تقویت بازار بنزین آسیا + 30 آگوست

تقویت بازار بنزین آسیا

تقویت بازار بنزین آسیا درهفته ای که با ۳۰ آگوست شروع شد/ بازار نفت و گاز:

علت این تقویت را باید در وقوع توفان آیدا در آمریکا جستجو کرد که به گفته کارشناسان، یکی از سهمگین ترین طوفان هایی است که تا این تاریخ در خلیج آمریکا رخ داده است و در تقسیم بندی توفان ها ازنظر شدت و وسعت درردی اول طوفان ها قرار میگیرد. در چنین شرایطی بسیاری از پالایشگاهها قادر به تولید نبوده ویا تولید آنها تا حد زیادی کاهش یافته است و این کمبود عرضه مستقیما برروی بازار آسیا واروپا تاثیر گذاشته است.

بسیاری از زیرساختها آسیب دیده ویا به دلیل پیشگیری از خطر نشتی ویا نرسیدن خوراک مسدود گشته اند از جمله دو خط لوله اصلی به Colonial Pipeline Lines 1 and 2 که به دلیل کاهش ذخایرفراورده های نفتی عملا بلا استفاده گردیدند. به دلیل توفان آیدا عملا ۴/۴میلیون بشکه از ظرفیت تولید آمریکا در مناطق نیو اورلئان ومی سی سی پی کاسته شده وپالایشگاههای منطقه لوییزیانا به حالت تعطیل در آمدند.

پالایشگاههای شرکتهای شل، اکسون موبایل،والرو وفیلیپس از این جمله هستند. این توفان اگرچه بازار آسیا را هم تکان داد وقدری باعث تقویت بنزین گردید ولی بازارسوخت آسیا کماکان شکننده است وباتوجه به مسایل کشور چین اعم ازاعمال سهمیه بندی و کمیاب شدن شناورها ومقررات مالیاتی ،ویا پرشدن مخازن به دلیل کاهش ترددهای متاثر از اعمال محدودیت ها در کشورهایی همچون ویتنام وتایلند،استعداد زیادی برای رفتن مجدد به رکود دارد.

قیمت بنزین در اروپا

با این حال وقوع توفان باعث شدکه شرکت دولتی پترو چاینا برای صادرات ۴۵۰ هزارتن بنزین برنامه ریزی نماید. صادر کنندگان بخش خصوصی منطقه شاندونگ نیزبه زودی ۲۰۰هزارتن بنزین به مناطق دیگر صادر خواهند نمود. حداقل دوتانکربزرگ ۶۰هزارتنی بنزین از منطقه ژوشان چین در آغازسپتامبر عازم سنگاپور، مقصد اصلی محموله های نفتی چین، خواهد شد. یکی از این چارترها متعلق به شرکت نفتی شل می باشد.

در کره جنوبی یک پالایشگاه  عمده کراکر ازماه ژوئن افتتاح شدکه دارای دواحد بزرگ می باشد. یک پالایشگاه باظرفیت  سالیانه ۷۵۰ هزار تن تولید اتیلن ودیگری باظرفیت تولید ۴۱۰ هزار تن پروپیلن. در عین حال پالایشگاه South Korea’s GS Caltex از تاریخ ۲۷ آگوست تا ۶ سپتامبر به منظور انجام تعمیرات تعطیل خواهد بود.براساس آمار واخبار منتشرشده ازنشریات نفتی کشور هند،صادرات نفتای این کشور نسبت به ماه گذشته ۵/۲۱رصد کاهش یافته‌ و درپایان جولای به ۴۷۷تن رسیده است. البته در حالی که واردات افزایشی نداشت، میزان مصرف محلی افزایش یافت وبنابراین آنچه که صادر می شد در داخل به مصرف رسید.

صادرات ماه آگوست که هنوز آمار رسمی آن منتشر نشده است بنابر اظهارات منابع مطلع نفتی بین ۴۱۴ تا۴۶۹ هزارتن وتقریبا همانند ماه جولای خواهد بود.تولید نفتا در هندوستان نسبت به ماه گذشته در حدود ۸ درصد ونسبت به سال گذشته در حدود ۱۴درصدرشد نشان می دهد. صادرات سوخت جت در ماه جولای  ن نسبت به ماه گذشته ۳۲ درصد کاهش داشته و به ۳۳۶ هزارتن رسیده است. درماه جولای صادرات۴۹۳ هزارتن بوده است ولی اعمال مقررات کرونایی و کنسل شدن پروازها باعث کاهش تقاضا ونتیجتا کاهش صادرات شد.

به طور کلی قیمت بنزین در پایانه سنگاپور برای اکتان بالا اندکی افزایش وبرای اکتان پایین اندکی کاهش نشان میدهد.گازوییل اندکی افزایش یعنی کمتر از ۳صدم دلار در هربشکه وسوخت کوره معمولی وهمچنینیوخت کوره با گوگرد بالا درحدود ۵ دلار کاهش در هرتن درتاریخ ۳۰ آگوست داشته است. در منطقه خلیج فارس همانند سنگاپور تقریبا همه محصولات سبک، بین یک دهم تا سه دهم درصد رشد نشان می دهند و سوخت کوره با گوگرد بالا ۵ دلار کاهش در هر تن رانشان می دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *