بررسی بازار جهانی نفت

بررسی بازار جهانی نفت

بررسی بازار جهانی نفت در سپتامبر نشان میدهد یک سند داخلی سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش به رهبری روسیه، موسوم به اوپک پلاس،  که این گروه در ماه اوت به میزان ۳,۵۸۳ میلیون بشکه در روز ازسقف تولید نفت خود کوتاهی کرده است.

بررسي بازار جهاني نفت سپتامبر ۲۰۲۲

دلار در روز سه‌شنبه، در آستانه برگزاری نشست‌های بانک مرکزی در سراسر جهان به رهبری فدرال رزرو آمریکا که احتمالاً نرخ بهره را ۷۵ واحد پایه دیگر افزایش می‌دهد تا مهار شود، در روز سه‌شنبه کمتر از بالاترین رقم دو دهه اخیر باقی ماند. در تورم دلار قوی تر، نفت دلاری را برای خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می کنند، گران تر می کند و افزایش نرخ های مورد انتظار، نگرانی ها را در مورد اینکه انقباض مالي ممکن است باعث رکود جهانی شود، افزایش داده است.

بررسي بازار جهاني

تینا تنگ، تحلیلگر CMC Markets می‌گوید: قیمت نفت از اواسط ژوئن در یک روند نزولی کاهش یافته است و ترس از رکود اقتصادی و کاهش رشد در چین به طور کلی همچنان عوامل اصلی نزولی هستند.
در حالی که دیگر اقتصادهای بزرگ در حال اعمال سياست انقباضي هستند، چین، دومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان، روز سه شنبه نرخ های بهره وام خود را بدون تغییر گذاشت، زیرا تلاش می کند حمایت از رشد اقتصادی ضعيف خود را در مقابل تضعیف یوان متعادل کند.ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA، در یادداشتی گفت که ترس از انقباض تهاجمی بانک مرکزی همچنان باعث نگرانی‌ها در مورد “تضعیف سریع اقتصاد جهانی” و فشار بر قیمت نفت خام است.نظرسنجی اولیه رویترز در روز دوشنبه نشان داد که ذخایر نفت خام آمریکا هفته گذشته حدود ۲ میلیون بشکه در هفته منتهی به ۱۶ سپتامبر افزایش یافته است.وزارت انرژی ایالات متحده تا ۱۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک نفت را برای تحویل در ماه نوامبر به فروش خواهد رساند و زمان برنامه فروش ۱۸۰ میلیون بشکه از ذخایر را برای کاهش قیمت سوخت تمدید می کند.علا ئمي که نشان می تولیدکنندگان عمده نمی توانند سهمیه تولید خود را برآورده کنند، قیمت ها را تا حدی حمایت کرد.
یک سند داخلی سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش به رهبری روسیه، موسوم به اوپک پلاس، نشان داد که این گروه در ماه اوت به میزان ۳,۵۸۳ میلیون بشکه در روز ازسقف تولید نفت خود کوتاهی کرده است. در ماه ژوئیه، این گروه ۲.۸۹۲ میلیون بشکه در روز به سقف تعيين شده خود دست یافت.روسیه روز دوشنبه گفت که مسائل حل نشده در مذاکرات باقی مانده است، در حالی که وزیر امور خارجه فرانسه گفت که تصمیم گیری در اختیار تهران است زیرا پنجره یافتن راه حل در حال بسته شدن است.

تحلیل بازار جهانی نفت خام

در بررسی بازار جهانی نفت، قیمت نفت در بررسی بازار جهانی نفت دلیل ادامه نگرانی ها از تقاضای بالا و عرضه محدود، بیش از ۳ دلار در هر بشکه افزایش یافت، اما به دلیل اینکه افزایش نرخ بهره در ایالات متحده که می تواند اقتصاد جهان را به سمت رکود سوق دهد، دومین کاهش هفتگی خود را ثبت کرد. بدین ترتیب قیمت هر بشکه نفت خام برنت تا ساعت ۱۲:۱۰ بعد ازظهر جمعه با ۳,۰۷ دلار یا ۲.۸ درصد افزایش به ۱۱۳.۱۲ دلار رسید.

همچنین بهای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۳.۳۵ دلار یا ۳.۲ درصد افزایش در سطح ۱۰۷.۶۲ دلار در هر بشکه تسویه شد. جان کیلداف، شریک Again Capital LLC در نیویورک گفت: فدرال رزرو ایالات متحده موجب شد رشد قیمت نفت تضعیف شود، اما عوامل تاثیر گذار دیگر به ویژه بر اساس داده های اقتصاد جهانی، کمی تغییر کرد.

گفتنی است که تهاجم روسیه به اوکراین باعث تشدید عرضه‌ در سال جاری شد، درست زمانی که تقاضا پس از همه‌گیری کووید بهبود یافته بود و نفت به بالاترین رقم تاریخی خود، یعنی به حدود ۱۴۷ دلار در سال ۲۰۰۸ نزدیک شد. در عین حال بهای نفت خام به دلیل ناآرامی ها و تعطیلی تولید در کشور لیبی که عضوی از سازمان اوپک نیز میباشد، حمایت شده است.

روز پنجشنبه، وزیر نفت لیبی گفت که رئیس شرکت ملی نفت این کشور با توجه به بررسی بازار جهانی نفت، اطلاعات تولید نفت خام در را از او مخفی کرده و این امر باعث ایجاد تردید در مورد ارقام منتشر شده در هفته گذشته شده است. استفان برنوک از شرکت کارگزاری نفت PVM گفت که ترس از رکود بر احساسات حاکم است، با این حال این پیش بینی وجود دارد که بازار نفت شاهد تقاضای بالا و عرضه محدود در فصل تابستان خواهد بود و در نتیجه روند نزولی را محدود می کند.

 

برای مشاهده اخبار بازار جهانی نفت به تحلیل آرگوس  کلیک کنید. 

خرید نفت روسیه توسط هند 50 برابر شد

اويل پرايس (۲۴ ژوئن) – اکونومیک تایمز امروز به نقل از یک مقام ارشد دولتی گزارش داد که از ماه آوریل دریافتی نفت‌خام هند از روسیه ۵۰ برابر شده است که تا به امروز، یک دهم نفت وارداتی شبه قاره را تشکیل می‌دهد. این گزارش خاطرنشان کرد که حدود ۴۰ درصد از کل واردات نفت روس، تحویل پالایشگاه‌های خصوصی می‌گردد. در اوایل این ماه، داده‌ها نشان داد که واردات هند از نفت‌خام روسيه در سه ماهه اول سال جاری، به تنهایی پنج برابر بیشتر از کل واردات نفت‌خام روس به این کشور در سال ۲۰۲۱ بوده است.

همچنین در این ماه، بلومبرگ گزارش داد که در بررسی بازار جهانی نفت در خلال افت میزان فروش به خریداران غربی در نتیجه تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو، برخی از بزرگ‌ترین پالایشگران هندی به دنبال مذاکره با غول نفتی روسیه، روس‌نفِت، برای عقد قراردادهای تأمین شش‌ماهه هستند. با این حال، به نظر می‌رسد که کاهش فروش به اروپا، حداقل در مورد فرآورده‌ها، کمتر از مقادیر واقعی است.

نشریه Energy Intelligence این هفته گزارش داد که خریداران اروپایی حتی بیشتر از سال گذشته فرآورده‌های نفتی از روسیه وارد می‌کنند.در واقع جریان نفت‌خام از روسیه به اروپا درحال‌حاضر کمتر از زمان مشابه در سال گذشته است. با وجود اين، چین و هند به عنوان بزرگترین مسیر جایگزین برای نفت‌خام روسیه ظاهر شده‌اند. در ماه مه، روسیه با پشت سر گذاشتن عربستان سعودی به دومین تأمین کننده بزرگ نفت هند تبدیل شد.

به گفته الکساندر دیوکوف، مدیر اجرایی گازپروم نِفت، در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از صادرات نفت‌خام روسیه به سمت شرقی ارسال می‌شود. درحالیکه در اوایل سال جاری ۷۵ درصد از آن به سمت غرب و به اروپا می‌رفت.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *