افزایش تقاضا روغن‌پایه جهانی

,
افزایش تقاضا روغن‌پایه جهانی

تحلیل روغن‌پایه جهانی ازنظر آرگوس فوریه به نقل از بازار نفت و گاز ایران

افزایش تقاضاهای خرید بعد از تعطیلات سالLunar

هنوز بازار از رخوت و کسادی تعطیلات سال نو میلادی بیرون نیامده بود که تعطیلات سال Lunar در آسیا در روزهای پایانی ژانویه در چین و چند کشور آسیایی دیگر شروع شد تا روز ۴ فوریه که مصادف با ۱۴بهمن است ،

هنوز بازار نشانه‌های یک بازار فعال و پویا را ندارد ولی با توجه به تعطیلات مکرر و مسائل مربوط به شروع سال جدید و نامشخص بودن سمت‌وسوی بازار در روزهای اولیه ماه ژانویه،تصمیمات اساسی شرکت‌ها به بعد از اتمام تعطیلات Lunar موکول گردید و اولین نشانه‌ها حاکی است که دو مصرف‌کننده عمده روغن آسیا یعنی چین ،اقدام به خرید روغن‌پایه جهت پر نمودن مخازن خالی‌شده خودنمایند.

به گزارش گروه تحلیلی نفت و گاز،با توجه به رکود طولانی و تعطیلی بسیاری از بازارها از نیمه دسامبر تا پایان شرایط برای رشد تقاضا در ماه‌های فوریه و مارس مهیا گشته و اغلب کارشناسان براین باورند که تقاضاهای زیادی در این ماه‌ها روانه بازار شود.

البته تولیدکنندگان روغن‌پایه در چند روز اول ماه فوریه، معاملات آنی اندکی داشته‌اند و ترجیح می‌دهند ذخایر اندک خود را به‌یک‌باره عرضه نکنند و نظر مشتریان خود را پس از تولید در سال جدید تأمین نمایند و حتی‌المقدور دست به ذخایر خود نزنند زیرا آن‌ها احتمال انجام تعمیرات ناخواسته و یا کاهش تولید به دلیل مسائل فنی را دور از ذهن نمی‌دانند و اصولا هیچ فروشنده‌ای ریسک خالی شدن انبارهای خود در شروع یک‌ فصل فعال را نمی‌پذیرد.

افزایش تقاضا برای روغن‌ پایه گروه اول

بالا رفتن مکرر قیمت نفت خام و گازوییل باعث گردید که قیمت روغن‌پایه در منطقه آسیا نیز افزایش یابد. در چنین شرایطی که قیمت دیزل افزایش‌ یافته است فروش خوراک واحد روغن‌پایه جهت تبدیل به مصارف سوختی، می‌تواند سود بی‌دردسری را نصیب تولیدکنندگان نماید به‌ این‌ ترتیب که علی‌رغم قیمت‌های باثبات برای روغن، آن‌ها به این نتیجه رسیدند به‌ جای نگرانی از چند مرحله تولید روغن و پیدا کردن مشتری برای گروه‌های مختلف روغن، مستقیماً خوراک روغن خود را به فروش برسانند تا از تبدیل آن به سوخت و افزایش قیمت سوخت در بازار سریعاً متنفع شوند و حداقل بخشی از کمبود نقدینگی خود پس از یک رکود طولانی را تأمین نمایند.

در روز ۴ فوریه کلیه انواع روغن‌های گروه یک با تقاضاهای بالا مواجه بودند اما بعضی ازتامین کنندگان روغن قادر به تأمین تقاضاهای آنی و فوری نشدند و تحویل کالای مورد نیاز و بخصوص روغن‌های پایه سنگین گروه یک را به آینده و پس از تکمیل خریدهای خود موکول نمودند. در چند ماه گذشته تأمین روغن به‌ صورت فله از اندونزی کاهش‌ یافته است.

رقابت شدید بین تأمین‌کنندگان تایوانی و همچنین مسائل لجستیک ترابری و کمبود وسیله حمل باعث شد که عرضه روغن‌پایه با اختلالاتی توأم گردد. معمولاً در ماه مارس تقاضاهای زیادی برای روغن‌های تولید تایلند روانه بازار می‌گردد و فروشندگان حاضر به ارائه تخفیف برای فروش در ماه فوریه نمی‌شوند و این باعث شد که میزان روغن‌پایه وارداتی به پایانه‌های صادراتی منطقه آسیا و اقیانوسیه کاهش یابد.

درنتیجه این کاهش عرضه وعدم اعمال تخفیف‌های مرسوم، قیمت روغن‌های گروه یک افزایش یافت و نکته جالب این است که خریداران ناچار به پذیرش و خرید روغن با قیمت‌های بالاتر شدند. قابل‌ ذکر است که در ماه دسامبر بسیاری از خریداران حاضر به خرید و انبار نمودن روغن باقیمت‌های بسیار نازل نبودند و ترجیح دادند خرید خود را به امید ارزانی بیشتر به بعد از شروع سال موکول نمایند و اکنون مشخص گردید که انتظار توقع برای قیمت‌های پایین‌تر، واقع بینانه نبوده است.

افزایش تقاضا برای روغن‌ پایه گروه اول

افزایش تقاضا برای روغن‌ پایه گروه اول

ثبات قیمت‌ها در شمال شرق آسیا و پایانه سنگاپور

قیمت روغن SN 150 ex-tank Singapore بین ۸۴۰ تا۸۸۰ دلار در هر تن در نوسان بوده و تغییری نسبت به هفته قبل نداشته است.

قیمت روغن SN 500 ex-tank Singapore نیز نسبت به هفته قبل تغییری نداشته و بین ۱۰۱۰ تا ۱۰۵۰ دلار در هرتن معامله گردیده است.

Bright stock ex-tank Singapore نیز بین ۱۱۴۰تا۱۱۸۰دلار در هر تن معامله گردیده و تغییری نسبت به هفته قبل نداشته است.

گفتنی است تقاضاهایی که با ترم خریدEx -Tank معامله می‌گردند تمام مسئولین‌های خرید از کنار مخزن بارگیری به عهده خریدار است. معمولاً وقتی فروشندگان مشتریان زیادی دارند به خریداران این ترم را پیشنهاد می‌کنند تا خود را وارد فرآیندهای لجستیک و عبور از مرزها و بیمه کالا نکنند و به عبارتی می‌توان گفت که قیمت‌های این نوع تحویل، دقیقاً قیمت خود کالاست در صورتی‌ که در ترم تحویل CIF فروشنده مسئولین بیمه و حمل کالا را نیز به عهده دارد.

لذا هنگام مقایسه قیمت‌ها توجه به ترم تحویل برای انجام مقایسه ضروری است. در شمال شرق آسیا به دلیل تعطیلات سال Lunar بخشی از فعالیت‌ها کاسته شد و همین کاهش فعالیت هاباعث عدم افزایش قیمت‌ها شد و قیمت‌ها در حد معاملات قبلی باثبات بود. افزایش قیمت نفت خام از یک‌سو و کاهش روغن‌های پایه گروه دوم از سوی دیگر نیز به ثبات قیمت‌ها در این منطقه کمک بیشتری کرده است.

انجام تعمیرات مکرر در هفته‌های اخیر در واحد‌های تولیدی گروه دوم، باعث کمبود عرضه روغن‌های گروه دوم شد. Taiwan’s Formosa Petrochemicals شرکتی مستقر در تایوان و در شهر Miliao است که به دلیل آتش‌ سوزی تولیدات خود را تا حد ۵۴۰ هزار بشکه کاهش داده است.

در کره جنوبی نیز دو واحد تولید روغن‌های پایه گروه دوم قرار است با گرم شدن هوا در ماه آوریل مصادف با فروردین تحت تعمیرات ۱۵روزه قرار بگیرند که خبر آن تأثیر بر روی بازار عرضه در ماه‌های پیش رو دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *