بازار نفت و سایه او میکرون

,
نرخ بازار جهانی نفت

بازار نفت آسیا اقیانوسیه و خلیج‌فارس در ۶ دسامبر

بازار نفت در گزارش‌ها و تحلیل‌های قبلی گروه تحلیلی نفت و گاز از ماه سپتامبر تا نوامبر یعنی از ماه شهریور تا آبان، همه شواهد حاکی از این بود که : با واکسیناسیون گسترده انجام‌شده در اغلب کشورها و تمایل اغلب دولت‌ها به خروج از رکود، آسان نمودن فعالیت‌های اقتصادی با سرعت بیشتری ادامه می‌یابد که در همین رابطه شاهد روند سریع رفع ممنوعیت‌ها و آسان‌تر نمودن مقررات ورود و خروج از مرزها و فرودگاه‌ها بودیم.

رشد قیمت همه انواع بنزین و رسیدن قیمت هر بشکه بنزین به نزدیکی ۱۱۰ دلار نشان می‌داد که امواج حرکت بعد از پاندمی کرونا آغاز گردیده است و برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این بود که قیمت بنزین حتی وارد کانال ۱۳۰ دلاری نیز خواهد شد. میزان فروش بلیت هواپیما برای اولین بار بعد از پاندمی در برخی نقاط جهان تقریباً به مرزهای پیش از پاندمی نزدیک شد و تا ۱۰۰ درصد افزایش ظرفیت بعضی از ناوگان‌های هوایی محقق شد.

بنزین در کانال ۸۰ دلاری

بنزین بدون سرب با اکتان ۹۷ که مرغوب‌ترین نوع بنزین بازار است در معاملات روز ۶ دسامبر یا ۱۵ آذر برای تحویل بر اساس ترم خرید فوب با کاهش ۴. دلاری قیمت نسبت به روز قبل به ۸۴ دلار در هر بشکه رسید و بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵ با شرایط مشابه تحویل بر روی عرشه کشتی در سنگاپور با کاهشی مشابه نسبت به روز قبل به ۸۴.۵۷ دلار رسید.

هردو محصول مرغوب ذکرشده در روزهای سپتامبر و اکتبر قیمتی بالای صد دلار و یا در حدود صد دلار داشته‌اند و اکنون با کاهش مستمر در حدود نیم دلار در هنوز مواجه هستند. بنزین با اکتان ۹۲ نیز هم اکنون به ۸۰ دلار رسیده و چنانچه تقاضا در روزهای آینده بیشتر نشود

این بنزین وارد کانال ۷۰ دلاری خواهد شد یعنی وارد کانالی خواهد شد که کروسین واردشده وهم اکنون قیمت کروسین به ۷۹.۱۴ دلار در هر بشکه رسیده است. انواع گازوییل با درجات مختلف گوگرد روی قیمت ۸۰ تا ۸۱ دلار در هر بشکه در نوسان هستند و شاید در گزارش‌های بعدی گروه تحلیلی نفت و گاز، خبر اعلام کاهش قیمت گازوییل به زیر ۸۰ دلار در هر بشکه اعلام شود.

نفتا نیز با کاهش ۱.۲۲ دلاری به ۷۳.۱۱ دلار در هر بشکه رسیده است. هر تن نفتا در خلیج فارس با ۷.۸۴ دلار کاهش به ۶۳۲.۳۲ دلار رسید. در پایانه خلیج‌فارس قیمت هر بشکه کرو سین وگازوییل با ۱۰ppm گوگرد در حدود هفتاد دلار است.

هر تن سوخت کوره با درصد گوگرد بالا در حدود ۳۷۳ تا ۳۸۲ دلار معامله گردیده که نسبت به روز قبل بین یک تا دو دلار کاهش قیمت داشته است. در ژاپن، کره جنوبی، هندوستان، استرالیا، چین و آفریقای جنوبی، قیمت‌ها نزدیک به هم هستند و تنها برخی از اقلام افزایش اندکی داشتند ولی در کلیت بازار نفت منطقه آسیا و اقیانوسیه ازنظر قیمتی تفاوت چندانی دیده نمی‌شود.

تاثیر افزایش قیمت نفت بر بورس

تاثیر افزایش قیمت نفت بر بورس

خریداران مردد در خرید

اگرچه خریداران فرآورده‌هایی همچون سوخت جت و بنزین در قیاس با خریداران گازوییل ونفتا معمولاً بیشتر به نظر می‌رسند ولی تردید در خرید بنزین و سوخت جت به دلیل انتشار سویه جدید ویروس کوید ۱۹ اجازه رشد قیمت این دو محصول را نداده است و درعین‌حال بازار نفتا و گازوییل تا نیمه آذرماه قدرت جذب مشتریان بیشتر و افزایش قیمت را پیدا نکرده است.

شاهد هستیم که حتی مصارف چندگانه نفتا و کاربردهای متنوع آن در ماه پایانی سال نتوانسته جذابیتی برای مصرف کنندگان داشته باشد و قیمت نفت خام کماکان کاهشی است و بازار گازوییل نیز با اقبال چندانی مواجه نیست.

ظاهراً پالایشگران کره ای و ژاپنی به استفاده از گاز مایع به‌جای نفتا در واحدهای کراکر خود به دلیل قیمت کمتر بیشتر راغب هستند و ترجیح داده‌اند تا با ارزان‌تر شدن قیمت نفتا موج تقاضاهای خرید را مجددا دربازار معاملات به سمت نفتا معطوف کنند. البته دلایل کاهش قیمت فراورده‌های نفتی میان تقطیر در آسیا حتماً از اقدام چهار شرکت دولتی چینی سینوپک، سینوکم، پتروچاینا و CNOOC در افزایش عرضه در ماه‌های پایانی سال متاثر بوده است،

ضمن اینکه هندوستان نیز فراورده‌هایی را که قبلاً روانه بازار اروپا می‌کرد به دلایل لجستیک این بار روانه بازار آسیا نمود و بنا بر بررسی‌های انجام‌شده توسط گروه تحلیلی نفت و گاز از منطقه آسیا، عرضه بیش از انتظار محصولات تولیدی سبک و نیمه سنگین در پایانه‌های آسیایی،سرانجام به کاهش قیمت آن‌ها منجر گردیده است و این در حالی است که معمولاً در چنین شرایطی و در مدت کوتاهی، آربیتراژ شرق به غرب آغاز می‌شود تا قیمت‌ها متعادل گردد.

ولی هندوستان این بار آربیتراژ شرق به غرب را تبدیل به آربیتراژ شرق به شرق نمود و با صادرات محصولات خود به بازارهای آسیایی روند رو به کاهش قیمت‌ها را با کاهش بیشتری مواجه نمود. در تائید این موضوع می‌توان گفت که در روز ۱۵ آذر قیمت تمامی محصولات نفتی در اروپا با افزایشی در حد متوسط ۴ دلاری توأم بود و برخلاف آسیا قیمت بازار جهانی نفت نسبت به‌روزهای قبل بیشتر شد درحالی‌که در واپسین روزهای سال ۲۰۲۱ وحشت از انتشار سویه کرونا در اروپا نسبت به آسیا بیشتر است.

بیشتر بخوانید : محصولات نفتی اروپا ۱۵ آذر

اینستاگرام : https://www.instagram.com/iroilmarket/

تلگرام :https://t.me/iroilmarket

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *