بازار جهانی آرگوس

بازار آرگوس

بازار آرگوس به گزارش بازار نفت گاز:

افزایش تورم همراه با افزایش قیمت نفت به محبوبیت جو بایدن، رئیس جمهور امریکا ضربه سنگینی وارد می کند. باتوجه به نمودار زیر، بنزین در ایالات متحده با قیمت 3.50 دلار/ USG به فروش می رسد که 1 دلار/ USG بالاتر از زمان به قدرت رسیدن بایدن در ژانویه است.

با این حال، هیچ یک از تلاش های ایالات متحده برای تغییر رفتار تولیدکنندگان نفت خام یا اوپک پلاس تأثیر چندانی نداشته است و به نظر می رسد بایدن در رویارویی با موضوعات مهم داخلی ناتوان باشد. اگر ایالات متحده بتواند چین و دیگر واردکنندگان نفت را متقاعد کند تا ذخایر استراتژیک خود را آزاد کنند، ممکن است تا حدودی شرایط تغییر کند.

اما بازار فعال (در حال حرکت) است و در اینجا میتوان گفت که عوامل کلیدی اوپک پلاس توجه کمتری به افزایش تسریع در تولید دارند. اوپک پلاس بارها درخواست های ایالات متحده، ژاپن و هند برای اعلام رسمی تولید بیشتر از برنامه حجم تعیین شدۀ 400.000 بشکه در روز را رد کرده است. اکنون بنا بر گزارشات، ایالات متحده از سایر تولیدکنندگان نفت خواسته است تا در انتشار هماهنگ ذخایر استراتژیک با هدف کاهش قیمتها به آن بپیوندند؛ اگرچه دولت این موضوع را بطور کامل تأیید نکرده است. سخنگوی کاخ سفید گفت که با بسیاری از کشورها من جمله چین در رابطه نیاز به تأمین تقاضای عرضه در بلند مدت وارد بحث شده ایم.

ایالات متحده به دنبال یک اوپیک موقت، سازمانی متشکل از کشورهای واردکنندۀ نفت، است تا در برخی مواقع جایگزین اوپک پلاس شود. اما همراهی سایر کشورها با انتشار ذخایر خام دشوار است. برخی از اعضای اروپایی آژانس بین المللی انرژی در گذشته با استفاده از سهام استراتژیک به منظور مدیریت قیمتها بجای اختلال در عرضه مخالفت کرده اند و چین ممکن است تمایلی به موافقت با این برنامه نداشته باشد. پالایشگاهها کمتر از دو سوم 7 میلیون بشکه عرضه شده از ذخایر چین را در ماه دسامبر، علیرغم قیمت 10 دلار در هر بشکه اعلام کردند.

درخشش شیل ایالات متحده

افزایش تولید نفت شیل ایالات متحده به گمانه زنی ها درمورد سرعت بخشیدن به روند تولید در سال آینده دامن می زند زیرا قیمتهای بالای نفت سود بی سابقه ای برای شرکتها در پی خواهد داشت. EIA در گزارشات ماهانه بهره وری حفاری خود (DPR) پیش بینی می کند که تولید نفت در هفت منطقه اصلی شیل امریکا در این سه ماهه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، نزدیک به 400.000 بشکه در روز یا 5 درصد افزایش خواهد یافت.

تولید در حوزه پرمین در حال افزایش است؛ جایی که انتظار می رود تولید نفت در این سه ماهه 530.000 بشکه در روز یا 12 درصد افزایش یابد. براساس پروژه های EIA، تولید پرمین در ماه آینده از میزان پیش از همه گیری ویروس کووید-19 در مارس 2020 فراتر خواهد رفت. اما باتوجه به نمودار زیر، تولید سایر مناطق به میزان 140.000 بشکه در روز معادل 4 درصد سالانه کاهش خواهد یافت.

EIA در آخرین چشم انداز کوتاه مدت خود (STEO) پیش بینی های تولید نفت ایالات متحده برای سال آینده را 170.000 بشکه در روز اصلاح کرده است. طبق گزارشات بازار نفت گاز شرکت خدماتی بیکر هیوز، بیش از 460 سکوی حفاری نفت فراساحلی در هفته منتهی به 19 نوامبر، یعنی دو برابر سال گذشته، وجود دارد. براساس پروژه های EIA، تولید دسامبر در مناطق DPR-7 تا 85.000 بشکه در روز یا 1 درصد افزایش می یابد اما باید در نظر داشت که شرکتهای شیل فعالیت های شان را پس از همه گیری ویروس کووید-19 دوباره متعادل می کنند.

انتقاد بایدن از شرکتهای نفتی در پی قیمت بالای بنزین

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده از شرکتهای نفت و گاز انتقاد کرده است که سودهای قابل توجهی از افزایش قیمت انرژی بدست می آورند و مجدد از کمیسیون تجارت فدرال (FTC) درخواست کرد تا درصورت وجود هرگونه دستکاری قیمتها در بازار بنزین شدیدآ برخورد کنند. بایدن در نامه ای به لینا خان، رئیس FTC نوشت که دو شرکت بزرگ نفت و گاز در ایالات متحده که همزمان با ارزشهای بازار ارزیابی می شوند،

در مسیری هستند که درآمد خالص خود را در سال 2019، آخرین سال قبل از همه گیری، تقریبآ دو برابر کرده و سود خود را صرف خرید سهام می کنند؛ من نمی پذیرم که امریکایی های سخت کوش به دلیل رفتارهای ضد رقابتی یا غیر قانونی پول بیشتری برای گاز بپردازند.

کاخ سفید در ماه ژوئیه با اشاره به روند متفاوت قیمتهای نفت خام و بنزین از FTC بعنوان تنظیم کنندۀ اصلی ضد انحصار دولت ایالات متحده درخواست کرد که گزارشی مبنی بر دستکاری بازارهای نفت و گاز ارائه دهد. تا به امروز، پاسخ کمیسیون تشویق کارکنان به افزایش نظارت بر ادغام صنعت انرژی بوده است.

اما بایدن FTC را ملزم به بررسی شواهد مبنی بر ضایع کردن حقوق مصرف کنندگان نفت و گاز کرد. کاخ سفید تاکنون اکثر انتقادات خود را متوجه اوپک پلاس به دلیل عدم بازگرداندن سریع عرضه به بازار کرده است.

محدود شدن اورال امریکا با بازگشت مارس

به دنبال افزایش تولید مارس پس از اختلالات ناشی از طوفان، صادرات اورال روسیه که در بالتیک بارگیری می شود به سواحل خلیج امریکا به شدت کاهش یافته است. محموله های اورال بالتیک به سواحل خلیج پس از شروع مجدد در اوایل نوامبر در پلتفرم های مارس فراساحلی شیل و اورسا کاهش یافته است.

شل در 5 نوامبر اعلام کرد که صادرات نفت و گاز طبیعی را ازطریق تأسیسات دلتای غربی 143-A آغاز کرده است که در اواخر آگوست توسط طوفان آیدا آسیب دید. شل سکوی فراساحلی آلیمپوس را در ابتدای اکتبر خریداری کرد. داده های ورتکس نشان می دهد که تحویل در هشت ماه اول سال بطور متوسط کمی بیش از 30.000 بشکه در روز بوده است.

تقاضای بالا برای اورال بالتیک در سواحل خلیج همزمان با کاهش علاقه خرید از بازار کلیدی شرق چین در میان اقتصاد آربیتراژ ضعیف بود. تنها یک محموله عمده از اورال بالتیک در ماههای اخیر به مقصد چین حرکت کرده است. فقدان تقاضای بلند مدت، چه در اقیانوس اطلس و چه در شرق سوئز، میتواند اورال بالتیک را در طول چرخه تجاری دسامبر تحت فشار قرار دهد؛ اگرچه دسترسی محدود به نفت خام بصره در عراق در ماه آینده خرید آن را افزایش دهد. اخیرا اورال بالتیک با تخفیفی نزدیک به 1.45 دلار/ بشکه در دریال شمال Dated مورد بحث قرار گرفت.

نگرانی خریداران نفت نیجریه از بی اعتباری در بازار

تمایل آسیا- اقیانوسیه به نفت خام نیجریه رو به کاهش است؛ چرا که تأخیر در بارگیری و اختلال اعتبار صادرات نفت خام این کشور را از بین می برد. طبق ارزیابی های آرگوس، وجود برخی مشکلات تولید نیجریه را به 1.39 میلیون بشکه/ روز در اکتبر کاهش داد که 110.000 بشکه/ روز در مقایسه با دسامبر کاهش داشت.

در حالی که قبلآ 3-5 میلیون بشکه از این شرکت خریداری می کرد. پیش از انتشار برنامه ژانویه، 15 میلیون بشکه نفت خام بارگیری شدۀ نیجریه در دسامبر از مجموع 50 میلیون بشکه، فروخته نشده باقی ماندند. این روند برخی از گریدهای مهم را هم تحت تأثیر قرار داده است. صادرات متوسط شیرین Bonny Light از 27 اکتبر پس از تعطیلی خط تولید Nembe Creek Trunk با ظرفیت 150.000 بشکه/ روز به دلیل نشتی در شرایط فورس ماژور قرار گرفت.

این امر تولید Bonny Light را از 150.000 بشکه/ روز در 9 ماه اول سال به 10.000-12.000 بشکه در روز کاهش داده است و عملیات بارگیری را به یک بار در هر سه هفته محدود کرده است. همچنین Aiteo در 5 نوامبر نشت بالا در یک چاه غیر تولیدی در میدان نفتی سانتا باربارا جنوبی در بلوک OML 29 را گزارش داد؛ این بلوک میزبان چندین میدان است که به تولید Bonny Light کمک می کنند. محموله های براس ریور با بیش از 30 روز تأخیر بارگیری شدند.

پیشی گرفتن تقاضای جت اروپا از عرضه آن

تقاضا برای سفرهای هوایی در اروپا رو به افزایش است اما تولید پالایشگاه به دلیل هزینه های عملیاتی بالا، عرضه کم مواد اولیه و حاشیه های نسبتا ضعیف نمی تواند سرعت خود را حفظ کند. با کاهش مجدد محدودیت های سفر در ایالات متحده، فعالیت ها شتاب بیشتری می گیرد. برخی از فرودگاهها و خطوط هوایی با تقاضاهای فصلی بیشتری در اکتبر مواجه بودند.

طبق گزارشات یک شرکت بزرگ هواپیمایی اروپا به آرگوس، برنامه پرواز آنها به ایالات متحده 90 درصد بیشتر از همه گیری کرونا در دسامبر خواهد بود. ویلی والش، مدیر کل انجمن حمل و نقل بین المللی هوایی (یاتا) گفت که بازار جهانی اکنون بطور بالقوه با کمبود مواجه است.

پالایشگاههای اروپایی با افزایش هزینه های عملیاتی مواجه هستند و به همین دلیل، عرضه را کاهش می دهند. هزینه های بالای هیدروژن باعث کند شدن کارکرد هیدروکرکر و هیدروتریتر می شود. پریمیوم جت به نفت خام دریای شمال Dated تا 17 نوامبر همچنان 2 دلار کمتر از پریمیوم دیزل بود.

ترافیگورا انتظار دارد که در مارس 2022 حاشیه سود از گازوئیل پیشی بگیرد. داده های آرگوس نشان می دهد که نفتا از زمان همه گیری تا الان بالاتر از سوخت جت معامله شده است. فعالان بازار انتظار دارند که جت تا نیمه دوم سال آینده بطور مداوم بالاتر از نفتا معامله شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *