بازار نفت آسیا اقیانوسیه و خلیج فارس در تاریخ ۸ سپتامبر

بازار نفت آسیا اقیانوسیه و خلیج فارس در تاریخ ۸ سپتامبر

بازار نفت آسیا اقیانوسیه و خلیج فارس در تاریخ ۸ سپتامبربه گزارش بازار نفت گاز پتروشیمی:

همانطور که پیش‌بینی می‌شود با توجه به کاهش ظرفیت تولید در آمریکا که پس از طوفان آیدا رخ داد و اثرات آن نیزهنوز باقی است بازار بنزین در منطقه آسیا کماکان با ثبات است. به گزارش و با بررسی تیم تحلیلی نفت و گاز وبا استناد به گزارش ها و تحلیل‌های موسسه پلتس،هم اکنون ودر هفته منتهی به سوم سپتامبر، ذخایر نفتی آمریکا به ۲۲۴ میلیون بشکه رسیده که در این مدت وبا وقوع توفان آیدا،  ۴/۲ میلیون بشکه کاهش داشته است. پالایشگاه  Map Ta Phutدرتایلند متعلق به شرکت TPP با ظرفیت 145000بشکه درروزکه در آغاز سپتامبربه دلیل تعمیرات بسته شده بود ظرف چند روز آینده وارد مدار تولید خواهد شد.

در چین پالایشگاه Dalian Petrochemicalمتعلق به شرکت دولتی پتروچاینا که مدتی در ظرفیت های پایین تر کار می کرد مجددا باظرفیت سابق خودیعنی ۴۱۴۰۰۰بشکه درروزشروع به کار خواهد کرد. این پالایشگاه در ماه جولای به دلیل سهمیه بندی که دولت چین اعمال نمودصادرات خود را کاهش داد. طبق برنامه تولید قراراست این شرکت پس از راه اندازی مجدد تا پایان سپتامبر ۱۷۴۰۰۰تن بنزین صادر کند.

این پالایشگاه به منظور تعویض کاتالیست های واحد هیدروژناسیون به مدت ۱۵روز تعطیل بوده است. با توجه به اینکه کاهش چشمگیری در تولیدات آمریکا رخ داده است و همچنین با در نظر گرفتن وضعیت بازار بعد از تعطیلات آگوست که توأم با رونق بوده است، بازار آسیا در هفته اول سپتامبر شرایط خیلی خوبی را پشت سر گذاشت اما با توجه به تثبیت قیمت ها می توان گفت که از این پس قیمت ها در اوج بوده و شاید نوسانات اندکی داشته باشند واندکی کاهش را نیز تجربه کنند.

 در مناطق سنگاپور، خلیج فارس، هند و کره و ژاپن نشان می دهد که  اغلب محصولات سبک کاهش اندک قیمت داشته‌اند زیرا به اندازه کافی رشد خود را کرده بودند امروز در پایانه سنگاپور هر بشکه نفت در حدود یک دلار کاهش قیمت داشت و سایر محصولات اعم از گازوئیل سوخت جت و بنزین کاهشی در حدود نیم دلاری داشتند البته وضعیت خرید و فروش کماکان همانند هفته اول سپتامبر خوب است.

سوخت کوره با درصدهای متفاوت گوگرد تنها محصولی بوده که افزایش قیمت در حدود ۷ دلار در هر تن داشته است حتی سوخت شناورهای دریایی نیز چه در بازار سنگاپور و چه در بازار فرآورده های نفتی خلیج فارس کاهش قیمت داشته است. در خلیج‌فارس نیز همانند سنگاپور سوخت کوره با درجات مختلف گوگرد افزایش در حدود ۷ تا ۷ و نیم دلار داشته است.

در ژاپن و کره افت قیمت نفتا در حدود ۱۰ دلار و در هندوستان در حدود ۹ دلار بوده است. در این حال بنزین که در سنگاپور و خلیج فارس کاهش اندک داشته در هندوستان در حدود ۴ دلار کاهش قیمت داشته است که می توان آن را تا حدی مربوط به شرایط خاص انتشار کوید ۱۹ مرتبط دانست.

وضعیت بازار نفتا

واحد شماره دو استیم کراکر نفتا در پالایشگاهPulau Merbau سنگاپوردر اثر آتش سوزی مدتی تحت تعمیرات قرار داشت مجدداً به چرخه تولید وارد شد و هم اکنون هر دو واحداستیم کراکر نفتا با نهایت ظرفیت مشغول تولید هستند. دو شرکت کره‌ایKPICوLotte Chem در حال خریداری نفتا با ۷۷ درصد پارافین برای نیمه دوم ماه اکتبر هستند و می توان گفت که معاملات نفتا دارای رونق است اگرچه در بعضی موارد و بعضی از روز های سپتامبر ممکن است قیمت کمی کاهش یابد که می‌تواند به دلیل عرضه متناسب محصول و تامین نیازهای فروشندگان می باشد.

همچنین شرکت کره‌ایYNCC به دنبال خرید نفتا با حداقل ۷۰ درصد پارافین برای نیمه اول ماه نوامبر میباشد. خبر بازگشایی پالایشگاه مربوط به شرکتCaltex در کره جنوبی منجر به افزایش تقاضای نفتا در این کشور گردید این پالایشگاه با ظرفیت تولید ۷۵۰ هزار تومان تعطیلن در سال به دلیل تعمیرات بسته شده بود که دو روز زودتر از برنامه تعمیرات پیش بینی شده وارد چرخه تولید گردید.

وضعیت بازار سوخت جت درمنطقه آسیا واقیانوسیه

بازار سوخت جت در منطقه آسیا در شرایطی است که خوش بینی خاصی نسبت به آینده وجود دارد و همه تحلیلگران بر این عقیده اند که محدودیت های ایجاد شده در اثر پیدایش سویه های جدید کووید ۱۹ در حال کاهش یافتن است و امکان سفر در ماه های پیش رو بیشتر از قبل انتظار می رود و لذا تحلیلگران ،چشم انداز خوبی برای این بازار در نظر دارند پیش بینی می کنند که تقاضا برای خرید سوخت جت افزایش یابد.

شرکت های معتبر هواپیمایی جنوب شرق آسیا در حال تسهیل مسافرت برای کسانی هستند که واکسینه شده اند و سعی دارند با  فراهم نمودن شرایط بهتر، امکان مسافرت افراد سالم را فراهم کنند. موسسه مسافرت های هوایی ویتنام نیز درخواست نموده که مسافرانی که ۲ دوز واکسن دریافت کرده اند بتوانند به راحتی مسافرت کنند. اگر با پیشنهاد این موسسه موافقت به عمل آید پرواز های محلی رشد چشمگیری خواهد یافت و مسلماً بر روی تقاضا برای سوخت جت تاثیرگذار خواهد بود.

البته بعضی از ناظران و تحلیلگران همچنان محتاطانه به بازار نفت سفید و سوخت جت نظر دارند و امکان شیوع مجدد کووید ۱۹ ووضع مقررات محدود کننده در فصل سرما را دور از ذهن نمی دانند. بررسی برنامه‌های کشتی های حمل کننده فراورده های نفتی موید این است که  جریان حمل محموله های  نفتا از اروپا به آسیا در ماه سپتامبر برقرار خواهد بود و تاکنون در حدود ۷۰۰ هزار تن سفارش برای حمل نفتا از اروپا به آسیا شناسایی شده است.

images - بازار نفت و گاز پتروشیمیدانلود مقاله

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *