بازار نفت آسیا آغاز سال 2022

مختصات بازار نفت آسیا آخر سال 2021

بازار نفت و فراورده های نفتی آسیا در آغاز سال 2022 به گزارش بازار نفت و گاز

شروع سال جدید میلادی توأم با نگرانی از او میکرون

روز چهارشنبه ۸ دی مصادف است با ۲۹ دسامبر و تنها دو روز مانده که سال ۲۰۲۱ خاتمه یابد، اروپا و آمریکا با نگرانی سال را به پایان می‌رسانند و بازار فراورده‌های نفتی نیز متأثر از انتشار وحشتناک و غیرعادی و بی سابقه سویه او میکرون است و تقاضا در این بازار سرد و زمستانی با نگرانی‌های بی‌شمار از آینده بسیار شکننده است. سردی بازار در اروپا تأثیر خود را بر روی بازار آسیا اقیانوسیه و خلیج‌ فارس نیز داشته است.

به گزارش گروه تحلیلی نفت و گاز، صادرات بنزین از کره جنوبی در ماه نوامبر ۲.۶۵ درصد رشد داشته است و به ۹.۴۱ میلیون بشکه رسید که بر اساس گزارش‌ها شرکت ملی نفت کره جنوبی در حدود ۵۶ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

سال گذشته جهان اولین مواجهه خود را با ویروس کوید ۱۹ تجربه می‌کرد بنگاه‌های اقتصادی جانب احتیاط را رعایت می‌کردند بسیاری از کسب‌وکارها تعطیل می‌شد ولی در سال میلادی جاری که آخرین روزهای آن را سپری می‌کنیم علی‌ رغم امواج توفنده او میکرون، وحشت کمتری نسبت به سال گذشته وجود دارد ولی البته بخش زیادی از نگرانی‌ها بخصوص در این روزها مجدداً مانع رشد بازار شده است.

بالاترین رکورد صادرات قبلی کره جنوبی به ماه اکتبر مربوط می‌شود که صادرات کره ۱.۷ درصد نسبت به ماه قبل از آن رشد یافت و به ۹.۱۶ میلیون بشکه رسید؛ اما این افزایش در صادرات بنزین نشانه خوبی نیست زیرا نشان می‌دهد که تقاضای مصرف بنزین در کشور کره پایین بوده و آن کشور ناچار شده بخشی از ذخایر خود را به فروش برساند.

اگرچه آمارها نشان می‌دهد که در ماه نوامبر تقاضای محلی و مصرف داخلی نیز برای بنزین ۲.۲۹ درصد رشد یافته و به ۶.۸۳ میلیون بشکه رسیده است ولی این آمار نسبت به آمار مشابه در این محدوده زمانی در سال گذشته ۹.۷۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

شاخص تردد Apple که یک شاخص بین‌المللی از میزان تردد است نشان می‌دهد که در ماه نوامبر تردد وسایط نقلیه در کره جنوبی ۳۲.۳۳ درصد زیر خط مبنا بوده است. البته فعالان اقتصادی این کاهش را طبیعی می‌دانند ولی با توجه به تحولات و انقلاب او میکرون در غرب اروپا، احتمال داده می‌شود که این موج به آسیا نیز سرایت کند ونگرانی اغلب فعالان بازار از همین انتشار تهاجمی سویه او میکرون با شروع سال نو میلادی است.

البته کلیه محصولات بنزینی در پایانه سنگاپور با رشد ۷/. دلاری در معاملات روز ۲۹ دسامبر مواجه شدند و بین ۸۱ تا ۹۳ دلار با توجه به عدد اکتان هر محصول معامله شدند.

کره جنوبی و کاهش تولید و واردات نفتا

هیچ‌یک از شاخص‌ها نشان از یک افق خوب و یا یک تقاضای حمایت‌کننده وقوی از بازار نفتا نیست و کلیه پارامترها حکایت از افول و کمبود تقاضا برای این محصول رادارند. سازندگان اولفین رغبتی به خرید نفتا نشان نمی‌دهند و تولیدکنندگان بنزین که از نفتا برای تر کسب با بنزین استفاده می‌کنند فعلاً ترجیح می‌دهند تقاضاهای خود را کاهش دهند. تقاضا از سوی کارخانه‌های استیم کراکر که مصرف‌کنندگان عمده نفتا هستند کاهش‌ یافته است.

به گزارش تیم تحلیلی نفت و گاز، صادرات نفتا از سوی کره جنوبی در ماه نوامبر ۷.۳۹ درصد کاهش‌یافته و به ۲.۴۵ میلیون بشکه رسیده است. آمارهای شرکت نفت کره جنوبی حاکی از آن است که هم تولید وهم ذخیره‌سازی و هم تقاضا برای نفتا در ماه نوامبر کاهش‌ یافته است. کاهش صادرات نیز به دلیل کاهش ذخایر نفتا بوده است. تولید نفتا در ماه نوامبر به پایین‌ترین حد خود در ۴ ماه گذشته یعنی ۲۳.۴۸ میلیون بشکه رسیده که نسبت به ماه گذشته ۵.۷۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

پایین‌ترین میزان تولید نفتا به ماه جولای مربوط می‌شود که تولید در آن ماه ۲۲.۸۲ میلیون بشکه بوده است. ذخایر نفتا در ماه نوامبر با ۵.۶۳ درصد کاهش به ۱۴.۵۶ میلیون بشکه رسیده است. تقاضای نفتا در ماه نوامبر ۳.۸۹ درصد نسبت به ماه قبل کاهش نشان می‌دهد ولی البته نسبت به نوامبر سال گذشته بیش از ۳۵ درصد افزایش رانشان می‌دهد و درمجموع ۳۷.۱۹ میلیون بشکه بوده است. پایین‌ترین میزان تقاضا در ماه ژوئیه بوده که نزدیک به ۳۵ میلیون بشکه بوده است.

واردات نفتا به کره جنوبی نیز در حدود ۱۱ درصد کاهش داشته و در ماه نوامبر به ۱۹.۸۹ میلیون بشکه رسیده است. پایین‌ترین میزان واردات نفتا مربوط به ماه می سال جاری میلادی با ۱۸.۸۲ میلیون بشکه بوده است. همه عوامل و شاخص‌های نزولی نفتا منجر به کاهش تقاضا و کاهش قیمت و در نتیجه کاهش ظرفیت واحد‌های تولیدی شده است.

قیمت نفتا در پایانه‌های سنگاپور، خلیج‌فارس، فجیره، ژاپن، هندوستان، کره جنوبی، کاهشی بوده و در هرتن بیش از یک دلار کاهش داشته است. هر بشکه نفتا در پایانه سنگاپور در روز چهارشنبه ۸ دی‌ ماه ۸۱ دلار معامله‌ شده است.

کاهش صادرات بنزین چین ویتنام

اوضاع بنزین در واپسین روزهای سال ۲۰۲۱ در آسیا اقیانوسیه و خلیج‌فارس و تا ساعات اولیه روز ۲۱ دسامبر که مصادف با آخرین روز آذر و آخرین روز پاییز بود از ثبات برخوردار بود. تنها چند روز به پایان سال میلادی باقی‌مانده و قیمت انواع بنزین با ۱.۱۸ دلار افزایش نسبت به‌روز معاملاتی قبل، ثبات بیشتری داشت. این افزایش شامل کل بنزین‌های با عدد اکتان ۹۱ و ۹۲ و ۹۵ و ۹۷ بود و قیمت بنزین‌ها در پایانه سنگاپور و با توجه به مرغوبیت و عدد اکتان بنزین ها، از ۸۴ تا ۸۶ دلار بود.

در خلیج‌فارس هر بشکه بنزین ۹۵ برای تحویل بر روی عرشه ۸۳.۱۸ دلار معامله شد.

در عرصه معاملات و مناقصات، انتظار می‌رود صادرات پالایشگاه Hainan در منطقه جنوب شرق چین که متعلق به شرکت دولتی Sinopec است در ماه دسامبر درحالی‌که ظرفیت ۱۸۴ هزار بشکه در روز دارد تا ۳۳.۳ کاهش تولید داشته باشد و تنها ۴۰ هزار بشکه نفت خام پالایش نموده و این کاهش شدید در آخرین ماه سال، خریداران را به سمت خرید از پایانه‌های آسیا سوق می‌دهد بدیهی است که به تضعیف عرضه و تقویت کفه تقاضا و ثبات یا افزایش قیمت می‌انجامد.

در ویتنام نیز میزان صادرات بنزین به پایین‌ترین حد خود در چند ساله اخیر رسیده و در ماه نوامبر، کل صادرات بنزین ویتنام در حد ۳۸۲۱ تن بوده است که نسبت به ماه اکتبر ۷۷ درصد کاهش و نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته بیش از ۹۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد. ضمناً میزان واردات بنزین ویتنام بسیار اندک بوده و از سال ۲۰۱۴ تاکنون هیچ‌گاه واردات بنزین ویتنام تا این حد کاهش نیافته است.

در بازار نفت و فراورده های نفتی آسیا نفتا متغیر است

به گزارش گروه تحلیلی نفت و گاز از معاملات نفتا در روز ۲۱ دسامبر، قیمت این محصول به خاطر گران‌تر شدن اولفین اندکی بالا رفت و از سوی دیگر به دلیل ارزان‌تر شدن آروماتیک‌ها روند کاهشی داشت وضعیت عرضه نفتا حالت دوگانه داشت. مصارف چندگانه نفتا با توجه به نیاز متقاضیان واحد‌های کراکر اغلب افزایشی است به‌ عنوان‌ مثال در روز ۲۰ دسامبر، نفتا به‌ عنوان خوراک واحد‌های کراکر در ژاپن و بر اساس‌ ترم تحویل CFR ژاپن با تقاضای بیشتری مواجه شد و تقویت گردید. در بخش‌های تولید بوتادین و آروماتیک، نفتا در تاریخ ۲۰ دسامبر کاهشی بود و متقاضیان آن در قیاس با متقاضیان واحد‌های کراکر، کمتر بودند.

به گزارش گروه تحلیلی نفت و گاز از بازارهای اصلی منطقه، هر بشکه نفتا بر اساس‌ترم تحویل فوب سنگاپور در حدود ۷۵ دلار و هر تن نفتا برای تحویل بر روی عرشه کشتی در خلیج‌فارس با دو دلار افزایش نسبت به‌روز قبل در حدود ۷۴۷ دلار معامله شد.

نفتا گاهی افزایشی و گاهی کاهشی

نفتا گاهی افزایشی و گاهی کاهشی

گزارش تحلیلی بازار داخلی محصولات پتروشیمی

بازار سوخت جت علی‌رغم ثبات نسبی شکننده است

فعالیت‌های معاملاتی روزهای پایانی سال میلادی، نشانی از هیجانات خرید این موقع از سال را ندارد و به نظر نمی‌رسد که اشتیاق سفر و هیجانات معمول پایان سال تأثیر چندانی روی افزایش تقاضای سوخت جت داشته باشد.

البته در کشوری همچون کره جنوبی، صادرات سوخت جت بیش از ۶۷ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد و البته در ماه نوامبر نسبت به ماه اکتبر نیز ۲۵ درصد رشد در آمار مربوط به صادرات سوخت جت از کره جنوبی دیده می‌شود. در ماه نوامبر صادرات سوخت جت در حدود ۶ میلیون بشکه بود که پس از ۶ ماه به بالاترین حد خود در ماه نوامبر رسیده است.

صادرات این کشور از ماه جولای ۴.۷۳ میلیون بشکه بوده است و در اکتبر جهش یافت و در نوامبر به بالاترین حد خود رسید. صادرات سوخت جت کره جنوبی از ژانویه سال ۲۰۲۱ تا نوامبر ۵۹.۷۹ میلیون بشکه بوده است که البته ۲۲.۶ درصد کاهش نسبت به سال گذشته رانشان می‌دهد.

یکی از فعالان بازار می‌گوید بازار سوخت جت بسیار حساس است و اگرچه سوخت جت و بنزین با تقاضاهای خوبی مواجه هستند ولی به‌ محض انتشار اخبار او میکرون و تشدید اقدامات پیشگیرانه در فرودگاه‌ها، احتمال کنسل شدن بیشتر پروازها و یا بلیت‌ها مطرح شد و تعداد زیادی از پروازها نیز به دلیل بیماری کادر پرواز در اروپا و آمریکا کنسل شد ولی البته در آسیا اوضاع کمی بهتر است ولی در آسیا نیز به دلیل اعمال محدودیت‌های فرودگاهی و همچنین کاهش پروازها به غرب، این شکنندگی و کاهش تقاضا در روزهای پایان سال محسوس است.

در حال حاضر ظرفیت کل پروازی در جهان ۳۳۲.۲۳ میلیون صندلی است که در حدود ۲۷ درصد کمتر از ظرفیت جهانی هواپیمایی در قبل از پاندمی است. البته ظرفیت‌های پروازی در جنوب شرق آسیا وجوب غرب اقیانوسیه بسیار پایین فقط در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت هوایی سال‌های قبل از انتشار ویروس کوید ۱۹ در حال حاضر عملیاتی است.

این موضوع برای کشور ویتنام بسیار با اهمیت شده به‌گونه‌ای که دولت آن کشور سعی می‌کند با ایجاد مسیرهای پروازی بیشتر به کشورهای هم‌جوار و یا اروپا تا حدی از انزوای هوایی خود بکاهد. شکنندگی بازار سوخت جت را به‌ خوبی می‌توان در کاهش آربیتراژ سوخت جت از شرق به غرب نیز مشاهده نمود.

قیمت یک بشکه سوخت جت در پایانه سنگاپور در روز ۲۹ دسامبر بر اساس‌ترم تحویل فوب در پایانه سنگاپور ۸۷.۵۷ دلار بود که نیم دلار افزایش نسبت به‌ روز معاملاتی قبل داشت.

در خلیج‌ فارس قیمت هر بشکه سوخت جت با افزایش در حدود نیم دلاری به ۸۵.۳۰ دلار و در پایانه ژاپن بر اساس‌ ترم تحویل CFR ژاپن قیمت هر بشکه با افزایشی مشابه نسبت به‌ روز معاملاتی قبل به ۸۹.۵۵ دلار رسید.

وضعیت بازار نفت آسیا

گازوئیل علیرغم عرضه زیاد باثبات است

به گزارش گروه تحلیلی نفت و گاز از بازار گازوئیل منطقه آسیا اقیانوسیه، علیرغم افزایش صادرات گازوئیل از چین و افزایش عرضه در بازار از سوی هند، بازار گازوئیل همچنان باثبات است و خریداران در روز ۲۱ دسامبر منتظر کاهش قیمت نماندند و بنابراین تقاضا نسبت به عرضه بالابود.

گازوئیل با ۱۰ppm تحویلی بر روی عرشه کشتی در سنگاپور محصولی است که هرچه عرضه شود مشتری دارد و هیچ عرضه‌ای از این نوع گازوئیل بدون مشتری نمی‌ماند کمی توان گفت که یکی از بهترین محصولات ازنظر میزان متقاضیان خرید است.

در ماه نوامبر صادرات گازوئیل چین ۶۰۰ هزار تن بود و برای ماه دسامبر که هنوز گزارش‌های این ماه بیرون نیامده است حداقل ۵۰۰ هزار تن پیش‌بینی می‌شود ولی مشکلی که در صادرات چین وجود دارد این است که هنوز سهمیه‌بندی‌های چین مشخص نشده است و ممکن است دولت در شروع سال جدید سهمیه‌ها را کم کند و لذا خریداران ترجیح دادند تا عرضه در بازار بالاست خرید کنند زیرا بازارها در شروع سال قابل پیش‌بینی نیستند و به‌ هرحال، فعالان بازار با دقت شرایط را رصد می‌کنند و تا روز ۲۱ دسامبر تصمیم برافزایش خرید بوده است.

ویتنام نیز واردات گازوئیل خود را افزایش داده و در ماه نوامبر به ۴۳۶۱۴۱ تن رسانده است که ۷.۴۷ درصد افزایش نسبت به ماه قبل دارد. شرکت Petrolimex یک مناقصه خرید برای روزهای پایانی دسامبر اعلام نموده است. شرکت GS Caltex کره جنوبی یک محموله با حداقل سولفور را اخیراً به فروش رسانده وهم اکنون در حال فروش دو محموله ۳۰۰ هزار بشکه‌ای گازوئیل با ۵۰۰ppm گوگرد برای بارگیری از تاریخ ۱۲ تا ۲۹ ژانویه هست.

بیشتر بخوانید:تحلیل لحظه ایی بازار پتروشیمی

اینستاگرام : https://www.instagram.com/iroilmarket

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *