اوره صادراتی + 3 کاربرد مهم آن

اوره صادراتی+کاربردهای آن

تحلیل بازار نفت و گاز از اوره صادراتی + کاربردهای آن:.

تعریف اوره

اوره که با نام کاربامید نیز شناخته می شود، یک ترکیب آلی با فرمول شیمیایی CO(NH2)2 است. این آمید دارای دو گروه –NH2 است که توسط یک گروه عاملی کربونیل (C=O) به هم متصل شده اند. urea اولین بار در سال 1727 توسط دانشمند هلندی هرمان بوئرهاو Herman Boerhaave در ادرار کشف شد.

اوره یک ماده خام مهم برای صنایع شیمیایی است. فریدریش ولر کشف کرد که کاربامید را می توان از مواد اولیه معدنی تولید کرد؛ که نقطه عطف مفهومی مهمی در شیمی در سال 1828 بود. او برای اولین بار نشان داد که ماده ای که قبلاً فقط به عنوان محصول جانبی حیات شناخته می شد، می تواند در آزمایشگاه بدون شرایط بیولوژیکی سنتز شود.

قیمت لحظه ای اوره+اردیبهشت ۱۴۰۱

انواع اوره صادراتی

urea نقش مهمی در بازار های نفت خام، زغال سنگ، مواد غذایی، دلار ، سرانه «جی دی پی»، گاز طبیعی و جمعیت دارد. جنوب آسیا با اختلاف منطقه ای بود که بیشترین تولید urea و صادرات آن را در سال 2020 ثبت کرد. در آن سال، تولید در این منطقه به بیش از 68 میلیون تن رسید. تولید جهانی اوره در سال 2020 به حدود 181 میلیون تن رسید. کاربامید دارای 46 درصد نیتروژن است و اغلب به صورت مستقیم در پتروشیمی و نفت و حتی به عنوان کود استفاده می شود. urea برای صادرات همچنین به عنوان ورودی برای تولید کودهای پیچیده NPK استفاده می شود.

فدراسیون روسیه بزرگترین کشور از نظر صادرات کاربامید در جهان است. تا سال 2020، صادرات این ماده در فدراسیون روسیه 8.50 میلیون تن بود که 16.00 درصد از صادرات اوره جهان را تشکیل می دهد. چهار کشور برتر دیگر از جمله قطر، چین، مصر و عربستان سعودی 56.49 درصد از آن را به خود اختصاص داده اند. کل صادرات urea جهان در سال 2020 53.6 میلیون تن برآورد شده است.

صادرات اوره به هند

همچنین بد نیست بدانیم چه کشورهایی بیشترین خرید اوره را دارند. باتوجه به گزارشات بازار نفت و گاز در آسیا، هند بیشترین واردات اوره را به نام خود ثبت کرده است البته چین هم در این زمینه واردات بالایی داشته است و یکی از سرآمدها است. درخواست های جهانی urea پتروشیمی و نفت در سال ۲۰۲۰ به دلیل اهمیت آن در برخی کشورها در بحران کرونا، افزایش یافت.

قیمت اوره صادراتی ایران

پس از خروج دنیا از بحران اقتصادی ۲۰۰۸ و از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲، قیمت این ماده افزایش زیادی داشته است و به قیمتی حدود 615 دلار در سال ۲۰۱۲ رسید. اما به مرور روند کاهشی داشت و در سال ۲۰۱۶، بهای urea نوسان دار شد که اصلی ترین دلیل آن عرضه در کشورها بوده است سپس در سال ۲۰۲۰، به علت افزایش تقاضای آن و همچنین افزایش نهاده‌های تولید اوره مخصوصا در زمینه انرژی، قیمت ها افزایش یافت و به قدری با نوسان پیش رفت که امروز قیمت urea از 5۰۰ دلار به 1000 دلار رسیده است.

قیمت اوره صادراتی ایران

قیمت اوره صادراتی ایران

کاربردهای اوره صادراتی

بازار اوره بر اساس درجه (کود، خوراک، و فنی)، صنعت مصرف کننده نهایی (کشاورزی، شیمیایی، خودرو، پزشکی، و سایر صنایع مصرف کننده نهایی) و جغرافیا (آسیا-اقیانوسیه، آمریکای شمالی، اروپا، جنوبی) تقسیم شده است.

نقش اوره 

  1. در واکنش‌های کاهش غیرکاتالیستی انتخابی (SNCR) و کاهش کاتالیزوری انتخابی (SCR) برای کاهش آلاینده‌های NOx در گازهای خروجی ناشی از احتراق موتورهای دیزل، سوخت دوگانه و موتورهای گاز طبیعی بدون سوخت استفاده می‌شود. به عنوان مثال، سیستم BlueTec، محلول کاربامید مبتنی بر آب را به سیستم اگزوز تزریق می کند.
  2. آمونیاک تولید شده از هیدرولیز urea با انتشار اکسید نیتروژن واکنش داده و در مبدل کاتالیزوری به نیتروژن و آب تبدیل می شود. کامیون‌ها و اتومبیل‌هایی که از این مبدل‌های کاتالیزوری استفاده می‌کنند باید مایع خروجی گازوئیل، محلولی از کاربامید در آب را حمل کنند.
  3. اوره همچنین ماده ای در مایع اگزوز دیزل (DEF) که 32.5 درصد urea و 67.5 درصد آب یونیزه شده است. DEF به جریان اگزوز خودروهای دیزلی پاشیده می شود تا انتشارات خطرناک NOx را به نیتروژن و آب بی ضرر تجزیه کند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *