بررسي واکنش بازار به فراورده های نفتی

 بررسي واکنش بازار به فراورده های نفتی

بررسي واکنش بازار به فراورده های نفتی در روز ۱۲ می به تحلیل بازار نفت و گاز

کاهش مجدد ذخایر بنزین در آمریکا

به گزارش تیم تحلیلی نفت و گاز از بازار فراورده های نفتی در آسیا و اقیانوسیه و خلیج فارس در روز ۱۲ می مصادف با ۲۲ اردیبهشت قیمت بنزین با درجات مختلف اکتان با توجه به رفع بسیاری از سخت گیری ها مربوط به جلوگیری از انتشار کووید ۱۹ ،میزان تردد افزایش یافته و بنزین در این روز تقویت گردید.

بر اساس اطلاعات منتشر شده است اداره اطلاعات انرژی آمریکادر روز ۱۱می برابر با ۲۱ اردیبهشت، میزان ذخایر بنزین آمریکا با ۳.۶ ملیون کاهش به پایین ترین میزان خود در چهار ماه گذشته یعنی به ۲۲۴,۹۶۸ میلیون بشکه در پایان هفته منتهی به ۶ می، رسید. در روز ۱۲ می برابر با ۲۲ اردیبهشت قیمت انواع بنزین بدون سرب با درجات اکتان متفاوت برای تحویل در پایانه سنگاپور و بر اساس ترم تحویل فوب ۱.۲۶ تا ۱.۲۷ دلار افزایش در هر بشکه داشت.

در این روز قیمت گازوئیل و همچنین قیمت کروسین کاهش داشت.شرکتCeypetco در سریلانکا به دنبال خرید۳۰۰هزار بشکه بنزین با اکتان ۹۲ برای تحویل در روزهای ۱۶ و۱۷ ژوین در بند کلمبو می باشد. قیمت هر بشکه ای توابع بنزین در پازانه سنگاپور با افزایش ۱.۲۶ تا ۱.۲۷ دلاری برای انواع بنزین به ۱۳۲تا ۱۳۸ دلاردر هر بشکه براساس عدد اکتان رسید.

کاهش مجدد ذخایر بنزین در آمریکا

کاهش مجدد ذخایر بنزین در آمریکا

بازار نفتا و رشد همزمان عرضه وتقاضا

بازار نفتا نیز شاهد دو نوع واکنش متفاوت بود ،از یک سو عرضه زیاد به بازار باعث می‌شد که قیمت رو به پایین برود و تقاضا ها کمتر باشد در این رابطه در خاورمیانه یک محموله ۲۲۳ هزار تنی را می توان بعنوان مثال ذکر کردکه وارد بازار شده و نمونه ای از افزایش عرضه نفتاست.

.Egyptian General Petroleum Corp دو محموله به وزن ۲۲۵۰۰ و ۲۷۵۰۰ تن با مشخصات فنی کامل برای حمل در تاریخ های ۱۳ تا ۱۵ و ۲۳تا ۲۶ ژوین از Dekhila, به بازار عرضه نموده است. همچنین این شرکت دو محموله ۳۳ هزار تنی و سی و پنج هزار تنی نفتا با پارافین ۶۰ درصد برای حمل از سوی روانه بازار نموده است. هربشکه نفتا در روز ۱۲ می در پایانه سنگاپور با ۳۴ دلار کاهش به ۹۵.۷۷ دلار رسید. قیمت هر تن نفتا در خلیج‌ فارس نیز با ۲.۳۴ دلار کاهش به ۸۳۰.۱۳ دلار رسید و در ژاپن قیمت هر تن نفتا با سه دلار کاهش به ۹۱۷.۱۲ دلار در هر تن رسید.

سوخت جت سود آورترین فراورده نفتی

با توجه به افزایش مسافران هوایی در خاور میانه،تقاضا برای سوخت جت وکروسین مجددا افزایش یافت. شرکت GS Caltex کره جنوبی،دومحموله سوخت جت برای بار گیری در روزهای ۶ تا۱۴ به فروش می رساند. پیش بینی می شود با توجه به آسان شدن مقررات رفت وآمد وتسهیل مسافرت‌های هوایی ،در نیمه دوم سال تقاضا برای سوخت جت بیشتر شود.

یکی از تحلیلگران بازار در چین اعلام نمود که در میان فرآورده های نفتی موجود و حاصل از پالایش نفت خام سود حاصل از فروش سوخت جت بیشتر از سایر فراورده ها می باشد او گفته است که تا ماه فوریه ۲۲ درصد سودبیشتر در قیاس با مدت مشابه سال گذشته از فروش سوخت جت به دست آمده است.

افزایش تقاضا برای سوخت جت به خصوص در خاورمیانه ناشی از ایام تعطیلات و زمان فصلی مناسب برای انجام مسافرت هاست که در چند هفته اخیر موقعیت‌های مناسب زیادی برای سفر وجود داشته است و به همین دلیل قیمت سوخت جت مرتبا افزایش یافته است.

سازمان جهانی حمل و نقل هوایی IATA اعلام نموده است که در مارس سال جاری در خاورمیانه میزان انجام مسافرت های هوایی ۲۴۵ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد. همچنین ظرفیت هوایی هواپیماهای مسافربری در منطقه خاورمیانه در ماه مارس بیش از ۹۶ درصد رشد داشته است.

شرکت Magalore در هندوستان یک محموله ۴۰ هزار تومانی سوخت جت وارد بازار نموده است. قیمت هر بشکه کروسین بر اساس تحویل بر روی عرشه کشتی در پایانه سنگاپور با ۵.۹۵ دلار کاهش به ۱۳۷.۲۹ دلاردر هر بشکه رسید. در خلیج فارس نیز با ۵.۹۱ دلار کاهش ،قیمت سوخت جت به ۱۳۱.۶۰ دلار در هر بشکه رسید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *