گزارش هفتگی بازار نفت چین

گزارش هفتگی بازار نفت چین

به گزارش تیم تحلیلی بازار نفت و گاز این احتمال وجود دارد که صادرات فراورده های میان تقطیر کشور چین در سال ۲۰۲۱ با کاهش مواجه گردد. مطالعات بر روی میزان صادرات فرآورده‌های میان تقطیر در سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ نشان دهنده این است که این صادرات در ۴ سال منتهی به ۲۰۲۰ روند صعودی داشته و سهمیه هایی که دولت چین برای شرکت های مستقل تعیین کرده بود رو به افزایش بوده است.

ولی از سال ۲۰۲۰ این روند به صورت کاهشی درآمده که علت اصلی آن اهمیت دادن دولت به شرکتهای تخت کنترل خود ودر نتیجه قدرت گرفتن شرکت های بزرگ دولتی همچون سینوپک و پتروچاینا میباشد. از سوی دیگرسیاست جدید دولت در کاهش تدریجی کربن در فرآیند ها، سیاست محیط زیستی جدیدی است که دولت چین را ملزم نموده تا نسبت به سهمیه های شرکت های مستقل پالایشی چینی تجدید نظر نماید،تصمیمی که باعث دلسردی این شرکتها وکاهش واردات از سوی برخی تولید کنندگان مستقل گردیده ودر هرصورت باعث کاهش صادرات گردیده است.

انتظار میرود کل صادرات فرآورده‌های میان تقطیرکشور چین، شامل بنزین،گازوئیل و سوخت جت تا پایان سال جاری میلادی به دلیل کاهش سهمیه ها تا ۱۹ درصد کاهش یابد.د به گزارش وبا بررسی تیم تحلیلی نفت وگازوبا مطالعه آمارهای موجود از موسسات بررسی کننده بازار نفت کشور چین، شواهد نشان می دهد که کاهش مجدد سهمیه های صادراتی تا پایان سه ماهه دوم سال جاری میلادی ازسوی دولت باعث شده که صادرات نیمسال اول ۹۶/۳۳ درصد کاهش یابد و به مجموع ۳۷ میلیون تن برسد.

ازهمین میزان هم، بخش اعظم سهمیه مربوط به دو شرکت سینوپک و پتروچاینا میباشد. با توجه به عدم اعلام سهمیه های سه ماهه سوم از سوی دولت چین تا این ماه ازسال، به نظر می رسد میزان صادرات سال ۲۰۲۱ در حدود ۳۷ میلیون تن تا پایان سال خواهد بود که در قیاس با سال گذشته ۱۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد. صادرات فرآورده‌های میان تقطیر کشور چین در سال گذشته در حدود ۴۶ تن بوده است.

شرکت پتروچاینا به دلیل مصرف سهمیه سه ماهه دوم خود در ماه ژوئن، صادرات خود در ماه جولای را متوقف نمود. با اعلام سهمیه های جدید مربوط به سه ماهه دوم که خیلی دیر و در روزهای اولیه آگوست اعلام شد شرکت های زیر مجموعه  پترو چاینا،صادرات خود رادر ماه جاری از سر خواهند گرفت که البته این صادرات تا پایان ماه آگوست،به میزان صادرات ماه ژوئن و یا ماه‌های قبل از آن نخواهد بود و مسلماً کاهش به همراه خواهد داشت.

علیرغم محدودیتهای سهمیه ای اعمال شده برای شرکت های بخش خصوصی و پالایش گران مستقل، دو شرکت بزرگ دولتی سینوپک و پتروچاینا هیچ تصمیمی مبنی بر کاهش واردات نفت خام خود نگرفتند و در غیاب دستورالعمل واضحی از سوی دولت برای نحوه عملکرد آنها در خصوص کاهش یا افزایش ،این دو شرکت مصمم هستند که بر اساس سهمیه های اعلام شده در شروع سال به کار خود ادامه دهند و می توان گفت تا حدود زیادی در سکوت دولت سعی در حفظ سهمیه های خود دارند.

علی رغم امتیازاتی که شرکت های دولتی نسبت به بخش خصوصی در خصوص سهمیه ها دارند به نظر می رسد که شرکتهای زیر مجموعه سینوپک قصد ندارند در ماه آگوست تولیدات خود را با حداکثرتوان و ظرفیت به بازار عرضه نمایند. تصمیم به کاهش تولید از سوی سینوپک، با توجه به اعمال محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا و کاهش رفت و آمد های بین شهری وعدم وفور مشتری برای خرید محصولات آنها ست. البته این احتمال وجود دارد که با توجه به کاهش مصرف عمومی، عرضه زیاده از حد محصولات به بازار مسائل اقتصادی دیگری را برای شرکت به همراه داشته باشد و تنها اثرمثبت تولید بیشتر ،شاید این باشد که کمبود سهمیه های بخش خصوصی در بعضی از موارد از طریق شرکت های دولتی جبران گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *