بالاترین سطح قیمت اوره در روز۱۷ مارس

بالاترین سطح قیمت اوره در روز۱۷مارس

تحلیل آرگوس از بالاترین سطح قیمت اوره در روز۱۷ مارس به نقل از بازار نفت و گاز: در حال حاضر قیمت اوره پریل روسیه بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ دلار و قیمت اوره گرانول روسیه در حدود ۷۰۰ دلار است.

بالاترین سطوح قیمتی اوره در آمریکای مرکزی و جنوبی

اعمال تحریم‌های گسترده آمریکا و کشورهای غربی و اروپایی بر روی محصولات روسی باعث گردید که کشورهای آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی تحت‌فشار زیاد برای تأمین اوره خود قرار بگیرند و جو غالب در بازار به‌گونه‌ای باشد که قیمت‌ها در هفته جاری وی سیر افزایشی داشته باشند.

بنابراین وضعیت این هفته بازار اوره نیز همانند وضعیت هفته گذشته حاکی از افزایش قیمت‌ها هست و تنها تفاوت این هفته با هفته گذشته در این است که افزایش‌ها در هفته گذشته بیشتر ، و در این هفته کمتر بوده است. در هفته منتهی به۲۶مارس،بازارهای منطقه آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی بالاترین قیمت‌ها را برای خرید اوره پرداخت کردند.

بدین ترتیب سطح قیمتی یک‌تن اوره بر اساس‌ترم تحویل CFRو تحویل کالا در بندرها آرژانتین ،شیلی، و مکزیک به ۱۱۰۰دلار رسید. ولی شدت افزایش قیمت‌ها در اروپا کمی آرام‌تر بود و با توجه به افزایش‌های پی‌درپی قیمت در هفته قبل، خریداران در هفته جاری برای خرید کمی تأمل کردند.

عوامل افزایش قیمت قطعاً افزایش قیمت بیمه و همچنین عدم جایگزینی کالاهایی است که ریشه روسی داشته‌اند. با تحریم آن کالاها ،سایر نقاط جهان هنوز نتوانسته‌اند جایگزینی برای آن‌ها پیدا کنند و یا حداقل باید گفت که جایگزین‌های پیداشده کفاف نیاز بازار را نمی‌دهد.

مشکلات خرید از روسیه و معاملات

تولیدات اوره روسیه به دودسته تقسیم می‌گردد دسته‌ای که تحت تحریم‌ها قرار دارند و قیمت آن‌ها از قرار هر تن ۷۰۰ دلار و بسیار ارزان است و دسته‌ای که هنوز تحریم نشده است و قیمت آن هر تومان ۹۰۰ دلار است. در این میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان داخل خود روسیه هنوز خود را با بازار تطبیق نداده‌اند. تحریم بانک‌های روسی و شرکت‌های کشتیرانی مسائل عدیده زیادی برای صادرات روسیه فراهم آورده است.

درحالی‌که خود کشورهای صنعتی به‌شدت با کمبود اوره مواجه هستند تحریم کالاهای روسیه مانع از واردات این کالاها به کشورهای اروپای غربی می‌گردد. کشتی‌های شناخته‌شده روسی تحت تحریم هستند و هیچ خریداری حاضر نیست که ریسک بزرگ حمل با کشتی‌های روسی را بپذیرد زیرا اغلب بندرها مهم اروپایی و کلیه بندرها انگلیس از پذیرش کشتی‌های روسی منع شده‌اند طبق بخشنامه‌هایی که دولت‌های اروپایی به بخش‌های تجاری خود ابلاغ نموده‌اند هرگونه پذیرش کشتی به بندرها اروپایی تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

امکان پرداخت از طریق بانکی و اعتبارات اسنادی نیز وجود ندارد و بنابراین کالاهای تحریمی به‌ندرت امکان فروش پیدا می‌کنند. در حال حاضر قیمت اوره پریل روسیه بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ دلار و قیمت اوره گرانول روسیه در حدود ۷۰۰ دلار است. این در حالی است که در آسیای مرکزی قیمت هر تن اوره بر اساس‌ترم تحویل بر روی عرشه کشتی بین ۸۶۰ تا ۹۹۰ دلار هست.

شرکت نفت جمهوری آذربایجان موسوم بهSocar دو محموله ۳۰ هزارتنی را در دریای سیاه به قیمت هر تن ۹۹۰ دلار به فروش رسانده است. این بالاترین سطح قیمتی در حوزه دریای سیاه است که تاکنون سابقه نداشته است.

مشکلات خرید از روسیه و معاملات

مشکلات خرید از روسیه و معاملات

نگاه اروپا استرالیا و مکزیک به اوره آفریقا خاورمیانه و ایران

انگلستان حاضر به پذیرش ریسک‌های خرید محصولات روسی نیست و ترجیح می‌دهد که اوره تولیدی کشور مصر را علی‌رغم قیمت بالاتر آن خریداری نماید. در فرانسه نیز در هفته جاری با یک افزایش دیگر قیمت اوره و اضافه شدن ۳۰ دلار به هر تن نهایتاً قیمت اوره برای تحویل بر اساس‌ترمFCA LaPallicبه ۱۰۵۰ یورو در هر تن رسید.

یک تاجر ترک موفق شد که اوره ایران را باقیمت ارزان ۸۰۰ دلار در هر تن بر اساس‌ترم تحویلCFRبه فروش برساند. شرکت مصری Helwan یک محموله ۶۰۰۰ تنی خود را به قیمت ۱۱۲۰ دلار به فروش رساند. AOA شرکت بزرگ تولید اوره در الجزایر نیز دو محموله ۳۰ هزارتنی خود را به قیمت‌های ۱۰۵۰دلار در آغاز هفته و ۱۰۶۰دلار در پایان هفته به فروش رساند. Dangote شرکت بزرگ نیجریه‌ای موفق شد که قرارداد فروش سه مورد از محصولات خود را برای ماه آوریل باقیمت ۱۰۲۵ دلار تا ۱۰۵۰ دلار در هر تن منعقد نماید.

در خاورمیانه در ابتدای هفته قیمت‌ها بین ۸۶۰ تا ۹۱۰ دلار بود که در پایان هفته به ۹۵۰ دلار رسید. خریداران از مکزیک استرالیا و هندوستان باعث شدند قیمت بالا رود و تثبیت گردد. در عمان دو معامله صورت گرفت که طی آن‌یک محموله ۵ تا ۱۰ هزارتومانی باقیمت ۸۶۰ دلار در هر تن و همچنین یک محموله ۱۰ هزارتومانی باقیمت ۹۱۰دلار در هر تن برای تحویل در ماه آوریل انجام شد.

بحرین نیز در هفته جاری یک محموله ۹۵۰ تا ۹۸۰ دلاری در هر تن را به فروش رساند. در ایران یک محموله ۳۰ هزارتنی توسط شرکت تولید اوره لردگان باقیمت ۶۵۰ دلار بر اساس تحویل بر روی عرشه کشتی در خلیج‌فارس به فروش رسید. شرکت تولید اوره خراسان در ایران نیز یک محموله ۲۵ هزارتومانی را برای ماه مارس روانه بازار نمود.

شرکت‌های تولید اوره ایرانی دیگر همچون پردیس، کرمانشاه ،و شیراز قیمت ۸۱۰ دلار را برای اوره‌های گرانول خود اعلام نمودند که با این قیمت مشتری چندانی پیدا نشد. خریداران قیمت اوره گرانول را برای تحویل بر اساس‌ترم فوب در خلیج‌فارس ۷۴۰ دلار مطالبه می‌کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *