی کاهشی داشته‌اند که قابل‌ ذکر نیست و بازار سوخت کوره کماکان باثبات تلقی می‌گردد .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *