بازار آرام روغن پایه اروپا + 23 بهمن

,
بازار آرام روغن پایه اروپا

بازار آرام روغن پایه به نقل از بازار نفت و گاز ایران  و تحلیل موسسه ICIS  در اروپا ۸ فوریه:

بازاری متعادل و آرام در اروپا برای روغن‌پایه

قیمت خریدهای آنی در هفته گذشته در اروپا و در یک هفته آرام که معاملات خیلی زیادی در آن انجام نشد باثبات ماند البته گزارش‌هایی از کمبود تقاضاهای فوری در انگلستان گزارش شد که  باعث تغییرات موقت قیمت گردید ولی درمجموع بازار روغن‌پایه اروپا بازار آرام و متعادلی بود.

به گزارش گروه تحلیلی نفت و گاز از بازار روغن‌پایه در اروپا در روز ۸ فوریه مصادف با ۱۹ بهمن ،قیمت روغن‌پایه صادراتی اروپا تا حدی افزایش یافت

که به دلیل کاهش عرضه و درعین‌حال کاهش تقاضا بود و باوجود معاملات کم‌قیمت اندکی افزایش یافت. در حوزه دریای سیاه و دریای بالتیک روغن‌پایه صادراتی به دلیل افزایش قیمت حمل و هزینه‌های لجستیک در خط آهن موجود در مسیر روسیه تا لاتیوا با افزایش توأم بود.

درهرصورت قیمت روغن‌پایه گروه اول درمجموع باثبات بود و تغییری نداشت و علیرغم بسته بودن واحدهای تولیدی مربوط به شرکتEni در ایتالیا و کمبود عرضه ولی بازار توانسته بود که این کمبود را جبران کند و میزان عرضه کاملاً حالت تعادلی داشت و بازار با کمبود مواجه نشد.

از انگلستان خبرهایی به گوش رسید که حاکی از کمبود عرضه در بازار بود که باعث افزایش قیمت روغن SN150 وSN500 برای مدتی کوتاه شد که البته این افزایش در جلسات معاملات مورد تائید قرار نگرفت

و همان‌طور که اعلام شد قیمت‌ها ثبات یافت و کمبود بازار در انگلستان منجر به بالا رفتن قیمت در این منطقه شد. اغلب فعالان بازار اعلام نمودند که شاهد ثبات قیمت‌ها بوده‌اند.

لازم به ذکر است که میزان تقاضاها بستگی به نوع کاربرد روغن هست و مسلماً برای بعضی از روغن‌ها تقاضای بیشتری وجود دارد و بعضی از این فعالان بازار اعلام نمودند که در بعضی از اقلام روغن‌پایه تقاضا به‌اندازه کافی وجود نداشت

و مشکلاتی نیز در خصوص مصرف برخی روغن‌ها اعلام گردیده بود که دستگاه یا وسیله موردنظر در آن زمان نیاز به افزایش خرید روغن نداشته است. تقاضاهای روغن برای گروه دوم نیز باثبات بود و قیمت‌های روغن‌های این گروه نیز تغییری نداشتند

اما ناظران بازار معتقدند که تا پایان ماه فوریه وضعیت بازار تغییرات محدود اندکی خواهد داشت و احتمالاً کفه تقاضا پایین‌تر خواهد رفت.

قیمت روغن پایه SN500 اروپا

افزایش قیمت در روغن صادراتی منطقه بالتیک

همان‌طور که اعلام گردید بازار اروپایی درمجموع روزهای آرامی را پشت سر گذاشت و قیمت‌ها نیز تغییری نداشت ولی در منطقه بالتیک بروز برخی مسائل مربوط به حمل‌ونقل باعث کاهش عرضه در محدوده چند کشور حوزه دریای بالتیک گردید.

حتی گزارش‌های ضدونقیضی حکایت از کاهش قیمت روغن صادراتی داشت ولی اکنون مشخص گردیده است که مشکلات عرضه باعث گردید

که قیمت روغن صادراتی این منطقه کمی بالاتر از قیمت‌های صادراتی سایر مناطق اروپا باشد و دلیل آن تأخیر در تحویل محموله‌های زمینی است که از طریق خط آهن به بندرها حوزه دریای بالتیک حمل می‌گردید.

البته تقاضاهای زیادی از بازار آفریقا برای روغن‌پایه وجود داشت که از طریق بندرها آمریکا به آفریقا صادر گردید. در حوزه دریایی سیاه و ترکیه بازار کاملاً آرام بود و قیمت‌های انواع روغن متناسب با منطقه بالتیک بود.

بازار ترکیه به دلیل عرضه متناوب انواع روغن در هفته‌های گذشته، با تقاضای چندانی همراه نبود و در هفته گذشته ترکیه تقاضاهای زیادی را روانه بازار نموده و تعداد محدودی تقاضای روغن از سوی سایر کشورها در این منطقه گزارش‌شده است.

افزایش قیمت در روغن صادراتی منطقه بالتیک

افزایش قیمت در روغن صادراتی منطقه بالتیک

بازار روغن پایه در خاورمیانه

وضعیت تولید روغن پایه در اروپا و آمریکا

درحالی‌که قیمت نفت خام در هفته‌های اخیر چند رکورد پی‌درپی را شکسته است خبرهایی مبنی بر تولید و عرضه نفت خام  به بازار جهانی  از طریق ایران به گوش می‌رسد و بدین ترتیب این امکان وجود دارد که باعرضه نفت ایران به بازار تا حدی از افزایش شدیدتر  قیمت نفت خام جلوگیری شود

پیش‌بینی می‌شود که قیمت نفت خام در هفته‌های پیش رو اندکی سیر نزولی پیدا کند. در ایتالیا شرکتEni اعلام نموده است که به دلیل بروز آتش‌سوزی و تعطیلی برنامه‌ریزی نشده و  ناخواسته در کارخانه‌های روغن خود، ناچار است که تعمیرات خود را تا پایان ماه مارس ادامه دهد و از این بابت کمبود عرضه در بازار اروپایی تا حدی وجود خواهد داشت ولی انجام این تعمیرات طولانی همان‌طور که ذکر گردید تاکنون باعث فشار بر روی قیمت‌ها و یا کمبود روغن نگردیده است.

Cepsa یکی دیگر از تولیدکنندگان روغن در اسپانیا هست که قرار بود تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده خود درAlgeciras, در ماه مارس انجام دهد که شاید به دلیل کمبود عرضه از سوی ایتالیا برنامه تعمیراتی خود را به تعویق انداخته و به ماه می موکول نموده است. شرکت ExxonMobil در آمریکا تصمیم گرفته است که کارخانه تولیدیBaytown را که دارای چند پالایشگاه است و در ماه‌های اخیر دچار آتش‌سوزی شده بود با ظرفیت کمتر راه‌اندازی نماید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *