بازار نفت خام در هفته جاری آگوست

بازار نفت خام در هفته جاری آگوست

بازار نفت خام در هفته جاری آگوست به تحلیل بازار نفت و گاز:

تجزیه و تحلیل بازار روزانه ی نفت خام ترش خاورمیانه

  • گسترش مجدد ویروس کووید – 19 بر بازار نفت ترش تأثیر خواهد گذاشت
  • احتمال دارد جریان نفت خام آربیتراژ به آسیا افزایش یابد

منابع فعال در بازار، روز چهارم آگوست اخطار دادند که افزایش مجدد آمار ابتلا به ویروس کووید – 19 در چین و به طبع آن گسترش قرنطینه ی سراسری، می تواند به سرعت تقاضا برای نفت خام و فرآورده های نفتی را متوقف کند و بر بازار نفت ترش نیز تاثیر بگذارد. در نتیجه احتمال لغو بارگیری بسیاری از محموله های تحویل ماه اکتبر بسیار بالا خواهد رفت.

در پی محدودیت های اعمال شده از سوی دولت چین، برای سهمیه بندی واردات پالایشگاه های مستقل و همچنین تحویل نفت به خریداران داخلی از محل ذخایر ملی این کشور، تقاضای داخلی بازار چین برای خرید از بازار بین المللی و واردات نفت در ماه جولای بسیار ضعیف تر بود.

یکی از تاجران نفت خام سنگاپوری در این خصوص معتقد است که در حال حاضر، افزایش ناگهانی تعداد مبتلایان به کووید – 19 در چین، منجر به از سرگیری مجدد قرنطینه در برخی از شهر های این کشور شده و این امر می تواند مصرف داخلی مشتقات نفتی را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد.

این تاجر سنگاپوری توضیح داد:

نحوه واکنش دولت چین به شیوع موج جدید پاندمی کرونا، قطعاً تقاضای نفت و مشتقات آن را در خرده فروشی های این کشور به شدت کاهش خواهد داد. پیشتر دستور حداقل جابجایی در شهرها، از سمت دولت این کشور صادر شده است.

فعالان بازار اعتقاد دارند علاوه بر این که مصرف بنزین به شدت کاهش یافته است، تأثیر این محدودیت ها بر سوخت هواپیما و گازوئیل نیز احساس می شود.

از سوی دیگر به غیر از چین، بخش هایی از جنوب شرقی آسیا از جمله کشور های تایلند، مالزی و اندونزی نیز، همچنان مشغول دست و پنجه نرم کردن با محدودیت های ناشی از همه گیری ویروس کرونا هستند؛اما دولت های این کشور ها قصد دارند تا محدودیت های بازار خود را با معاملات نفت خام تحویل اکتبر مدیریت کنند.

در همین حال برخی منابع فعال در بازار اطلاع دادند که نفت آربیتراژ بیشتری از غرب وارد آسیا خواهد شد که این موضوع مطمئنا بر ارزش نفت خاورمیانه تأثیر می گذارد.

یکی از تاجران مرتبط با پالایشگاه های شمال آسیا توضیح داد که کاهش حق بیمه نقدی برای برخی از محصولات سبد نفتی آنگولا و  گرید های ارزانتر نفت ایالات متحده می تواند تجار و پالایشگاه های آسیایی را جذب خود کرده و موجب افزایش واردات نفت خام از این منابع در ماه های پیش رو کند.

بر اساس داده های منتشر شده از سوی S&P Global Platts، در ساعت 3 بعد از ظهر روز سوم اکتبر به وقت سنگاپور (07:00 GMT)، اِسپرد زمانی اکتبر و نوامبر در 67 سنت در هر بشکه ثابت شد که این رقم 3 سنت در هر بشکه، افت قیمت را نسبت به جلسه قبل نشان می دهد. اِسپرد آتی نقدی دبی (cash – futures spread) تحت تاثیر احساس تقاضا بازار، در پایان جلسه ی سوم آگوست با 2.36 دلار در هر بشکه (افت 13.5 سنت در هر بشکه در مقایسه با جلسه قبلی) ثابت شد.

بازار نفت خام شیرین آسیا – اقیانوسیه

  • حق بیمه نقدی سودان برای نفت خام Dar Blend در این ماه تا حد زیادی ثابت مانده است.
  • در بازار تقاضای کمی برای میعانات شیرین سبک به چشم می خورد.

بازار روز چهارم آگوست، با فعالیت ها و معاملات اندکی برای محموله های ماه سپتامبر به پایان رسید.چندی خبری پیش از سوی تجار فعال در بازار نفت، در مورد نفت خام سودان شنیده شد که شرکت Petronas مالزی محموله ی نفت خام فوب Dar Blend، با حجم 600000 بشکه را به یک تجارت خانه، برای بارگیری در 8 تا 9 سپتامبر فروخته است که حق بیمه ی آن تقریبا 2 دلار در هر بشکه براورد شده است.

Dar Blend نفت خامی سنگین و اسیدی است که از بلوک های 3 و 7 در ایالت نیل علیا سودان جنوبی تولید می شود. بر اساس گفته های منابع ما در بازار، پیشتر و در ماه جولای معامله ی فوب محموله ای با حجم مشابه، که در تاریخ 5 تا 10 آگوست نفت خام Dar Blend سودان را بارگیری خواهد کرد، با حق بیمه ی 2 دلار در هر بشکه منعقد شده بود.

یک تاجر نفت کوره در این خصوص توضیح داد:

باید انتظار داشت که Dar Blend سودان در ماه جاری نیز، در همین سطح معامله شود. از سوی دیگر، فعالان بازار میعانات گازی نیز منتظر بعضی از حمایت های جانبی از طرف خریداران کلیدی آسیایی وابسته به TPPI (PT Trans Pacific Petrochemical Indonesia) برای ادامه ی چرخه معاملاتی آینده بودند.

یک تاجر فعال در بازار میعانات جنوب شرقی آسیا در این خصوص توضیح داد:

در دسترس بودن میعانات آربیتراژ ممکن است حق بیمه نقدی NWS را پایین تر بیاورد و از طرفی همه گیری ویروس کوید – 19 نیز می تواند میزان تقاضا در آسیا را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. با این حال در ماه جاری، روند افزایش تولید در بازار نفتا مشاهده می شود که این موضوع ممکن است در کوتاه مدت از افزایش حق بیمه نقدی میعانات پشتیبانی کند.

بازار روزانه نفت خام دریای شمال

  • هنوز هم تقاضا محدود به WTI Midland تحویل H1 سپتامبر است
  • سهم میدان نفتی Buzzard در تولید نفت خام Forties بیش از 29 درصد افزایش می یابد

به گفته منابع فعال در بازار، چهارم آگوست در بازار نفت خام دریای شمال، فعالیت تجاری برای معاملات بشکه های WTI Midland تحویل سپتامبر همچنان ثابت ماند.

انتظار می رود که ورود بشکه های نفت WTI Midland به اروپا تا ماه آگوست به حدود 800000 بشکه در روز برسد که این میزان بیش از یک میلیون بشکه از واردات ماه جولای کمتر است.

در حالی که برخی از خریداران بخصوص نفت خام مدیترانه ای، WTI Midland را بر گرید های دیگری مانند Azeri Light آذربایجان ترجیح داده اند، ثبات دائم میزان خسارت دیرکرد تحویل باعث شده تا تمایل خریداران زیادی بر روی گرید های محلی دریای شمال متمرکز شود.

در خبر دیگری از دریای شمال، اپراتور خط لوله Forties وابسته به شرکت Ineos در مصاحبه ای در 4 آگوست توضیح داد که میدان نفتی Buzzard (واقع در دریای شمال) در هفته منتهی به 1 آگوست 29 درصد به تولید نفت خام Forties Blend در دریای شمال کمک کرده است. این افزایش قابل توجه در حالیست که تولید میدان نفتی Buzzard، یک هفته قبل تنها 20 درصد حجم تولیدات را شامل می شد.

بر اساس گزارش های آنالیز جریان نفت خام، پس از افزایش تولید Buzzard  مقدار گوگرد نفت خام Forties Blend از 0.55 به محدوده 0.62 – 0.68 افزایش یافت؛ این در حالی است که گراویتی نفت خام نیز، از 41 API به محدوده ی 39.6 تا 40.3 API کاهش یافت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *