افزایش همزمانی قیر در سنگاپور و ایران

,
افزایش همزمانی قیر در سنگاپور و ایران

به گزارش بازار نفت و گاز، قیمت قیر با افزایش قیمتها از سنگاپور و ایران و همچنین در اروپای مرکزی همچنان رو به افزایش بود، اما این روند در بازارهای صادراتی اروپا ضعیف تر بود. قیمت حمل و نقل زمینی و داخلی در برخی از بازارهای اروپای مرکزی به شدت افزایش یافت و ازطرفی، به افزایش ارزش ارزیابی شده در شمال شرق آلمان نیز کمک کرد. افزایش شدید قیمت نفت خام و نفت کوره از بازار حمایت کرد،

همچنین عرضه پالایشگاهی در بازارهایی مانند لهستان و مجارستان همراه با تقاضای شدید یا رو به رشد در برخی از بازارها، بویژه رومانی، افزایش یافت. قیمت محموله قیر مدیترانه ای کاهش یافت و کاهش 2-3 دلار/ تن دیگر در پریمیوم محموله قیر به منظور جابجایی محموله های نفت HSFO مدیترانه ای به این ضررها دامن زد.

قیمت قیر در سنگاپور و ایران به بالاترین سطح خود در طی سه سال اخیر رسید. قیمت ها در ایران به دلیل کاهش تولید و افزایش تقاضا از سوی هند افزایش یافت. انتظار می رود در جنوب شرق آسیا تولید پالایشگاه های اصلی این منطقه تا ماه نوامبر محدود شود.

قیمت واردات عمدۀ محموله های افریقای غربی پس از افزایش اخیرآ غقب نشینی کرد، در حالی که ارزش صادرات ایران برای عرضه عمدتآ به بازارهای شرق افریقا باعث سودهای اخیر شده و به بالاترین حد خود رسیده است.

افزایش قیمت حمل و نقل داخلی در بازارهای اروپای مرکزی قیمت حمل و نقل زمینی و داخلی در برخی از بازارهای اروپای مرکزی به شدت افزایش یافت و به افزایش ارزش ارزیابی شده در شمال شرق آلمان نیز کمک کرد.

این جهش قیمت بیانگر تلاش تأمین کنندگان پالایشگاهی برای دستیابی به بالاترین سود در قیمت نفت خام و نفت کوره، علاوه بر عرضه بیشتر پالایشگاهها در بازارهایی مانند لهستان و مجارستان و همچنین تقاضای بالا در برخی بازارها بویژه رومانی است.

در حالی که خریداران و فروشندگان عمده منطقه ای با قرارداد 2022 در میان عدم قطعیت بازار و قیمت شروع به مذاکره کردند، اخبار مبنی بر تعطیلی پالایشگاه تولید قیر آنتورپ در بلژیک توسط پالک پایانه VTTI به نگرانی ها در مورد عرضه دامن زد؛ اگرچه هنوز زمان بندی مشخصی برای این تعطیلی ارائه نشده است.

بیشتر بخوانید:تاثیر مستقیم حمل بر بر عرضه روغن پایه

افزایش قیمت محموله ها باتوجه به فصل بارندگی روند قیمت و تقاضا با کاهش قیمت واردات عمده محصولات غرب افریقا پس از افزایش شدید اخیر قیمتها عقب نشینی کرد، در حالی که افزایش صادرات ایران برای عرضه عمدتآ به بازارهای شرق افریقا باعث افزایش سودهای اخیر شده و به بالاترین حد خود در سه سال گذشته رسیده است.

آب و هوای خشک باعث تشویق بیشتر پروژه ها در افریقای جنوبی شد؛ اگرچه مسائل مربوط به تأمین مالی مانع از انجام این فعالیت ها شد، اما در غرب افریقا در پایان فصل بارندگی فعالیتهای ساخت و ساز در نیجریه و دیگر بازارهای عمده از ماه نوامبر رو به اتمام بود.

قیمت محموله ها برای تحویل به پایانه های منطقه ای کاهش یافت؛ چرا که ارزش نفت HSFO مدیترانه ای پس از سودهای اخیر کاهش یافته و پریمیوم قیر به محموله های HSFO نیز کاهش یافته است. پریمیوم محموله های HSFO مدیترانه ای اسپانیا و ساحل عاج به ترتیب با افزایش 2-3 دلار در تن تا 15 دلار/ تن و 110-115 دلار در تن فوب ارزیابی شد.

بارش شدید باران مناطق وسیعی من جمله بازارهای کلیدی مانند نیجریه، غنا، ساحل عاج و کامرون را در برگرفت؛ هرچند پیش بینی ها در هفته ای که از 25 اکتبر آغاز می شود، نشان دهندۀ هوای بسیار خشک تری است. تعدادی از محموله ها برای افزایش نسبی ذخایر پیش از فصل خشک در هفته منتهی به 22 اکتبر به پایانه های وارداتی غنا و نیجریه منتقل شدند.

از آنجا که هزینه های بالای حمل و نقل کانتینری درام و قیر بر بازارهای غرب افریقا حاکم است، شرکتهای تجاری و عرضه کننده همچنان به مبادلات خود از اروپا و میدل ایست ادامه می دهند.

افزایش قیمت قیر سنگاپور

قیمت قیر سنگاپور 7.50 دلار/ تن دیگر افزایش یافت که بالاترین رقم از نوامبر 2018 تاکنون بود. افزایش عرضه از پالایشگاههای سنگاپور به دلیل کاهش قیمتها در ماه نوامبر، از روند صعودی قیمتها حمایت کرد. روند تقاضا از ویتنام، مالزی و اندونزی بهبود یافت. چندین قرارداد، در مجموع حدود 20.000 تن، برای بارگیری در ویتنام بین 450-455 دلار/ تن فوب سنگاپور در ویتنام منعقد شد.

یک مناقصه خرید برای بارگیری 3.000-5.000 تن در اوایل نوامبر در اندونزی با قیمت 453 دلار در هر تن معامله شد؛ در حالی که 2200 تن دیگر در اواسط نوامبر و در اوایل این هفته با قیمت 445 دلار در هر تن معامله شد.

پیشنهادات برای بارگیری محموله های نوامبر محدود است، در حالی که شاخص های خرید بیشتر در حدود 445-450 دلار در تن مشاهده می شود. انتظار می رود عرضه پالایشگاه های سنگاپور تا نوامبر با کاهش نرخ تولید سقوط کند. دسترسی به پایانه ها برای بارگیری محموله های نوامبر محدود شده است که اثرات منفی بر محموله های دسامبر به دنبال دارد. برخی از فعالان امیدوار بودند که عقب نشینی قیمتهای HSFO این هفته ممکن است در روزهای آینده اقتصاد پالایشگاهها را نسبتآ تسکین دهد.

قیمت حمل و نقل کامیونهای سنگین از سنگاپور همچنان رو به افزایش است؛ بطوری که در پالایشگاه سابق مطابق با جهش قیمت محموله های آبی در این هفته 465-475 دلار در هر تن بود. عرضه پالایشگاهها در سنگاپور همچنان محدود است.

بیشتر بخوانید:تاثیر مستقیم حمل بر بر عرضه روغن پایه

تحلیل قیمت روغن پایه آرگوس در روز۲۲اکتبر

اینستاگرام : https://www.instagram.com/iroilmarket/

تلگرام :https://t.me/iroilmarket

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *