بازار فرآورده های نفتی منطقه آسیا و اقیانوسیه وخلیج فارس آگوست ۲۰۲۱

بازار فرآورده های نفتی منطقه آسیا و اقیانوسیه وخلیج فارس

بازار فرآورده های نفتی منطقه آسیا و اقیانوسیه وخلیج فارس آگوست ۲۰۲۱

بازار فرآورده های نفتی منطقه آسیا و اقیانوسیه به دلیل انتشار بیشتر ویروس نوع دلتا در آسیا تقاضای بنزین  در اواسط هفته باز هم کمتر شد .

قیمت بنزین آمریکا به پایین ترین حد خود از شروع ماه جولای تاکنون رسیده است. از سوی موسسه نفت آمریکا اعلام گردید که ذخایربتزین  آمریکا در هفته منتهی به۱۳ آگوست تا ۱۱۹۷ میلیون بشکه کاهش داشته است.

وقوع طوفان و بارش سنگین در منطقه آسیا باعث گردید که تقاضای بنزین در ژاپن تا ۱۰ درصد در قیاس با بازه زمانی مشابه در سال گذشته کاهش یابد.

از سوی دیگر با توجه به مقررات سختی که دولت ژاپن جهت محدود کردن انتشار ویروس کرونا در ماه پیش رواعمال نموده است پیش بینی می شود که باز هم تقاضا کاهش یابد.

به گزارش و با بررسی تیم بازار نفت و گاز تقاضای بنزین در ماه آگوست ۲۰۲۰ در حدود ۸۹۰ هزار بشکه بوده است.

پایین‌ترین میزان تقاضا در ماه آگوست از سال ۱۹۸۹ بوده است و امسال نیز ‌بینی می‌شود که تا پایان آگوست میزان تقاضا از این هم کمتر باشد.

شرکت ژاپنیCosmo Oil در روز ۱۸ آگوست اقدام به تعطیل نمودن پالایشگاه ۱۰۰ هزار بشکه ای خود در منطقه ساکای نموده است

این در حالی است که در تاریخ ۱۴ آگوست کل واحدهای تقطیر پالایشگاه های ژاپن پس از اتمام تعمیرات اساسی فصلی مشغول تولید بوده و با ظرفیت ۳ میلیون و ۴۵۸ هزار بشکه در روزدر حال پالایش بودند.

داده‌های پلتس نشان می دهد که قیمت نفتا پس از دو ماه کاهش مستمر در تاریخ ۱۷ آگوست در معاملات سواپ افزایش قیمت داشت .

بازار نفتا اکنون دارای حالت دوگانه صعودی و نزولی است و این به دلیل جذابیت قیمت از یک سو و همچنین انجام آربیتراژ است.

۱۲۶۵ میلیون تن نفتا در ماه آگوست از اروپا به مقصد آسیا حمل گردیده است .

 

سوخت جت در پیش بینی پلتس از فرآورده های نفتی آسیا

در خصوص سوخت جت نیز باید گفت که مسائل مربوط به انتشار سویه های جدید کووید ۱۹ باعث کاهش  تقاضا گردیده است.

قیمت سوخت جت در روز ۱۶ آگوست در بازار سنگاپور با ۶ سنت کاهش در هر بشکه مواجه شد.

واردات سوخت هوایی کشور هنگ کنگ در حدود ۱۴ درصد نسبت به ماه قبل کاهش نشان می‌دهد همچنین نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته در حدود ۷ و نیم درصد کاهش دارد که به دلیل کاهش مسافرت ها در اثر شیوع کووید ۱۹ می باشد.

البته تقاضا برای سوخت جت در روز ۱۹ آگوست کمی بهتر بود ولی در مجموع فضای خوبی برای رشد ناگهانی پروازها و در نتیجه قیمت سوخت جت وجود ندارد.

اگرچه تعداد مسافران شرکت های هوایی از ماه ژانویه تا ژوئن افزایش نسبی داشته ولی در ماه آگوست طبق انتظار نبوده است.

در جنوب آفریقا نیزکشورها به این سو در حال حرکت هستند.

کشور هندوستان نیز به شدت دنبال کاهش کربن می باشد ولی مسئولین کشور معتقد هستند .

هنوز قوانین مقررات و زیرساخت های لازم برای انجام این کار فراهم نیست و قیمت اعتبار کربن بسیار بالا و انجام آن دشوار است و اینکه کار بسیاری باید انجام شود تا اعتبار کربن وتبعات اقتصادی آن درک شودتا اسنفاده از آن معنای واقعی خود را پیدا کند.

بر طبق معاهده پاریس هندوستان اهداف بلندی را در جهت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر برای کشور خود تعریف نموده است

اوضاع وخیم ذخایر بنزین

درویتنام اوضاع ذخائر و مخازن بنزین و نفت خام و سایر فراورده های نفتی بسیار وخیم شده و این کشور با یک بحران جدی مواجه گردیده است.

به دلیل شیوع مجدد ویروس، مسافرت ها و رفت و آمدها بسیار کم شده و آن کشور تاکنون به ناچار بیش از دو و نیم میلیون نفت خام  ذخیره نموده و ازسوی دیگر مخازن فراورده‌های تولید شده کاملاً پر شده و به یک و نیم میلیون بشکه رسیده است و آن کشور به دنبال  رفتن یافتن راه حل جدی برای برون رفت از این بحران می باشد.

با توجه به اوضاع کنونی بازار و میزان تقاضای پایین برای خرید فراورده های نفتی ،کشور چین نیز که قصد داشت یک پالایشگاه جدید در شمال شرقی کشور را وارد سیکل تولید نماید این کار را به دلیل قیمت کم فراورده ها تا پایان ماه آگوست به تاخیر انداخت.

وضعیت بازار گازوئیل با درصد گوگرد کم ،نسبتاً باثبات است و در شروع معاملات روز ۱۹ آگوست اصول اساسی حاکم بر بازار گازوئیل کماکان به همان روال قبل بود، به این معنا که تقاضا برای گازوئیل با میزان گوگرد بسیار پایین ،نسبتا بالابوده وهرچه درصد گوگرد بالاتر می‌رود متقاضیان وخریداران کمتری در بازار حضور دارند.

البته عرضه کمتر از حد معمول از سوی کشور چین به دلیل اعمال سهمیه های خاص برای شرکت های صادرکننده  و یا سایر مسائل از قبیل طوفان و انتشار کوید۱۹ وامکان انجام آربیتراژ از هندوستان و خلیج فارس ،تا حدی به تعادل بازار محصولات (بادرصد کم سولفور)کمک کرده است.

از سوی این کشور را شاهد خواهیم بود به این معنا که که هفت و نیم میلیون تن باقی مانده از سهمیه، باید تا پایان سال جاری میلادی صادر گردد و چیزی بیشتر از این از سوی آن کشور قاعدتاً نباید عرضه شود.

 

 

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *