اولین کاهش جدی قیمت بنزین بعد از آگوست

,
قیمت بنزین

کسانی که بازار نفت را مرتباً رصد می کنند به خوبی می دانند که امسال و پس از تعطیلات آگوست بازار نفت آسیا و اقیانوسیه و خلیج فارس تحولات خاصی را دنبال نموده است.

از بعد از ماه آگوست گزارشگران تیم تحلیلی نفت و گاز مرتبا گزارش‌های خود در خصوص افزایش تقاضای بنزین و سایر فراورده های نفتی اطلاعات کافی را ارائه کرده بودند زیرا همه شواهد حکایت از آن داشت که  پس از تعطیلات ماه آگوست با توجه به اینکه بسیاری از دولت ها مقررات دست و پاگیر مربوط به کنترل بیماری کووید ۱۹ را لغو کرده بودند.

بازار عطش زیادی برای شروع فعالیت های اقتصادی پس از چندین ماه رکود داشته وآمادگی جهش و بیرون آمدن از رکود را برای اولین بار پس از شیوع ویروس کووید ۱۹ پیدا نموده و اتفاقاً در ماه سپتامبر و اکتبر به خوبی شاهد بودیم که پیش بینی های اولیه مبنی بر رشد قیمت بنزین کاملا واقعی بوده است.

از اولین روزهای ماه سپتامبر کلیه فراورده های نفتی تقریباً در کلیه مناطق به خوبی به فروش رسید و غیر از بعضی از فراورده ها در بعضی نقاط جهان محصولات اصلی نفتی در بازار معاملات از رونق برخوردار بودند به گونه‌ای که روز به روز بر قیمت کالاهایی همچون بنزین سوخت جت و گازوئیل و نفتا اضافه می شد و این اضافه شدن ها سرانجام به رکورد تاریخی ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسید و از آن نیز فراتر رفت.

البته عبور بنزین از مرز ۱۰۰ دلار شامل تمام انواع بنزین ها نشد ولی بنزین های با اکتان بالا تا نزدیکی های ۱۱۰ دلار رسیدند اما این روند نمی‌توانست ادامه داشته باشد و همانطور که در گزارش های قبلی ذکر گردید گرانی بیش از حد یک محصول به تدریج مشتریان آن را کاهش می‌دهد و مشتریان فقط برای رفع نیازهای بسیار ضروری خود اقدام به خرید گرانقیمت می نمایند و در چنین مواقعی مجدداً بازار با کاهش قیمت ها مواجه می شود و این دقیقا همان اتفاقی است که در روز ۲۸ اکتبر در معاملات شاهد آن بودیم.

بیشتر بخوانید: گازوئیل در چین سهمیه بندی شد

خریداران بنزین پا پس کشیدند

کاهش۳.۶۷ دلاری قیمت بنزین با اکتان های ۹۲ ۹۵ و ۹۷ در یک روز نشان می دهد که خریداران دیگر توان خرید بنزین با قیمتهای بیش از ۱۰۰ دلار را همچون گذشته ندارند و تعداد آنها به تدریج رو به کاهش است.

در شروع معاملات روز ۲۸ اکتبر در پایانه سنگاپور حداقل سه نوع از بنزین ها با کاهش در حدود ۴ دلاری قیمت مواجه شدند و در حالی که کلیه شرایط می تواند حاکی از بهبود اوضاع اقتصادی باشد اما تقاضای بیش از حد و هجوم متقاضیان بنزین قیمت این کالا را به حدی رساند که به نظر می رسد خود خریداران به تدریج از خریدی که برای خود در نظر گرفته بودند منصرف شدند و منتظر شرایط بهتری برای خرید بنزین هستند.

قیمت سوخت جت به ۹۳ و قیمت گازوئیل به حدود ۹۵ دلار رسید و محصولات سنگین همچون سوخت کوره با درصدهای متفاوت گوگرد در هر تن بین ۸ تا ۱۰ دلار کاهش قیمت داشتند.

البته در این میان نوسانات قیمت نفتا در حدود یک دلار کاهش بوده است که نوساناتی در این حد برای محصولات نفتا بسیار طبیعی است ولی نوسان ۴ دلاری برای بنزین تا حدودی غیر معمول بوده  که مسلم است به دلیل گرانی بیش از حد آن بوده است و همانگونه که صعود قیمت بنزین، غیر عادی بود کاهش آن نیزتا حدودی غیر عادی می باشد.

در منطقه خلیج فارس و فجیره تقریباً همه محصولات سبک و سنگین کاهش قیمت داشتند و این کاهش بسیار شبیه به کاهش قیمتها در منطقه سنگاپور بود. در بنادر کره جنوبی ژاپن استرالیا هندوستان و جنوب آفریقا نیز، کاهش قیمت همه محصولات سبک و سنگین با درجات مختلف اکتان و یا درصدهای مختلف گوگرد را شاهد بودیم.

بیشتر بخوانید:آیا نفت ۱۲۰ دلار حقیقت دارد؟

اینستاگرام : https://www.instagram.com/iroilmarket/

تلگرام :https://t.me/iroilmarket

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *