بررسی و چشم انداز بازار جهانی متانول

بازار جهانی متانول

بررسی و چشم انداز بازار جهانی متانول در دهه پایانی ماه ژوئن از با سیر نزولی متانول تا  سردی بازار کره وتایوان  متاثر ازچین همراه بوده است. 

قیمت هر تن متانول در چین براساس ترم تحویل CFRچین در حدود ۳۰۰ دلار در هر تن و در اروپا کمی کمتر از ۴۰۰ دلار در هر تن است. در آمریکا قیمت هر تن متانول در حدود ۳۶۰ دلار است.

سیر نزولی متانول مقایسه تغییرات قیمتی  متانول در روتردام، چین و آمریکا برای تحویل فوری و تاریخچه تغییرات آن از ژوئن  سال ۲۰۱۹ تا کنون نشان می دهد که پس از اوجگیری قیمت متانول در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۱، به تدریج بازار متانول سیر نزولی پیداکرده و تا ژوئن سال ۲۰۲۲ به کاهش خود در هرسه منطقه ادامه داده است و این کاهش قیمت  در چین بیشتر و در اروپا کمتر بوده است.

سیر نزولی متانول

بازار جهانی متانول در جنوب شرق آسیا کلیه واحدهای تولید متانول در این هفته فعال بودند به جز واحد تولیدی شماره ۲ متانول شرکت پتروناس که هم اکنون در دوران تعمیرات اساسی ۸ هفته ای خود قرار دارد. این واحد قرار است ظرف دو هفته آینده مجددا راه اندازی شود.

یکی دیگر از واحد های این منطقه قرار است تعمیرات اساسی خود را در پایان سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ آغاز نماید. میزان متوسط بهره برداری از کارخانه های متانول چین در حدود ۵۷ درصد ظرفیت اسمی کارخانه های تولیدی و یا ۷۸ درصد از ظرفیت موثر در این هفته بوده است. تولید متانول درچین ممکن است در هفته آینده کم شود زیرا بعضی از واحدها تعمیرات اساسی خود را آغاز خواهند نمود.

امکان آربیتراژ متانول

تفاوت قیمت متانول در نقاط مختلف جهان باعث می گردد که تولیدکنندگان به فکر صادرات بیفتند و سرعت عمل در انجام صادرات ازطریق آربیتراژ ازمناطقی که قیمت پایین تر است به مناطقی که قیمت بالاتر است می‌تواند سود خوبی به همراه داشته باشد. تفاوت ۵۰ تا ۱۰۰ دلاری قیمت در هر تن در صورتی که هزینه حمل مناسب باشد باعث رغبت هرچه بیشتر صادرکنندگان به صدور محصولات خود به مناطق دیگر می شود.

انجام صادرات از جنوب آمریکا به شمال آمریکا و از خاورمیانه به جنوب شرق آسیا و یا از خاورمیانه  به شمال آمریکا از جمله مواردی است که برای آربیتراژ مناسب است.

امکان آربیتراژ متانول

امکان آربیتراژ متانول

عقب نشینی کارخانجات تولیدی از ظرفیت اسمی

اگر چین را به مناطق مختلف تقسیم کنیم باید بگوییم که میزان متانول تولیدی در این کشور در شمال بیشتر از سایر مناطق بوده  است و پس از آن منطقه شمال غرب و شرق بیشترین ظرفیت های تولید متانول را دارند. ظرفیت اسمی کارخانه ها در زمان تولید و نصب دستگاه ها ممکن است خیلی بالا باشد اما وقتی واحد ها راه اندازی می شوند و به دلایل متعدد امکان بهره برداری از واحد ها در سقف اعلام شده و ظرفیت اسمی ممکن نیست.

و میزان تولید عملا در حد بسیار پایین تر از ظرفیت اسمی قرار می گیرد به عنوان مثال در شمال که بالاترین ظرفیت تولید متانول در چین را دارد تنها ۵۶ درصد از ظرفیت اسمی به بهره برداری رسیده است البته در جنوب اوضاع بهتر بوده و در حدود ۸۵ درصد ظرفیت اسمی بهره برداری انجام شده است. در مجموع میزان بهره برداری موثر از صنایع تولید متانول چین در کلیه مناطق به طور متوسط۷۸ درصد بوده است.

قیمت جهانی اوره و متانول

 سردی بازار کره و تایوان  متاثر از چین

اعتصاب رانندگان کامیون در کره جنوبی در روز ۱۵ ژوئن خاتمه یافت و در هفته سوم ژوئن اثرات آن با تحویل و تولید کالاهای اصلی به وضعیت قبلی و نرمال برگشت. بازار متانول کره جنوبی با ثبات بود ولی  معاملات چندانی صورت نگرفت. قیمت ها اندکی کاهش یافتند زیرا در چین بازار حالت رکود داشت و این رکود به کره نیز منتقل شد.

شاخص های قیمت در شروع ماه ژوئن سریعا کاهش یافتند و  قیمت های تحویل فوری متانول کره جنوبی  در سطوح بالایی قرار ندارد. ذخایر نگهداری متانول در حد متوسط و یا رو به بالا هستند زیرا با توجه به کاهش تقاضا مخازن در حال پر شدن هستند.

اعتصاب رانندگان کامیون در کره جنوبی

خریداران متانول اعلام کردند که آنها قادر هستند متانول را با قیمت پایین  تهیه کنند البته تقاضا برای محصولات اصلی مرتبط با متانول و یا مشتقات آن در حد مناسبی قرار دارد. واحد تولید اسید استیک و مشتقات آن در میزان بالایی مشغول به تولید هستند و متقاضیان خوبی برای خرید متانول محسوب می شوند.

در بازار جهانی متانول قیمت در تایوان نیز همانند کره جنوبی و چین کاهش یافت هر چند که وضعیت عرضه و تقاضا در این کشور تغییر چندانی نداشت. 

تقاضا برای فرمالدهید (Formaldehyde) بالا بود و دو واحد تولیدی در حد ظرفیت متوسط تا بالا مشغول کار بودند. میزان بهره برداری از بخش تولید MTBE تا ۸۰ درصد افزایش یافت و اغلب واحدهای تولیدی با میزان زیاد تولید مشغول  تولید  بودند و فقط واحدهای  با ظرفیت های، متوسط برای مدت طولانی در شرایط مناسبی قرار نداشتند. بازار MTBE نیز با توجه به گرانی قیمت نفت خام بازار مناسبی بود.

قیمت متانول آسیایی

تفاوت در قیمت های جهانی متانول

قیمت های جهانی متانول در مناطق مختلف جهان نشان می دهد که که در آمریکا و کانادا قیمت این محصول از سایر مناطق جهان بالاتر است و تقریبا بین ۵۹۹ تا ۷۹۰ دلار نوسان دارد.

در غرب اروپا و در روتردام قیمت ها بین ۳۶۷ تا ۵۵۰ یورو و در آسیا نیز قیمت های کره و تایوان بین ۳۷۰ تا ۳۹۰ و قیمت های چین بین ۲۷۰ تا ۳۸۵ دلار می باشد . البته نوع وسیله حمل و محل تحویل و شرایط خرید فوری و دراز مدت بر روی قراردادها تاثیر می گذارد اختلاف قیمت ها در مناطق مختلف بیشتر به چنین مواردی مربوط می گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *