اخرین تحولات بازار پتروشیمی 24 آذر

اخرین تحولات بازار پتروشیمی 24 آذر

اخرین تحولات بازار محصولات پتروشیمی به گزارش بازار نفت و گاز ایران

بنزین از محصولات پتروشیمی

  • بنزین آسیایی: کاهش سرعت تجارت با کاهش قیمت نفت
  • تداوم بحثها برای قراردادهای مدت دار 2022

عقب نشینی یک شبۀ قیمت نفت باعث توقف حرکت تجاری در بازار بنزن آسیا در 10 دسامبر (19 آذر) شد زیرا شرکت کنندگان تصمیم گرفتند همچنان با احتیاط اقدام کنند. بهای معاملات آتی ماه فوریه نفت خام برنت در 10 دسامبر (19 آذر) 1.54 دلار در هر بشکه کاهش یافت و به 74.26 دلار/ بشکه رسید نگرانی شرکت کنندگان را از نوسانات بالادستی افزایش داد.

با اینکه تقاضا برای لاک 2022 ژانویه کند بود، پیشنهادات هم ظاهرآ ناچیز بودند. شاخص بنزن فوب کره در همین روز با 2.66 دلار/ میلیون تن افزایش به 905.33 دلار/ میلیون تن رسید. بطور کلی، شرکت کنندگان همچنان درمورد قراردادهای عرضه مدت دار سال 2022 بحث می کردند و شنیده شد که برخی سطوح بهبود یافته اند که شکاف بین خرید و فروش را کاهش می دهد.

در فروش کاغذی، بالاترین قیمت مشتقات ژانویه 900 دلار/ میلیون تن در برابر پیشنهاد 903 دلار/ میلیون تن بود. در سال آینده شاهد فعالیت های بیشتری روی فروش کاغذی خواهیم بود.

تولوئن پتروشیمی

  • تولوئن آسیایی: متعادل شدن بازار با کاهش قیمتها
  • کاهش شاخص های فوب کره، CFR چین و CFR هند در روز
  • افزایش قیمتهای آسیای جنوب شرقی تا 20 دلار/ میلیون تن در هفته

قیمت تولوئن براساس فوب کره، CFR چین و CFR هند در 10 دسامبر (19 آذر) 2 دلار/ میلیون تن کاهش یافت، در حالی که قیمت تولوئن در آسیای جنوب شرقی همزمان با کاهش قیمت نفت خام 20 دلار/ میلیون تن در هفته افزایش داشت.

در این هفته دو محمولۀ 790 دلار/ میلیون تن CFR ویتنام و 770 دلار/ میلیون تن CFR اندونزی با بارگیری در نیمه دوم دسامبر معامله شدند. معاملات در بازار داخلی تولوئن چین ضعیف بود و قیمتها در طول روز روند کندی داشتند.

قیمت فوری تانک سابق داخلی در چین شرقی با 20 یوان/ میلیون تن کاهش در روز به 5.690 یوان/ میلیون تن معادل با 768.37 دلار/ میلیون تن رسید که براساس برابری واردات، 2.75 دلار/ میلیون تن کاهش داشت. طبق برآوردهای 10 دسامبر (19 آذر)، موجودی تولوئن در شرق چین با 3.500 میلیون تن افزایش در هفته به 24.500 میلیون تن رسید.

پارازایلن از فرآورده های پتروشیمی

  • پارازایلن آسیایی: کاهش 10.50 دلار/ میلیون تنی بازار بالادستی در طول هفته
  • تضعیف اسپرد پارازایلن- نفتا در کمتر از 14 ماه
  • به حاشیه رفتن جوّ بازار

پارازایلن آسیایی در روز 10.50 دلار/ میلیون تن کاهش داشت که پس از محدود شدن در طول هفته، در 10 دسامبر (19 آذر) در CFR چین/ تایوان و فوب کره به ترتیب 832.33 و 812.33 دلار/ میلیون تن ارزیابی شد. قیمت آتی نفت خام برنت فوریه ICE در همین تاریخ 1.54 دلار در هر بشکه کاهش یافت و به 74.26 دلار/ بشکه رسید و نگرانی ها از نوسانات انرژی را افزایش داد.

پارازایلن CFR تایوان/ چین در هفته 19.33 دلار/ میلیون تن جهش کرد که زیربنای افزایش نفتا بود؛ در حالی که اسپرد هفتگی به نفتای CFR ژاپن در هفته 4.243 دلار/ میلیون تن کاهش یافت و به 135.307 دلار/ میلیون تن در هفته منتهی به 11 دسامبر (20 آذر) رسید.

براساس داده های گلوبال پلاتس S&P، اسپرد پارازایلن و نفتا در 9 دسامبر (19 آذر) به 128.955 دلار/ میلیون تن کاهش یافت؛ در حالی که آخرین بار در 13 اکتبر 2020 (22 مهر 1399)، اسپرد 126.205 دلار/ میلیون تن کاهش یافت.

فرآورده های پتروشیمی

فرآورده های پتروشیمی

متانول

  • متانول آسیایی: در بن بست ماندن هند و کاهش احساسات چین
  • تأثیر عرضه داخلی چین بر قیمتها
  • عرضه Snug در کره جنوبی از بازار حمل و نقل

بازار متانول آسیایی با کاهش معاملات در تایوان و کره جنوبی، بازار نقدی چین را در 10 دسامبر (11 آذر) کاهش داد. قیمتهای متانول داخلی چین در شرق تحت فشار فروش ناشی از ذخایر فراوان و تقاضای ضعیف در شمال غرب این کشور قرار گرفت؛ حتی زمانی که موجودی انبارهای ساحلی در هفته منتهی به 9 دسامبر (10 آذر) کاهش یافت.

به گفته منابع تجاری، هیچ نشانه ای از بازگشت ثبات بازار وجود ندارد. علاوه براین، عدم اطمینان از فرمول قیمت جدید برای محموله های مدت دار در سال آینده و جشنواره بهار در اوایل فوریه واردکنندگان را از حمل محموله های بیشتر منصرف کرد؛ در حالی که شاخص های فروش 355-360 دلار/ میلیون تن CFR چین برای محموله هایی با مبدأ غیرتحریمی بود. قیمتها در هفته گذشته نسبتآ ثابت مانده اند زیرا بحث ها بین خریداران و فروشندگان بطور قطعی باقی مانده است.

اتیلن آسیایی: بحث درمورد شکاف بین خرید و فروش

  • تداوم کاهش تقاضا در سایۀ حاشیۀ منفی تولید پایین دستی

از آنجا که علاقه خرید به دلیل حاشیه های منفی پایین دستی کاهش یافته بود، بحث درمورد اتیلن اسپات در آسیا کم بود. خریداران همچنان به حاشیه های منفی برای چندین محصول کلیدی ایین دستی مانند مونومر استایرن، مونواتیلن گلیکول و پلی اتیلن با چگالی بالا اشاره کردند. با کاهش نرخهای عملیاتی برای چندین تسهیلات پایین دستی، علاقۀ خرید نیز بیشتر کاهش یافت. ازطرفی، فروشندگان نیز به دلیل نگرانی از حاشیۀ نوسان قیمت های بالادستی نفتا تمایلی به کاهش عرضه نداشتند.

علاوه براین، عدم دسترسی مداوم به کشتیها به مشکلات قیمت گذاری دامن زد زیرا هزینه های حمل و نقل همچنان بالاست. همچنان اختلافات خرید و فروش به قدرت خود باقی هستند که به روند فعالیت های تجاری را کند می کند. برخی منابع این کاهش علاقه را به تعطیلات پایان سال نسبت دادند زیرا در این زمان تجارت پایین دستی معمولآ کند می شود. در بازارهای بالادستی، محموله نفتای ژاپن C+F در 10 دسامبر (11 آذر) با کاهش 10.750 دلار/ میلیون تن 703.125 دلار/ میلیون تن ارزیابی شد.

پروپیلن آسیایی: سقوط CFR چین با عقب نشینی خریداران

  • چشم امید تولیدکنندگان کره ای به خریداران اروپایی
  • کاهش 67 درصدی CPC تایوان در عرضه مدت دار دسامبر برای مشتریان جنوب تایوان

بازار واردات پروپیلن چین در 10 دسامبر (11 آذر) با امتناع خریداران از واردات، 10 دلار/ میلیون تن کاهش داشت. قرارداد آتی نفت خام برنت فوریه ICE با 1.62 دلار/ بشکه در روز در ساعت 4:30 بعد ازظهر به وقت سنگاپور به 74.26 دلار در هر بشکه رسید. به گفته یکی از تولیدکنندگان پروپیلن در کره جنوبی، عرضه داخلی محدود است و برخی از تولیدکنندگان به دنبال فروش محموله های خود به اروپا با فرصت های آربیتراژ گسترده هستند؛

ازطرفی، بسیاری از شرکت های پتروشیمی در حال کاهش نرخ بهره برداری و تعمیرات هستند اما دسترسی محدود به کشتی های حامل برای تولید کنندگانی که تمایل به فروش محموله به اروپا داشتند، همچنان مشکل ساز بود. به گفته این تولید کننده، تعداد فروشندگان کره ای که محموله ها را به خریداران اروپایی می فروشند زیاد نیست زیرا چند تولید کننده با اسکله بزرگ برای کشتی های وجود دارند.

گلوبال پلاتس S&D پیشتر گزارش داده بود که CPC دولتی تایوان به دلیل تأخیر در از سرگیری نرخ کامل در کرکر کاتالیزوری سیال پسماند پس از تعطیلی موقت برنامه ریزی شده در سپتامبر، نرخ عرضه خود را به مشتریان پروپیلن در جنوب تایوان تا 67 درصد برای دسامبر کاهش داد که 80 درصد کمتر از میزان تعیین شده در قرارداد بود.

بوتادین آسیایی: کاهش 60-70 دلار/ میلیون تن بازار چین

  • سقوط CFR چین به پایین ترین سطح از سپتامبر 2020
  •  رشد منفی اسپرد نفتا- بوتادین آسیا

بوتادین آسیایی در 10 دسامبر (11 آذر) 60-70 دلار/ میلیون تن کاهش داشت؛ بطوری که به پایین ترین سطح خود از سپتامبر 2020 که به دلیل احساسات نزولی در چین کاهش یافته بود رسید. از یک هفته قبل، قیمت بوتادین آسیا 80-130 دلار/ میلیون تن کاهش یافت؛

همچنین 5 دسامبر (6 آذر) را با روند نزولی در میان افت بازار داخلی چین که تحت فشار افزایش ذخایر بوتادین قرار داشت آغاز کرد. به گفته منابع بازار، موجودی بوتادین داخلی در هفته حدود 9.000 میلیون تن افزایش یافت و به 43.000-44.000 میلیون تن در هفته رسید که بسیار بالاتر از سطحی است که در مجموع 25.000-30.000 میلیون تن در نظر گرفته می شود.

همچنین این منابع گفتند که سینوپک بعنوان تأمین کننده کلیدی چین قیمت فهرست روزانه خود را 700 یوان/ میلیون تن نسبت به هفته گذشته تا 10 دسامبر (11 آذر) به 5.100 یوان/ میلیون تن کاهش داد که براساس برابری واردات برابر با 694 دلار/ میلیون تن بود.

باتوجه به داده های پلاتس، قیمت داخلی چین روزانه 300 یوان/ میلیون تن کاهش داشت؛ بطوری که در همین تاریخ تا 4.900 یوان/ میلیون تن معادل 667 دلار/ میلیون تن براساس برابری واردات ارزیابی شد که پایین ترین سطح از 11 آگوست 2020 (21 مرداد 1399) بود. از یک هفته قبل، قیمت محلی چین 900 یوان/ میلیون تن کاهش یافت.

مجموع فعالیت های تجاری در 5 دسامبر (6 آذر) محدود شد. از لحاظ عرضه، دسترسی به محموله های مازاد از آسیای جنوب شرقی امکان پذیر بود که دو مناثصه فروش ارائه شد؛ یک محموله 2.000 میلیون تنی برای بارگیری در نیمه دوم دسامبر بر مبنای فوب مالزی و دیگری یک محموله 2.000 میلیون تنی تایلند سابق برای بارگیری در نیمه اول ژانویه.

تأمین کنندگان آسیایی تقاضای اسپات امریکا را به دقت زیر نظر داشتند. براساس آخرین گزارشات حمل و نقل، یک محموله 4.500 تنی برای بارگیری در پایان دسامبر از اروپا به ایالات متحده منعقد شد.

بیشتر بخوانید:قیمت جهانی اوره گرانول

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *