چشم انداز بازار جهانی اوره

,
چشم انداز بازار جهانی اوره

چشم انداز بازار جهانی اوره از نگاه ICIS در هفته منتهی به ۸ سپتامبر به نقل از بازار نفت و گاز ایران

ترجیح فروشندگان اوره به فروش اوره به اروپا به جای هند

فعالیت بازار اوره در هفته منتهی  به ۸ سپتامبر با توجه به مناقصه آینده هندوستان کم جنب و جوش بوده است.
قیمت های مناقصه هندوستان در حدود ۶۰۰ دلار در هر تن بر اساس ترم CFR بوده است.اندونزی اوره پریل وته مانده اوره گرانول خود را به فروش می‌رساند.تولید در‌ اروپا علی رغم بهبود نسبی اوضاع گاز بازهم پایین است.هنوز انگیزه های لازم برای شروع خرید در اروپا وآمریکا وبرزیل وجود ندارد.
پس از افزایش قیمت گاز در ماه آگوست و با توجه به در پیش رو بودن مناقصات هند ، در حال حاضر بازار فعالیت چندانی را شاهد نیست. اگر قیمت ها در مناقصه هند پایین تر از حد  انتظار باشد تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند که محصولات خود را در هفته  های آینده به آمریکا برزیل و اروپا صادر کنند. انتظار قیمت در مناقصه هندوستان بین ۶۷۰ تا ۶۸۰ دلار است .شرکت Gresikاندونزی ۳۵ هزار تن اوره پریل خود را به قیمت هایی پایین تر از۶۰۰ دلار در هر تن به فروش رسانده است ولی این معامله هنوز تایید نشده است.

ترجیح فروشندگان اوره به فروش اوره به اروپابه جای هند

مقایسه قیمت ها در مصر، خلیج فارس ، و چین در روز ۸ سپتامبر نشان می دهد که در طی ماه آگوست در هر سه منطقه قیمت اوره افزایشی بوده و در ماه سپتامبر نیز ادامه یافته است و اکنون قیمت اور ه مصر با حدود ۸۷۰ دلار  در هر تن نسبت به قیمت اوره خلیج فارس با حدود ۷۰۰ دلار در هر تن واوره چین‌ با حدود۵۶۰ دلار در هر تن بالاتر است. در تمام طول سال جاری و سال گذشته قیمت اوره مصر از قیمت خلیج فارس و چین بالاتر بوده است ولی در برخی از مقاطع همچون ماه های اول سال جاری میلادی قیمت اوره در هر سه منطقه برابر بوده و همزمان کاهش های شدیدی را تجربه نموده است که بعد از حمله روسیه به اوکراین با جهش های شدید نیز مواجه شده است.

چشم انداز آینده اوره نشان می دهد که خریداران اوره در هنگام کاهش قیمت ها فرصت را مناسب دانسته و خرید خواهند نمود. قیمت گاز همچنان در اروپا بالاست و مسائل لجستیک و حمل برای واردات به اروپا کماکان باقیست. به نظر نمی رسد که تقاضا از سوی برزیل آنگونه که انتظار می رفت مجددا آغاز شود.

گاز در صدر مشکلات اروپا

از زمانی که شرکت گس پروم روسیه اعلام نمود که خط یک نورد استریم خود را به دلیل انجام تعمیرات تعطیل نموده است قیمت گاز نیز به بالاترین حد خود رسیده است. تا روز ۵ سپتامبر از جاری شدن گاز در این خط لوله که به شبکه خطوط لوله گاز آلمان وصل می شود خبری نبوده است. روسیه بعد از حمله به اوکراین و تحریم شدن از سوی کشورهای اروپایی برای صادرات گاز خود به اروپا درخواست پرداخت با روبل را نموده بود ولی به گفته یک مقام روسی برای صادراتLNG از پروژه دوم ساخالین درخواست روبل نخواهد کرد.
در کشورهای حوزه  دریای سیاه ،آخرین معامله انجام شده مربوط به شرکت Socar آذربایجان بوده که ۵۰۰۰تن اوره را برای حمل در ماه سپتامبر به فروش رسانده است. قیمت‌ فروش این محموله بین ۷۲۰تا ۷۳۰دلار در هر تن بوده است . در اوکراین با توجه به اینکه بیشتر کارخانه های تولید اوره تعطیل شدند  تحرکی در بازار مشاهده نشد.واحد تولید اوره  Ostchem’s Cherkassy قرار بود در نیمه دوم سپتامبر مجددا آغاز به کارنماید اگرچه بخش اعظم این واحد به تولید اوره آمونیوم نیترات اختصاص خواهد داشت.

برای اطلاع از بررسی وضعیت بازار اوره جهانی کلیک کنید.

کاهش تولید اوره و افزایش مشکلات حمل و واردات

بر اساس بازار جهانی اوره در اروپا عرضه اوره گرانول در هفته منتهی به ۸ سپتامبر بین ۹۳۰ تا ۹۵۰ یورو بر اساس ترم تحویل FCA بود هر چند که تمایل اندکی برای خرید وجود داشت. قیمت گاز همچنان در بالاترین سطح خود بوده و ۲۰ تا ۳۰ یورو در هر ملیون BTU بالاتر از حدی است که واحدهای تولیدی می توانند تولید خود را آغاز کنند. در حدود ۷۰ درصد ظرفیت تولید اوره در اروپا همچنان در حال تعطیل به سر می برد. تولید اوره نسبت به ماه قبل  ۳۰۰۰۰۰ تن کاهش یافته که به معنی واردات بیش از ۲۵ کشتی اوره از هم اکنون تا ماه دسامبر سال جاری خواهد بود و سوال خیلی مهم این است که آیا اروپا قادر خواهد بود که چنین حجمی از اوره را با توجه به مشکلات زیاد در بخش حمل و نقل به اروپا وارد نماید.

در انگلستان قیمت اوره در مزارع در حدود ۸۰۰ پوند می باشد. در ایرلند واردکنندگان، محموله های  مورد نیاز خود رااز شمال آفریقا و احتمالاً از اندونزی وارد کرده‌اند که به تدریج واصل خواهد شد. در ایتالیا عجله و شتابی برای خرید اوره وجود ندارد و اولین تقاضا مربوط به ژانویه سال ۲۰۲۳ میباشد. معامله گرانی که دارای انبار هستند قیمت های خود را بر روی ۸۵۰ تا ۸۵۵ دلار در هر تن بر اساس تحویل در بیرون انبار تعیین کرده اند. وارد کنندگان اوره به صورت جداگانه اوره خود را به قیمت ۸۷۵ تا ۸۸۰ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویلFCA به فروش می‌رسانند ولی قیمت های آنها در قیاس با تولیدکنندگان رقابتی نیست.

چشم انداز بازار جهانی اوره

معاملات انجام شده اوره توسط کشور مصر از شروع سال میلادی تاکنون نشان می دهد که بیشترین میزان فروش اوره مصر در ماه می و به میزان ۱۴۰هزار تن بوده است. در این ماه قیمت اوره پریل مصر ۶۷۰ دلار در هر تن و قیمت اوره گرانول در حدود ۷۰۰ دلار بوده است. بالاترین قیمت اوره مصر۱۱۳۰ دلار در هر تن و مربوط به اوره گرانول در ماه آوریل بوده است. کشور مصر یکی از مهمترین تامین کنندگان اوره اروپا بوده و با توجه به بحران گاز و گرانی قیمت آن  در اروپا و تعطیل شدن بیش از ۷۰ درصد از ظرفیت تولید در اروپا صادرات این کشور به اروپا اخیراً بیشتر شده است.

برای اطلاع از چشم انداز 12 ماهه بازار اوره کلیک کنید.

• عمان
به گزارش تیم تحلیلی نفت و گاز و در تحلیل بازار جهانی اوره در معاملات انجام شده اوره در خاورمیانه ودر کشور عمان آخرین معامله انجام شده برای ۴۰ هزار تن اوره گرانول  با قیمت ۷۰۰ دلار در هر تن و بر اساس ترم تحویل فوب برای تحویل در ماه اکتبر گزارش شده است.
• امارات
شرکت Fertiglobe محموله های را برای مناقصه بعدی هندوستان آماده کرده است.
• عربستان،بحرین ،قطر
در عربستان سعودی بحرین و قطر هریک از تولیدکنندگان حداقل  یک محموله برای مناقصه هند آماده خواهند نمود ولی مشخص نیست که قیمت آنها مساوی با قیمت محموله های باشد که به چین و روسیه صادر می گردد.
• ایران
قیمت های اوره ایران نسبت به قبل افزایش یافته و به ۵۶۰ تا ۵۹۰ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویل فوب رسیده است.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *