نمودار بررسی بازار جهانی گاز مایع

,
بررسی بازار جهانی گاز مایع

بررسی بازار جهانی گاز مایع از نگاه آرگوس به نقل از بازار نفت و گاز ایران

بیشترین مصرف گاز مایع جهان مربوط به منطقه آسیا می باشد که تفاوت بسیار زیادی از نظر مصرف  با سایر مناطق جهان دارد و این مصرف در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ نیز افزایش خواهد یافت. امریکا دومین مصرف کننده گاز مایع در جهان است  که سالانه ۴۰ میلیون تن گاز مایع مصرف میکند. شمال غرب اروپا مدیترانه و آمریکای لاتین در مراتب بعدی قرار دارند.

عرضه بیش ازحد نفتا دلیل ارزان بودن گازمایع

• بازار نفت خام همچنان غیر قابل پیش بینی و در تلاطم خواهد بود و به نظر می رسد که شرایط کلی بازار بیشتر حاکی از افزایش قیمت تا پایان سال باشد و نه کاهش قیمت.
• کاهش قیمت  نفتا کماکان ادامه دارد و به نظر نمی رسد که قیمت نفتا به زودی افزایش یابد و در نتیجه همسو با نفتا قیمتهای  گاز مایع نیز کاهش خواهد یافت.
• تقاضا برای گاز مایع در صنعت پتروشیمی کماکان ضعیف است و تمایل به خرید گاز مایع با احتیاط زیادی همراه شده است ولی با رسیدن به سه ماهه پایانی سال میلادی و فصل  سرما، تقاضا بهبود خواهد یافت.

بر اساس بررسی های به عمل آمده از نشریات آرگوس،این موسسه  در ارزیابی های خود چنین نشان می‌دهد که وضعیت فعلی بازار به شدت حامی تقویت قیمت نفت است و این ثبات و افزایش در قیمت نفت ناشی از افزایش قیمت گاز است و باعث تمایل مصرف کنندگان سوخت  به تغییر سوخت از گاز به نفت می شود و این در حالی است که تولید در اروپا و آمریکا کاهش یافته و اوپک نیز نتوانسته است به اهداف تولیدی خود برسد و کماکان در زیر اهداف تعریف شده تولید می کند.

بر اساس بررسی بازار جهانی گاز مایع ، تامین بیش از حد نفتا در آسیا و اروپا باعث شده است که قیمت پروپان و بوتان کاهش بیشتری پیدا کند. شرایط اقتصادی گاز مایع در حال حاضر علی‌رغم کاهش ذخایرپروپان آمریکاخیلی قدرتمند نیست و تمایل به خرید،  تنها  چند هفته قبل از شروع فصل سرما کماکان ضعیف است. با توجه به سود اندک فروش محصولات پتروشیمی و افق نامطمئن سود آوری این محصولات ،بسیاری از تولیدکنندگان تصمیم به انجام تعمیرات و یا کاهش تولید و بهره برداری از واحدهای خود رانمودند. ولی شک نباید داشت که با شروع فصل زمستان برتری گاز مایع نسبت به نفتا بیشتر خواهد شد و تقاضا برای گاز مایع  افزایش خواهد یافت.

برای مطالعه مقاله ادامه افزایش قیمت گاز مایع در زمستان! کلیک نمایید.

چشم انداز گاز طبیعی ،فرود از اوج قله قیمت

چشم انداز گاز طبیعی ،فرود از اوج قله قیمت

اگرچه قیمت گاز طبیعی مرتباً و از سال ۲۰۲۰ تا کنون رو به افزایش بوده و هم اکنون در بالاترین سطح قیمتی خود قرار دارد ولی پیش بینی ها و چشم انداز آتی قیمت گاز ،حاکی از کاهش قیمت آن در ادامه سال جاری و همچنین طی  سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ میباشد و بعید است که قیمت گاز حتی در سالهای آینده مجدداً به چنین قله ای برسد.
جنگ اوکراین به یک جنگ نیابتی بین روسیه و غرب تبدیل شده و باعث قطع گاز بین اروپا و روسیه شده است. کاهش تامین گاز در کشورهای  اروپا باعث شده است که اروپا به شکل روز افزون و بی‌سابقه‌ای هرگونه گاز قابل خریداری را با قیمت های بیشتر برای ذخیره سازی خریداری نماید و به این وسیله باعث افزایش قیمت گاز شده است.واردات LNG به اروپا در هشت ماهه اول سال جاری میلادی ۲۶ میلیون تن افزایش یافته است که  ۴۷ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.
 قیمت بیش از حد گازو همچنین شرایط اقتصادی موجود جهان ،    مصرف کنندگان رابه  ناچار به سوی استفاده از سوخت های مایع ترغیب نموده است. دیزل، سوخت کوره ،روغن گرمایشی، و گاز مایع بعنوان سوختهایی برای نیروگاه ها و تجهیزات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.  در یک مقایسه بین نفت وگاز ،حتی با پایین ترین قیمت گاز طبیعی، باز هم تقریباً معادل ۳۰۰ دلار در هربشکه مایع سوختنی و انرژی معادل  حاصل از سوخت مواد نفتی لازم  می باشد که این نسبت واین مبلغ دو برابر قیمت دیزل و سه برابر قیمت گاز مایع میباشد.
تولید کنندگان گاز طبیعی در اروپا جریان های گاز را با گاز مایع ترکیب وآن را رقیق می سازند  و در حین فرآیند تولید از برداشتن گاز مایع خودداری می کنند. پالایشگاه ها نیز از گاز مایع به عنوان سوخت برای کاهش واردات گاز خود استفاده می کنند. در میان این کاربردهای متنوع  گاز مایع ما می توانیم این انتظار را داشته باشیم که عرضه گاز مایع در اروپا در این زمستان کمتر از قبل باشد.

کاهش واردات گاز
به تحلیل و بررسی بازار جهانی گاز مایع ،بزرگترین مناطق تولید گاز مایع در جهان ، آمریکا و آسیا و خاورمیانه هستند.  شمال غرب اروپا و روسیه با میزان تولیدی تقریبا مشابه و در حد ۲۰ میلیون تن در مراتب بعدی قرار دارند. اگرچه میزان تولید گاز مایع آمریکا تا پایان سال جاری و سال ۲۰۲۳ به نزدیکی ۱۰۰ میلیون تن درسال خواهد رسید ولی طبق پیش بینی ها میزان تولیدگاز مایع در سال ۲۰۲۴ از ۱۰۰ میلیون تن فراتر خواهد رفت. میزان تولید گاز مایع در خاورمیانه که سومین منطقه بزرگ تولید گاز مایع در جهان است بالاتر از ۷۰ میلیون تن بوده و تا سال ۲۰۲۴ به مرز۸۰ میلیون تن خواهد رسید .

 

بررسی بازار جهانی گاز مایع

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *