بازار روغن پایه در منطقه خاورمیانه

بازار روغن پایه در منطقه خاورمیانه

تحلیل موسسه ICIS از بازار روغن پایه در منطقه خاورمیانه در روز ۷ آوریل:

قیمت روغن پایه گروه یک SN150 ایران بر اساس ترم تحویل بر روی عرشه کشتی در بنادر جنوبی ایران از قرار هر تن ۸۲۳ تا۸۶۰ دلار به فروش رفت که نسبت به چهار هفته قبل تغییری نداشت.

کاهش مصرف روغن در ماه رمضان

در هفته منتهی به ۷ آوریل که مصادف با ۱۸ فروردین بود وضعیت روغن های پایه گروه یک در خاورمیانه با ثبات بود و البته تعداد معاملات انجام شده نیز محدود بود.

اگرچه در ماه رمضان در کشورهای اسلامی در ساعات پایانی روز تردد ها افزایش می یابد و معمولا مصرف بنزین در این کشورها زیاد می شود

ولی در خصوص روغن پایه چنین نیست زیرا در ساعات پایانی که امکان کار و فعالیت بیشتری هست

اماکن صنعتی و جاهایی که نیاز به روغن پایه دارند عمدتا تعطیل و یا در پایین ترین میزان فعالیت خود قرار دارند

و ساعات کاری در طول روز نیز کاهش می یابد. بنابراین قیمت روغن افزایش نمی یابد و اگر تغییری باشد تغییر در جهت کاهش تقاضا و کاهش قیمت است.

بعنوان مثال روغن SN500 که از روغن های گروه یک است به میزان کافی به بازار عرضه شد و تا حدی باعث شیب نزولی قیمت در شارجه گردید.

روغن های گروه دوم نیز معاملات چندانی نداشتند و قیمت ها باثبات بود. تقاضای آنی برای روغن های گروه دوم با منشا آسیایی وجود نداشت و عرضه این روغن هم به بازار خاور میانه محدود بود.

هندوستان و امارات خریداران روغن ایران

در هفته منتهی به ۷ آوریل و براساس آمارها و گزارشات منتشر شده، یک محموله ۳۰۰۰ تنی روغن پایه از بندر بوشهر ایران به مقصد امارات متحده و با هزینه حمل ۴۰ تا ۴۵ دلار در هر تن ارسال گردید.

همچنین یک محموله ۳۰۰۰ تنی از بندر امام خمینی به مقصد امارات و با هزینه ۳۰ تا۵۰ دلار در هر تن صادر گردید.

یک محموله ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تنی از ایران به مقصد هندوستان و با هزینه حمل درحدود ۴۰ دلار صادر شد.

ضمنا از ابوظبی در امارات نیز یک محموله ۵ تا۶ هزار تنی به هندوستان با هزینه ۳۰ دلار در هر تن صادر شد.

پیش بینی می شود که میزان تولید روغن پایه در نیمه دوم سال میلادی در منطقه خاور میانه با ثبات باشد و یا اینکه در قیاس با نیمه اول سال میزان عرضه کمتر گردد.

یک تولید کننده روغن پایه گروه سوم در منطقه خاورمیانه اعلام نموده است که از نیمه ماه می تعمیرات برنامه ریزی شده خود را آغاز خواهد نمود

ضمن اینکه یک واحد تولیدی دیگر روغن های پایه گروه سوم به صورت پیش بینی نشده ای تعطیل و تحت تعمیرات قرار گرفته است که کاهش عرضه روغن های گروه سوم را به دنبال داشته و قیمت نیز اندکی افزایش یافته است.

هندوستان وامارات خریداران روغن ایران

هندوستان و امارات خریداران روغن ایران

بازار به تدریج خود را با شرایط جدید منطبق می سازد

بررسی های تیم تحلیلی نفت و گاز از وضع موجود بازار نشان می دهد که شوک اولیه حاصل از حمله روسیه به اوکراین کاهش یافته است و خریداران و فروشندگان به دنبال جایگزین کردن تولیدات روسی هستند.

در این میان دو کشور هندوستان و چین تمایل زیادی به خرید محصولات روسی با تخفیف زیاد دارند و از این فرصت برای پر نمودن انبارهای خود استفاده می کنند.

اگرچه تعیین قیمت نفت خام تا حد زیادی به وقایع روسیه و اوکراین بستگی دارد ولی پیش بینی ها نشان می دهد که اوضاع در آینده به بدی روزهای اول حمله نخواهد بود وبازار توانسته است تا حدود زیادی خود را با شرایط جدید وفق دهد .

اگر چه کشورهای آلمان و فرانسه گاه و بیگاه اعلام می نمایند که مایل به قطع روابط تجاری با روسیه نیستند ولی سیاست های کلی اتحادیه اروپا مانع از تصمیم انفرادی کشورها می گردد.

وابستگی شدید کشورهای اروپایی به انرژی و بخصوص گاز روسیه، دشواری های زیادی برای آنها فراهم نموده است ولی به نظر نمی رسد که اوضاع بدتر از این شود.

انجام چند دور مذاکرات و عدم دسترسی به نتیجه مشخص ومحقق نشدن آتش بس، حاکی از این است که جنگ وارد مرحله فرسایشی شده و اروپا خود را از هم اکنون آماده بازار بدون روسیه می سازد. رها سازی ذخایر نفتی آمریکا باعث گردید که قیمت نفت خام روند نزولی پیداکنند و به دنبال آن بسیاری از محصولات برای اولین بار پس از جنگ کاهش قیمت داشتند و با گرمتر شدن هوا و نیاز کمتر به انرژی حرارتی، اروپا و آمریکا چند ماهی فرصت خواهند داشت تا مجددا به بازار های خود سامان دهند و فشار اقتصادی وارد شده را مدیریت نمایند.

کاهش یافتن ۱.۶ میلیون بشکه ای تولید نفت خام روزانه روسیه ادامه خواهد داشت و تاثیر خود را بر روی بازار خواهد داشت ولی احتمالا این تاثیر در آینده کمتر از تاثیرات اولیه خواهد بود .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *