بررسي واکنش بازار محصولات پتروشيمي و فراورده هاي نفتي

بررسي واکنش بازار محصولات پتروشيمي

ارزیابی آرگوس از بررسي واکنش بازار محصولات پتروشيمي و فراورده هاي نفتي در آسیا  20 دلار در متریک تن افت قیمت داشت زیرا اعمال محدودیت های تردد جدید در چین بازار PVC آسیا را مختل کرده است. PVC با ترم cfr چین به پایین ترین سطح از ژانویه 2021 رسید.

PVC اروپا در بررسي واکنش بازار محصولات پتروشيمي

در 15 ژوئن برابر با 25 خرداد، PVC نقدی ترکیه به دلیل پیشنهادات پایین تر در میان اعتماد ضعیف مصرف کنندگان به بازار به روند نزولی خود ادامه داد. انتظار نمی رود که تقاضا به این زودی بهبود یابد. این احساسات با کاهش دوبارۀ ارزش لیر در برابر دلار تضعیف شد. پیشنهادات از اروپا به ترکیه تا 1.600 دلار در هر متریک تن cfr ترکیه شنیده شد؛

در حالی که پیشنهادات چینی به قیمت 1.500 دلار در متریک تن cfr بود. در اروپا، انتظار می رفت تقاضا از ژوئن به بعد تضعیف شود؛ اگرچه قیمت گذاری نقدی همچنان ثابت بود. برخی از تولیدکنندگان انتظار داشتند که شاهد کاهش قیمت های قبراردادی باشند. اگرچه نرخ قراردادهای ماه می تا حد زیادی ثابت بودند؛ اما قیمت های نقدی ریزش داشتند.

با این حال، برخی انتظار داشتند که تعادل مجدد عرضه که شاهد کاهش قراردادهای مدیترانه ای بود، به بازارهای شمال غربی اروپا هم سرایت کند. علیرغم بهبود تقاضای اروپا، پیش بینی می شود به دنبال افزایش هزینه ها فعالیت های ساخت و ساز در اروپا به حداقل برسد.

PVC آسیا در محصولات پتروشيمي

PVC آسیا در هفته منتهی به 15 ژوئن برابر با 25 خرداد، 20 دلار در متریک تن افت قیمت داشت زیرا اعمال محدودیت های تردد جدید در چین بازار PVC آسیا را مختل کرده است. PVC با ترم cfr چین به پایین ترین سطح از ژانویه 2021 رسید.

با توجه به بررسی های پلاتس، PVC اتیلن با 500 یوان افت در هفته به 8.500 یوان در متریک تن رسید؛ در حالی که PVC کاربید در مدت مشابه با 600 یوان کاهش به 8.300 یوان در متریک تن رسید. پیشنهادات fob چین همچنان به کاهش بهای خود ادامه می دهند. با توجه به داده های پلاتس، پیشنهادهای PVC کاربید و اتیلن با 20 دلار کاهش در روز به ترتیب در 1.195 و 1.165 دلار در متریک تن ثابت ماندند.

به گفته منابع هندی، ابهامات زیادی درمورد مدت دقیق قرنطینه جدید چین و تأثیر آن بر تقاضای داخلی چین وجود دارد؛ چرا که این مسیر دورنمای صادرات PVC چین به هند را تعیین خواهد کرد. براساس برآوردهای صورت گرفته در بازار، حدود 180.000 متریک تن PVC وارداتی در ماه می وارد هند شد که بیش از 50 درصد آن از چین بود. در بازار داخلی هند، رزین PVC در مقایسه با 124-123 روپیه هفتۀ قبل، به 120-188 روپیه در کیلوگرم با تحویل در موندرای کاهش یافت.

تقاضای قیمت PVC جهانی هند در پی نوسانات بازارهای آسیا تضعیف شده است. با اینکه در حال حاضر نوسان وارداتی بالایی دارند، کاهش شدید ارزش روپیه هند در برابر دلار فعالان بازار را تشویق کرده است تا خریدهای داخلی بیشتر روی بیاورند تا واردات.

اتیلن سبک در بازار محصولات پتروشيمي

اتیلن سبک آسیا در هفته منتهی به 15 ژوئن برابر با 25 خرداد ثابت و بدون تغییر محاسبه شد. شاخص cfr جنوب شرقی آسیا و خاور دور به ترتیب در 1.500 و 1.410 دلار در متریک تن اعلام شدند.

با اینکه تقاضا در چین همچنان کند است، اما انتظار می رود در هفته های آتی افزایش یابد و بازارهای جنوب و جنوب شرق آسیا هم به تبع آن تقویت شوند. علیرغم ثبات بازار آسیا، برخی قیمت ها افزایش یافته اند و واردات نیز به دلیل اعلام قیمت های رقابتی روند بی ثباتی در پیش گرفته است.

رقابت در بازار داخلی باعث ثبات قیمت ها شده است اما همزمان با کاهش موجودی اتیلن سبک، واردات نیز ممکن است با ثابت ماندن تقاضا افزایش یابد.

اتیلن سبک در بازار محصولات پتروشيمي

اتیلن سبک در بازار محصولات پتروشيمي

اتیلن سبک خطی (LLDPE)

فعالیت در بازار نقدی اتیلن سبک خطی در 15 ژوئن محدود بود زیرا با وجود سیل پیشنهادات و قیمت های پایین تر، علاقه خرید در ماه ژوئن کاهش یافت. به گفته یکی از تاجران، تقاضای LLDPE در بازار نقد ژوئن اصلا خوب نیست و خریداران تصمیم گرفته اند تا سهام خود را کاهش دهند.

فعالان بازار معتقدند چون عرضه کنندگان به دنبال تخلیه سهام خود هستند؛ بنابراین، که سقوط قیمت ها در ژوئن به راحتی اتفاق افتاد. برخی از منابع به ریزش بی سابقه تقاضا اشاره کردند و اینکه برخی از تأمین کنندگان در ایالات متحده دست به افز ایش قیمت صادرات زده اند.

LLDPE آسیا

بازار LLDPE آسیا با شیوع دوباره کووید-19 در چین، روند بسیار ضعیفی داشت. برهمین اساس، بازار رویکرد “انتظار و دید” را اتخاذ کرد و منتظر تثبیت تقاضا قبل از افزایش مجدد تقاضا/ خرید مانده است.

فعالان بازار معتقدند که این فصل نیز برای LLDPE در سراسر آسیا بسیار کند خواهد بود. نرخ LLDPE در جنوب آسیا با 20 دلار کاهش به 1.380 دلار در متریک تن رسید. متالوسن نیز با 40 دلار کاهش در مدت مشابه به 1.550 دلار در متریک تن محاسبه شد.

با وجود افزایش شمار مبتلایان به کووید-19 در هند، بازار همچنان به پیشنهادات آتی تا پایان ماه جاری امیدوار است. بهای LLDPE خاور دور در 1.120 دلار به ازای هر متریک تن ثابت ماند اما در جنوب شرقی آسیا، با توجه به شاخص های معاملاتی پایین در 1.280 دلار در متریک تن cfr جنوب شرق آسیا برآورد شد.

بازار داخلی چین هم با روند کاهشی به 8.900 یوان در متریک تن رسید.

اتیلن سنگین اروپا(HDPE)

همچون دیگر بازارهای پلی اتیلن، اتیلن سنگین در 15 ژوئن سیر نزولی داشت زیرا خریداران همچنان به امید کاهش قیمت ها برای ذخیره سازی، دست از خرید کشیده و منتظر اعلام قیمت های ماه جولای بودند. به گفته منابع، این احتمال وجود دارد که یا قیمت ها در ماه جولای افزایش یابد و یا باید منتظر ذخیره سازی مجدد در سپتامبر بمانیم. یکی از مبدل ها با اشاره به پر شدن انبارها، گفت که مردم از بازار اتیلن سنگین اروپا اطمینان خاطر ندارند و بر همین اساس، ذخیره سازی این فرآورده کار منطقی و درستی نیست.

HDPE آسیا

در بازار محصولات پتروشيمي بهای اتیلن سنگین در سراسر بازارهای اروپا ثابت بود. از آنجا که جو بازار در طی هفته به دلیل فشارهای تورمی و شیوع مجدد کووید-19 در چین تضعیف شده بود، ارزش دیگر گریدها با افزایش تقاضا ثابت ماند.

اتیلن سنگین گرید فیلم در هفته با 1.390 دلار در متریک تن cfr جنوب آسیا، 1.120 دلار در متریک تن cfr خاور دور و 1.210 دلار در متریک تن cfr جنوب شرق آسیا بدون تغییر تخمین زده شدند. ارزش گرید دمشی هم 1.380 درلار در متریک تن cfr جنوب آسیا و 1.080 دلار در هر متریک تن cfr خاور دور محاسبه شد که هر دو در مقایسه با هفته گذشته بدون تغییر مانده بودند.

علاوه براین، گرید تزریقی هم با 10 دلار کاهش به 1.360 دلار در متریک تن cfr جنوب آسیا رسید اما منابع بازار معتقدند که تقاضای اتیلن سنگین همچنان بالا است و این تلاطم قیمت ها به دلیل افزایش ناگهانی واردات در بازار رخ  داده است. قیمت قراردادهای آتی نفت خام ICE برنت آگوست در همین مدت (15 ژوئن) با 2.03 دلار ریزش در هر بشکه به بشکه ای 121.24 دلار رسید.

گرید تزریقی پلی پروپیلن (Injection polypropylene) + مزایا و معایب

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *