افزایش قیمت بنزین آسیا با بازگشت چین

,
 افزایش قیمت بنزین آسیا با بازگشت چین

بازار بنزن آسیایی در 8 اکتبر شاهد اختلافات واضح تری در قیمتها بود زیرا بازار چین پس از تعطیلات عمومی یک هفته ای در اول اکتبر مجددآ از سر گرفته شد. نقاط قوت این از سرگیری مجدد در بازار داخلی چین باعث شده بود تا پیشنهادات کره جنوبی در طول روز دچار نوسانات شدیدی شوند. پیشنهادات برای محموله های فوب کره در نوامبر در آخرین لحظه به 960 دلار در تن رسید.

یک پیشنهاد با قیمت 955 دلار/ میلیون تن در اوایل صبح نیز مشاهده شد؛ اگرچه در روز بعد تکرار نشد. پیشنهاد بارگیری در دسامبر 957 دلار در تن بود. علاوه براین، مناقصه نوامبر/ دسامبر با 4 دلار افزایش در میلیون تن در فوب کره پیشنهاد شد. بنزن فوب کره با 28 دلار افزایش در میلیون تن نسبت به روز گذشته به 961.33 دلار/ میلیون تن رسید. در شرق چین، منافع خرید در حالی کاهش یافت که شرکت کنندگان محلی در حال افزایش قیمت نفت بودند.

به گفته منابع، بیش از دو هفته است که موجودی بنزن در شرق چین همچنان پایین بوده و نزدیک به 50.000 تن است. با این حال، با توجه به اینکه انتظار می رود به دلیل ازدحام بندر پرشدن مجدد ذخایر به کندی صورت بگیرد، پیشنهادات در همان روز محدود بود زیرا شرکت کنندگان محلی اطمینان خاطر نداشتند از اینکه آیا عرضه را به محیط فعلی اختصاص دهند یا خیر. براساس ارزیابی های گلوبال پلاتس S&P، سینوپک یا پتروشیمی چین قیمت بنزن شرق چین خود را با 300 یوان افزایش در میلیون تن به 8000 یوان/ میلیون تن در مخازن سابق در 8 اکتبر افزایش داد. شاخص بنزن داخلی شرق چین در 8 اکتبر 8153 یوان بود که پس از تعطیلات یک هفته در اول اکتبر به 56.61 دلار افزایش یافت.

تولوئن آسیایی: افزایش قیمتها در راستای افزایش قیمتهای بالادستی انرژی

تولوئن آسیایی در راستای افزایش قیمت در 8 اکتبر افزایش یافت و فوب کره نیز با 36 دلار افزایش در میلیون تن به 817 دلار/ میلیون تن و CFR چین نیز با 33 دلار افزایش در میلیون تن به 830 دلار/ میلیون تن افزایش یافت. معاملات آتی نفت خام در معاملات بعد ازظهر آسیا در 8 اکتبر باتوجه به نگرانی های عرضه از سوی وزارت انرژی ایالات متحده که گزارشهای مبنی بر کاهش ذخایر استراتژیک با هدف کاهش قیمت بنزین را رد می کند، افزایش یافت.

قرارداد آتی ICE آسیا  روز گذشته با 3.74 دلار افزایش به 83.18 دلار در هر بشکه رسید. یک محموله 2.000 تن فوب کره به ارزش 810 دلار/ میلیون تن در بازار پلاتس با ارزیابی بین کلتکس GS و Total Energies در 8 اکتبر معامله شد. Total Energies تا پایان MOC معاملات را تا 816 دلار/ میلیون تن ادامه داد. قیمت مخازن سابق داخلی شرق چین با 225 یوان/ میلیون تن افزایش با قیمت 5.960 یوان/ میلیون تنمعادل 749.24 دلار/ میلیون تن بر مبنای برابری واردات افزایش یافت که افزایش روزانه آن را میتوان 34.56 دلار/ میلیون تن محاسبه کرد. همچنین شاخص CFR چین افزایش یافت اما از شاخص فوب کره عقب ماند؛ با 33 دلار/ میلیون تن تا 830 دلار/ میلیون تن برآورد شد.

پارازایلین آسیایی: افزایش 31 دلار/ میلیون تن در بازار

صادرات نفتا-PX بهبود می یابد اما فشارها همچنان ادامه دارد. پارازایلین آسیایی از اواسط پاییز در اوج افزایش در بازارهای انرژی بالادستی و معاملات آتی PTA چین، با افزایش 31 دلار در روز و 50.66 دلار در هفته با قیمت 931.33 دلار/ میلیون تن CFR تایوان/ چین و 912.33 دلار/ میلیون تن فوب کره در 8 اکتبر افزایش یافت. افزایش روزافزون نیز فاصله بین PX و نفتای ژاپن CFR را به سطح 160 دلار/ میلیون تن رساند؛ هرچند که این میزان برای تولید کنندگان همچنان ناچیز است.

براساس ارزیابی های پلاتس در ساعات پایانی 8 اکتبر، قیمت اسپرد از اواسط هفته با افزایش 12.50 دلار/ میلیون تن به 166.205 دلار/ میلیون تن رسید. با این حال، عرضه در بازار پلاتس روند افزایش PX را محدود کرده است؛ در حالی که تجارت آزاد محموله دسامبر با 933 دلار/ میلیون تن بین SKGC سنگاپور و OQ سنگاپور به پایان رسید. صعود در بازار نیز ناشی از افزایش شدید معاملات آتی PTA در بورس کالای ژنگژو پس از تعطیلات یک هفته ای بود که با 348 یوان/ میلیون تن یا 6.86 درصد از تسویه حساب 30 سپتامبر به 5422 یوان/ میلیون تن در 8 اکتبر افزایش یافت. به گفته منابع، Yisheng چین در 8 اکتبر دو خط تولید اسید ترفتالیک تصفیه شده خود را با ظرفیت کل 5.95 میلیون تن/ سال در دالیان تعطیل کرد. همچنین افزود که انتظار می رود این تعطیلی تا چند روز ادامه داشته باشد. اگرچه علت این کار فاش نشده است اما به گفته منابع، می تواند به دلیل نقص فنی باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *