تازه ترین تحلیل بازار جهانی اولفین ها

قیمت بازار جهانی اولفین ها

تازه ترین تحلیل از بازار جهانی اولفین ها در روز ۲۴ژوئن به تحلیل بازار نفت و گاز ایران در این مقاله خبر از تمایل پایین به خرید اتیلن آسیا  در هفته منتهی به ۲۴ژوئن می دهد همچنین در کره جنوبی،شرکت Lotte Chemicalواحد استیم کراکر خود را که با خوراک نفتا کار می کند در روز ۲۴ژوئن در شهر Yeoso پس از انجام تعمیرات اساسی باز گشایی نمود.

ترس از آینده اتیلن در اروپا و احتمال رکود

فضای حاکم برمعاملات اتیلن در اروپا در هفته منتهی به ۲۴ ژوئن خیلی محتاطانه وتا حدی کساد بود زیرا فعالان بازار نگران آینده کاهشی وبدون رونق اقتصاد کلان در آینده  وترس از دوران رکود وبحران اقتصادی هستند. تورم در غرب اروپا به ۱۰درصد رسیده وانصراف از خرید باعث گردیده که پیش بینی ها مبتنی براین باشد  که پایان سال میلادی وشروع سال ۲۰۲۳  یک وضعیت شدید رکود اقتصادی رخ خواهد داد.

یکی از فعالان بازار گفته است که آنها که فکر می کنند بازار اتیلن قوی وباثبات  می شود در واقع خود را فریب می دهند. ارزیابی پلتس در روز ۲۴ ژوئن از قیمت اتیلن با شرایط تحویل به صورت  آزاد(FD )به شمال غرب اروپا در طی مدت  ۳تا۳۰روز،با ۶۵ یورو کاهش نسبت  به روز ۲۳ ژوئن وبا ۷۴ یورو کاهش نسبت به هفته قبل به ۱۲۹۵ یورو رسیدکه ۱۸درصد نسبت به قیمتهای مندرج در قراردادها که از سوی کارخانه تولیدکننده اعلام شده ،کمتراست وتعداد تقاضاهای خرید آنی نیز کمتربوده است.

بازار مونو اتیلن گلایکول اروپا برای تحویل فوری با توجه به تولید زیاد این محصول ،با زیادی عرضه و کاهش قیمت مواجه است.

از سوی دیگر انتظار می رود واردات این محصول از آمریکا به کاهش بیشتر قیمت بینجامد .شرایط بد اقتصاد کلان و کاهش قیمت مونواتیلن گلایکول در سطح جهان باعث می شود که تقاضا کم شود وفروشندگان ناچارشوند محصول خودرا باتخفیف به فروش برسانند

در هفته منتهی به ۲۴ ژوئن، قیمت هر تن محصول مونواتیلن گلایکول با ۲۰تا۳۰یورو  کاهش به ۷۱۵یورودر هر تن برسد.

جدول قیمت نفت و محصولات نفتی

تعداد اندک خریداران اتیلن در آسیا

در بازار جهانی اولفین هاتمایل به خرید اتیلن آسیا  در هفته منتهی به ۲۴ژوئن با توجه به با کاهش قیمت فراورده های پایین دستی همچون فراورده های تولیدی استایرن مونومر و مونواتیلن گلایکول،در حد پایینی قرار گرفت.مذاکرات در بازارهای شمال شرق آسیا، بین ۹۵۰تا۹۸۰دلاربراساس ترم تحویل CFR چین دنبال  شد که با توجه به حاشیه سود پایین مشتقات اتیلن،خریداران چندانی در بازار نبودند.

سود مونواتیلن گلایکول در روز ۲۴ ژوئن ۱۴۸ دلاردر هرتن نسبت به قبل کاهش یافت در صورتی که در هفته منتهی به ۱۷ژوئن ۷۹دلار در هرتن کاهش یافته بود.سود حاصل از فروش استایرن مونومر نیز۱۳۵.۴۰دلار در تن درهفته منتهی به ۲۴ژوئن کاهش یافت.

در روز ۲۴ ژوئن قیمت مونواتیلن گلایکول چین در ارزیابی ها با ۷۵ دلار کاهش نسبت به قیمت هفته قبل به ۵۶۰دلار در هر تن رسید،در حالی که قیمت CFRجنوب شرق آسیا با ۷۰دلار کاهش به ۵۷۰ دلار در هر تن رسید.

قیمت های مندرج در قراداد های شرکت MEGlobe با ۲۰دلار افزایش به ۹۱۰دلار در هرتن براساس ترم CFR آسیارسید.قیمت هر تن مونواتیلن گلایکول تولیدی  شرکتSABICبا ۱۰دلار افزایش در هر تن به ۱۰۴۰دلار براساس ترم تحویل CFRآسیا رسید.

شرکت شل نیز قیمت این محصول را با۳۰دلار افزایش در هر تن به ۹۳۰دلار در هر تن براساس ترم تحویل CFR آسیا رساند.در اروپا در هفته منتهی به ۲۴ ژوئن قیمت این محصول با کاهش ۲۰دلار در هر تن به ۷۰۰ دلار براساس ترم تحویل CIF بنادر سه گانه اروپا رسید.

خریداران-اتیلن-در-آسیا

خریداران-اتیلن-در-آسیا

برای اطلاعات همه چیز درباره پروپیلن + 2 روش تولید آن کلیک کنید.

افزایش ذخایر مونواتیلن و پلی استر

ذخایر مونواتیلن گلایکول براساس اطلاعات موجود در سطح خوبی قراردارد وبالغ بر۱.۱میلیون تن از این ماده ذخیره شده است.ذخایر بالای پلی استر نیز باعث کاهش قیمت مونواتیلن گلایکول شده است زیرا خریداران همچنان به دلیل کاهش تقاضا هم در بازار محلی وهم در بخش صادرات  در انجام خریدخود احتیاط به خرج می دهند.

باتوجه به نگرانی های موجود در خصوص احتمال کسادی و عدم رونق در بازار، تقاضا برای پلی استر ضعیف بوده است و منابعی در بازار اعلام نمودند که خوش بینی چندانی نمی توان به آینده بازار داشت.

معاملات مونو اتیلن گلایکول در جنوب شرق آسیا نیز ضعیف بوده است. معامله‌گران در انتظار بازگشایی واحد جدید و تاسیس تولید مونو اتیلن گلایکول شرکت پتروناس مالزی هستند که قرار است با ظرفیت ۷۵۰ هزارتن در سال،در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ شروع به کار نماید.

درخبرهای مربوط به واحد‌های تولیدی در چین،مجتمع پتروشیمی متعلق به شرکت سینوپک در جین شأن واقع در شانگهای پس از وقوع انفجار در این مجتمع با ظرفیت تولید ۶۰۵هزار تن مونواتیلن گلایکول در سال ،در روز ۱۸ژوئن ،این واحد تعطیل گردید وتا ماه آگوست تحت تعمیرات خواهد بود.

در کره جنوبی،شرکت Lotte Chemicalواحد استیم کراکر خود را که با خوراک نفتا کار می کند در روز ۲۴ژوئن در شهر Yeoso پس از انجام تعمیرات اساسی باز گشایی نمود.این واحد استیم کراکرسالانه ۱.۲۳ ملیون تن اتیلن و۶۴۱۰۰۰تن پروپیلن تولید می کند.

راه اندازی این واحد باعث افزایش عرضه اتیلن وپروپیلن وکاهش احتمالی قیمت می گردد. در جنوب شرق آسیا ،خریدهای آنی به دلیل در دسترس نبودن کشتی محدود بود.

9 - بازار نفت و گاز پتروشیمی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *